Nieuwe cilinderkop?

1993-2002
Plaats reactie
Dominique montfort
Geregistreerd lid

Nieuwe cilinderkop?

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 7:53

Ben bang dat ik een slechte ontdekking heb gedaan. Op het uitlaatspruitstuk van mijn 1996 900ng.turbo zit een zelf geknutselde bevestiging bout. Waar normaal de tapeindes zitten. Het betreft linksboven als je voor de auto staat. Ten eerste is deze overmaatse bout er licht scheef ingestapt. Ten 2e zag ik gisteren met het losdraaien wat olie uit dat gat komen. Stroomt niet leeg ofzo maar toch. Nu vrees ik dat men er te diep heeft geboord. Kan dat? Of zou er dan KVS uit moeten komen? Is een nieuwe kop noodzakelijk? Is deze kostbaar? Ook met de wetenschap dat deze draad er licht scheef ingestapt is? Krijg je het uitlaatspruitstuk nog wel gasdicht gemonteerd?
Kortom graag wat meningen en misschien ervaringen tips.
Groeten Dominique

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuwe cilinder kop?

Bericht door ReinO » wo 03 apr, 2024 8:03

je kan te ver boren en daar lijkt dit op maar hij kan ook via de kleppendeksel pakking
wat gelekt hebben. Scheef er in: hij moet wel nm s hebben voor de afdichting maar
zo niet te beoordelen.
Een gereviseerde kop geeft je alle goed garanties mee.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 9:02

Oké dank Reino,
het is mijn idee echt afkomstig uit het schroefgat. Is nu een M6 bout ingedraait dus wel wat 'vlees'om NM te trekken maar blijft afhankelijk van het aanhaalmoment en een beetje extra misschien anders draad kapot in kop en terug bij af. Heb een staafje in het gat gestoken en voel wel nog aanslag maar het voelt dieper en anders dan de andere gaten. Heb dan ook olie aan dat staafje. Is het mits goede afdichting schadelijk om te 'fixen' en door te rijden mocht dat lukken? Kop afhalen en vervangen zou ik zelf wel aandurven maar maak ook graag de afweging voor minder werk. Is er een vloeibare uitlaatpaste of iets dergelijks wat je voor de zekerheid zou kunnen aanbrengen op dat gedeelte van het spruitstuk?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 03 apr, 2024 9:33

Waarom heb je de bout er uit gedraaid, was het spruitstuk gasdicht toen hij er nog in zat?

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 9:51

Een van de punten op de APK lijst was dat het uitlaatspruitstuk niet gasdicht zou zijn. Ik hoorde ook een sis/puf/tik maar dacht zelf ook nog dat dat van de kleppen kon komen. Als hij warm is lijkt het minder te zijn. Met een papiertje kon ik niet meteen iets ontdekken van puf. Maar hoe dan ook wou ik dat onderzoeken wat vorige bezitters hadden geknutseld en misschien wel verbeteren. Er is daar een M6 bout ingetapt.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 9:52

Afbeelding
Hier op de foto kun je dat beetje zien.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 03 apr, 2024 11:43

Tja, het verdient niet de schoonheidsprijs. Maar als de bout verder goed pakt in de kop zou ik toch als eerste proberen hem terug te plaatsen en kijken of je de boel zo dicht krijgt. Da's een héél stuk minder werk dan een andere kop monteren, baat het niet etc. Misschien ook handig om even te verifiëren of dit inderdaad de plek van de uitlaatgas lekkage is van te voren.

Gat van te voren wel uitblazen met remmenreiniger en perslucht om vetvrij te maken en de bout monteren met een afdichtende loctite soort om te voorkomen dat je olielekkage krijgt. Ipv een bout kan je een stift inbus of nog beter een echt tapeindje gebruiken, die kan blijven zitten als het spruitstuk er ooit nog eens af moet (als bv de pakking toch vernieuwd moet achteraf). Neem iig iets wat geschikt is voor de temperaturen hier. Eventueel kan je een dikke vulring schuin slijpen om de druk beter te verdelen.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 03 apr, 2024 12:13

9000-95 schreef:
wo 03 apr, 2024 11:43
Tja, het verdient niet de schoonheidsprijs.
Het understatement van de dag :lol: :thumbup2:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 03 apr, 2024 13:39

heey
ik heb nog wel een kop b204 liggen
ik denk dat vervangen het beste is wetende dat er in een olie kanaal geboord is
ja dat is even werk, dan is het zeker terug goed

mvg werner

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 13:55

Oké dank voor jullie meningen. Heb de auto voor 300 gekocht. Wetende dat ik vanalles tegen zou komen, maar dat vind ik niet erg. Heb geen haast en ben bereid er tijd en indien nodig ook geld in te steken. Ben geen handelaar dus economische besluiten hoef ik niet te maken maar moet wel beetje gezond verstand gebruiken. Vervangen heeft mijn voorkeur. Is dat een hels karwei of nog beetje leuk om te doen?

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » wo 03 apr, 2024 14:06

Vergeet niet dat deze schitterende oplossing ook kan betekenen dat je het boutje te ver in het blok draait en daarmee het oliekanaaltje kan dichtzetten. Wie weet welke intern onderdeel daardoor ineens minder (of zelfs niet meer) wordt gesmeerd. Draai hem er dan ook ajb niet verder in dan de overige tapeinden.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 03 apr, 2024 14:45

Vervangen van een kop is niet zo ingewikkeld. Op je gemak een dag zoet. (Demonteren oude en monteren nieuwe) Zou de vervangende kop hoe dan ook laten afpersen en vlakken. Mocht er iets aan vervanging toe zijn doen ze dat gelijk.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 14:57

Oké dan denk ik dat ik er toch echt aan ga beginnen. Ook al zou verder knutselen een misschien wel blijvende oplossing kunnen zijn is het ook wel fijn om met vertrouwen de weg op te gaan tzt. Hij heeft 205000 gelopen dus wellicht is vervangen van de koppakking ook geen overbodige luxe. Als iemand nog tips heeft hoe je het demonteren een beetje gestructureerd kunt laten verlopen is dat welkom. Heb een Haynes boek ter zijde maar goed. Alles in bakjes/zakjes labelen ofzo?
@9000-95 ook bedankt voor jouw zienswijze.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 03 apr, 2024 15:22

Check van tevoren even de uitslag op de kettingspanner. Want als je de boel toch open hebt, is de ketting gelijk vervangen geen heel gek idee, kosten je qua onderdelen de kop niet.
En wat er al gezegd is; als je een beetje redelijk tot goed kunt sleutelen is de kop vervangen niet zo heel spannend, maar je bent wel even bezig.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 03 apr, 2024 16:03

Als je distributie zou gaan vervangen moet je motor eruit. Alleen ketting vervangen hoeft dat niet. Belangrijkste bij kop vervangen is dat je de boel op ‘tijd’ zet.
Daar is op forum en YouTube wel een en ander te vinden.

Plaats reactie