1993-2002
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Bericht
door Dominique montfort » di 07 mei, 2024 21:10
Hoi, ik wil de achter remmen graag goed schoonmaken en schijven en blokjes nieuw zetten. Schijven zijn tamelijk ingelopen en wat roestputjes. Maar mijn vraag is of de klauw in 2 delen kan en of dat wel nodig is? Er zitten 4 bouten in die ook los gaan maar esaab en wis zie ik dat niet terug?

-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Bericht
door Moeshkien » di 07 mei, 2024 21:39
Volgens mij ze zijn 2 delig

-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » di 07 mei, 2024 22:19
Volgens mij is dat niet nodig om de klauw te kunnen reviseren.
Komende zaterdag worden bij mij alle klauwen gereviseerd met nieuwe afdichtingen! Ook worden ze weer netjes zilver gespoten.
Dus ik kan je na zaterdag een update geven of het zo is. Maar ik ga er niet vanuit!
-
Opa Bert
- Donateur (2x)

Bericht
door Opa Bert » di 07 mei, 2024 22:28
Splitsen van de remklauwen wordt door de meeste fabrikanten min of meer verboden, voor zover ze dat kunnen.
De reden is dat er een inwendige verbinding loopt door die splitsing. Immers de remvloeistof die via de aanvoerleiding bij één van de zuigers aankomt moet ook naar de zuiger aan de andere kant
Er is dus een interne leiding. Of boring8
Na splitsen en weer monteren is een goede afdichting vvan die boring bij de splitsing niet meer gewaarborgd, je kan dus ongecontroleerd drukverlies en lekkage krijgen . En dus een slecht of niet werekende remklauw
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » di 07 mei, 2024 22:51
Opa Bert schreef: ↑di 07 mei, 2024 22:28
Splitsen van de remklauwen wordt door de meeste fabrikanten min of meer verboden, voor zover ze dat kunnen.
De reden is dat er een inwendige verbinding loopt door die splitsing. Immers de remvloeistof die via de aanvoerleiding bij één van de zuigers aankomt moet ook naar de zuiger aan de andere kant
Na splitsen en weer monteren is een goede afdichting vvan die boring bij de splitsing niet meer gewaarborgd, je kan dus ongecontroleerd drukverlies en lekkage krijgen . En dus een slecht of niet werekende remklauw
Niet zo zeer aan gedacht. Maar het klinkt heel aannemelijk!
Bij monoblocks heb je inderdaad een leiding tussen de beide helften. Bij deze klauw heb je dat niet… maar het heeft wel 2 zuigers en maar één aansluiting voor je remslang.
Weer wat geleerd

-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Bericht
door Dominique montfort » di 07 mei, 2024 22:53
Dankje voor de tip. Lekker in elkaar laten dus. Ik ga ze vooral schoonmaken en kijken wat ik aantref. Zal wat foto's plaatsen.

Kunnen wel wat liefde gebruiken volgens mij....
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Bericht
door Dominique montfort » di 07 mei, 2024 23:13
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » wo 08 mei, 2024 0:12
Opa Bert schreef: ↑di 07 mei, 2024 22:28
In principe zit je in de goede richting. De reden is echter niet wat je zegt, want er zitten sowieso o-ringen tussen de helften die je kunt vervangen en ook de centrering van de boringen ten opzichte van elkaar is het probleem niet. De bouten zijn rekbouten en na de- en montage kan niet worden gegarandeerd dat er geen breuk ontstaat bij hergebruik. Ongetwijfeld enigszins bangmakerij want er zal echt wel wat marge in zitten. Maar de (enige) veilige manier is dus om de bouten te vervangen, maar het vinden van nieuwe rekbouten met de juiste (vaak niet gepubliceerde) specificatie zal niet eenvoudig zijn denk ik. Zelf gebruik ik meestal professioneel gereviseerde klauwen, of ik vervang alleen de zuigerringen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » wo 08 mei, 2024 6:41
Dominique montfort schreef: ↑di 07 mei, 2024 23:13
Cup ziet er nog prima uit. Mooi vlak en onvervuld. Die andere stiftjes en ankerkruisje sowieso vervangen toch. Kosten niets of kun je die ook schoonmaken en hergebruiken?
Zouden jullie de schijven sowieso vervangen of kunnen die nog?
Ziet er nog shiny uit! Ik zelf vervang die kruisjes en die pennen ook. Kost de wereld niet. De afdichtingen zijn wel vrij prijzig vind ik maar als je het toch los hebt…
De krasjes in de cilinder valt ook mee. Mogen geen bramen inzitten. Imo is de cup het belangrijkste. Deze moet krasvrij zijn en geen putjes oid. De cup maakt samen met de rubberen ring de afdichting!
Hopelijk zijn mijn remklauwen ook nog goed van binnen. Ik heb overigens geen problemen met de remmen. Gewoon preventief omdat de remleidingen slecht zijn…
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » wo 08 mei, 2024 7:52
nieuwe kosten toch geen klauwen met geld?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » wo 08 mei, 2024 8:47
ReinO schreef: ↑wo 08 mei, 2024 7:52
Haha nee valt mee. Ongeveer €100 per stuk. Maar ik bedoelde alleen de sealkit van ATE. €35 per klauw voor een paar rubbers…
Zelf doen is leuk en je steekt er nog wat van op

-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » wo 08 mei, 2024 8:59
ReinO schreef: ↑wo 08 mei, 2024 7:52
Klopt maar met die redenatie kan het forum wel sluiten: gewoon altijd de portemonnee trekken en/of het laten doen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » wo 08 mei, 2024 9:43
gelukkig denken we niet allemaal in zwart wit maar alle tinten daar tussenin, dus goedkoop als het kan en
dat gaat voor dit type zeker op (ff zoeken gaf mij een nieuwe voor <30 euro maar goed 100 euro vind ik ook wel de moeite van een revisie waard natuurlijk).
-
Harrie1971
- Donateur

Bericht
door Harrie1971 » wo 08 mei, 2024 11:19
Heb je de dikte van de remschijven opgemeten? Er zit een ondergrens aan. Is die bereikt, dan vervangen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » wo 08 mei, 2024 13:01
Harrie1971 schreef: ↑wo 08 mei, 2024 11:19
Heb je de dikte van de remschijven opgemeten? Er zit een ondergrens aan. Is die bereikt, dan vervangen.
8mm voor de schijven achter
22mm voor de schijven vóór
Minimale dikte voor de remblokken is 5mm. Denk de dikte van de voering.