oliedruk
-
alex75
- Geregistreerd lid
oliedruk
Hoi,
Jaar geleden, hete zomerdag na lange rit, begon olielampje met waarschuwings driehoek kort te branden. Er zat genoeg olie in. Na verder rijden kwam dit niet meer terug, tenzij bij remmen, stoplicht etc
Na frisse oliewissel bleef dit geheel weg
Tot deze week. Hierop een nieuwe oliesensor geplaatst. Helaas ..
Als de motor heet is, bij remmen verschijnt ie weer. Er zit meer dan genoeg olie in.
Nu is het advies ipv 0w40, dikkere olie te gaan gebruiken.
Wat kan dit zijn?
Eerste wat ik nu ga doen is weer oliewissel.
Advies vanuit hier neem ik graag mee
Gr Alex
ps Het is een t7 205 met pas 170 k op de teller, altijd op tijd oliewissel gehad..
Jaar geleden, hete zomerdag na lange rit, begon olielampje met waarschuwings driehoek kort te branden. Er zat genoeg olie in. Na verder rijden kwam dit niet meer terug, tenzij bij remmen, stoplicht etc
Na frisse oliewissel bleef dit geheel weg
Tot deze week. Hierop een nieuwe oliesensor geplaatst. Helaas ..
Als de motor heet is, bij remmen verschijnt ie weer. Er zit meer dan genoeg olie in.
Nu is het advies ipv 0w40, dikkere olie te gaan gebruiken.
Wat kan dit zijn?
Eerste wat ik nu ga doen is weer oliewissel.
Advies vanuit hier neem ik graag mee
Gr Alex
ps Het is een t7 205 met pas 170 k op de teller, altijd op tijd oliewissel gehad..
-
evo
- Donateur (2x)

Re: oliedruk
Dit is vragen naar de bekende weg.
Niet verder mee rijden. Eerst pan trekken.
Niet verder mee rijden. Eerst pan trekken.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dikkere olie is een lapmiddel en niet de oplossing, 0w40 gaat ook prima in deze motoren is mijn ervaring. De leen 9-5 aero op mn werk staat op 650dkm en de leen 9-3 estate op 440dkm, altijd 0w40.
Zoals evo ook al schrijft; niet meer mee rijden, stap 1 is pan demonteren en controleren op sludge en vervolgens hoofd- en drijfstanglagers demonteren voor controle.
Zoals evo ook al schrijft; niet meer mee rijden, stap 1 is pan demonteren en controleren op sludge en vervolgens hoofd- en drijfstanglagers demonteren voor controle.
-
alex75
- Geregistreerd lid
Dank!
En nee, dit is voor mij niet vragen naar de bekende weg...
Ga maandag de garage bellen om de oliezeef en drijfstanglagers te checken
Thnx voor de input!
En nee, dit is voor mij niet vragen naar de bekende weg...
Ga maandag de garage bellen om de oliezeef en drijfstanglagers te checken
Thnx voor de input!
-
alex75
- Geregistreerd lid
Ik heb mezelf redelijk ingelezen..
Heb ik 2 vragen:
Moet ik rekening houden met de oliepomp?
En hoe zit het met flushen? Garage van mij gaf dat aan, maar ik denk dat er dan veel aangekoekte rotzooi mee komt wat veel meer verstopping geeft dan nodig,
of lost dat juist de zooi op en maakt het alles schoon indien er sludge is?
Heb ik 2 vragen:
Moet ik rekening houden met de oliepomp?
En hoe zit het met flushen? Garage van mij gaf dat aan, maar ik denk dat er dan veel aangekoekte rotzooi mee komt wat veel meer verstopping geeft dan nodig,
-
ReinO
- Donateur (2x)

Toch echt eerst die sludge check: simpel en goedkoop. Wanneer die zeef verstopt zit dan is reinigen soms genoeg.
Een kwalitatief goede flush: net zolang oplosmiddelen gebruiken totdat alles schoon is en daarna verse olie? Je hoop maar
dat die spuitmondjes onder de zuiger niet verstopt raken door alle troep die er los komt.
Mocht je alles schoon hebben en nog steeds geen druk dan kun je de ring van de oliepomp checken
op slijtage: in de Haynes staat de marge. Nieuwe pompen zijn volgens mij nog verkrijgbaar.
Een kwalitatief goede flush: net zolang oplosmiddelen gebruiken totdat alles schoon is en daarna verse olie? Je hoop maar
dat die spuitmondjes onder de zuiger niet verstopt raken door alle troep die er los komt.
Mocht je alles schoon hebben en nog steeds geen druk dan kun je de ring van de oliepomp checken
op slijtage: in de Haynes staat de marge. Nieuwe pompen zijn volgens mij nog verkrijgbaar.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Neuh, als daar een probleem zit is dat eerder gevolg dan oorzaak bij deze motoren (in mijn ervaring).alex75 schreef: ↑zo 11 mei, 2025 3:42Moet ik rekening houden met de oliepomp?
Flushen gaat geen oliedrukprobleem oplossen, maar kan wel helpen om de boel schoon te maken. Als in dit geval sludge het probleem is (waar je achter komt door het carter te checken) kan het best de moeite zijn om redelijk kort na de eerste check een flush uit te voeren en evt nog een keer de pan te lichten.alex75 schreef: ↑zo 11 mei, 2025 3:42En hoe zit het met flushen? Garage van mij gaf dat aan, maar ik denk dat er dan veel aangekoekte rotzooi mee komt wat veel meer verstopping geeft dan nodig,
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Is een endoscoop een idee? Als je de olie eraf laat, dan kun je toch via de carterstop een camera naar binnen stoppen om te kijken of er wat voor de zeef zit toch?
Pan eraf halen is wel aardig wat werk…
Pan eraf halen is wel aardig wat werk…
-
9323
- Donateur (2x)

Er zit niet genoeg ruimte tussen zeef en bodem van de pan om dat met een scoop te kunnen bekijken...
Cartercheck valt best mee hoor bij de 9-3.
Cartercheck valt best mee hoor bij de 9-3.
-
Scoloo
- Donateur

Uitlaat wel, subframe gedeeltelijk. Paar blokjes hout er tussen en dan een krik onder de bak. Kan allemaal net.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Je bedoelt achterste bouten los. Daar klossen ertussen om ruimte te creëren? Krik onder radiateur balk?
Dan doe je de klus zonder brug bedoel je?
Dan doe je de klus zonder brug bedoel je?
-
Scoloo
- Donateur

Onder de versnellingsbak, geeft net een beetje extra ruimte. Ik doe aan de rechterkant het subframe los.
En nee, ik gebruik wel een brug
En nee, ik gebruik wel een brug
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Stom ik las verkeerd… balk…bak
Ik snap hem. Ik wil het ook nog een keer doen.
Ik snap hem. Ik wil het ook nog een keer doen.
-
evo
- Donateur (2x)

Vroegha.... was de instructie voor de SAAB monteur....
Men neme een lasdraad en gaat hiermee via de carterplug "vissen". Komt er zwarte gunk mee, weet je genoeg, BS.
Werkt prima voor diagnose.
Wil je vervolgens schoonmaken of zelfs repareren, zul je er meer moeite in moeten stoppen. Maar die keus kun je dan later nemen. Alhoewel ik vermoed dat je blok aan BS lijdt. En er dus zwarte gunk mee komt bij (goed...) vissen.
Men neme een lasdraad en gaat hiermee via de carterplug "vissen". Komt er zwarte gunk mee, weet je genoeg, BS.
Werkt prima voor diagnose.
Wil je vervolgens schoonmaken of zelfs repareren, zul je er meer moeite in moeten stoppen. Maar die keus kun je dan later nemen. Alhoewel ik vermoed dat je blok aan BS lijdt. En er dus zwarte gunk mee komt bij (goed...) vissen.