AS3 versterker gebruiken voor compo-set

1993-2002
Patrick71
Geregistreerd lid

AS3 versterker gebruiken voor compo-set

Bericht door Patrick71 » vr 05 mar, 2021 15:38

Ik heb nu het originele Saab AS3 systeem in gebruik zoals het af fabriek hoort.
De AS3 versterker versterkt dan alleen de speakers in de deuren.
Ik wil de deur en de dash speakers vervangen door een composet.
Wat ik me afvroeg:
Kun je de uitgang van de AS3 versterker gebruiken op de ingang van de passieve filters van de composet?
Je dash-speakers (tweeters) worden dan ook door de AS3 versterker aangestuurd.

Ik weet niet of de AS3 versterker het volle bereik versterkt of dat alleen het midden/ laag wordt doorgezet omdat origineel alleen de deurspeakers worden aangestuurd.

Heb het forum al vanalles gevonden over upgrades en AS3 maar dit ben ik nog niet tegengekomen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: AS3 versterker gebruiken voor compo-set

Bericht door evo » vr 05 mar, 2021 15:47

Afgezien van het bereik, wil je 4 speakers aansturen terwijl de as3 maar 2 uitgangen heeft?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 05 mar, 2021 16:41

De gemiddelde composet wordt geleverd met een eigen kastje die de hoge en lage tonen splitst, dus dat is opzich het probleem niet.

De AS3 versterker filtert voor zover ik weet de hoge noten weg en stuur alleen lage noten naar de speakers.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 05 mar, 2021 17:11

Als je 4 speakers over de volle bandbreedte wilt aansturen kun je beter een andere versterker aanschaffen. Ene die matched met het ohmage van je speakers.

In mijn vorige 9-3 had ik overigens 6 compo speakers. Die in het dashboard werden direct via de radio aangestuurd. Die in de deur via een kleine aftermarket amp gemonteerd op de plek van de AS3 amp. En een dikke amp tegen de achterbank voor de achter speakers... gaf prima geluid.

Patrick71
Geregistreerd lid

Bericht door Patrick71 » za 06 mar, 2021 23:11

reiernumans schreef:
vr 05 mar, 2021 16:41
De gemiddelde composet wordt geleverd met een eigen kastje die de hoge en lage tonen splitst, dus dat is opzich het probleem niet.

De AS3 versterker filtert voor zover ik weet de hoge noten weg en stuur alleen lage noten naar de speakers.
Klopt, een compo-set bestaat uit meerdere speakers die je via een filter met één uitgang kunt aansturen.
Ik zal eens een kanaal van de AS3 aansluiten op een compo-set in een soort proef-opstelling. Dan hoor ik gelijk of het hoog er nu wel of niet uit wordt gefilterd door de AS3.

tr3sx
Geregistreerd lid

Bericht door tr3sx » vr 12 mar, 2021 23:05

Patrick71 schreef:
vr 05 mar, 2021 15:38
Ik heb nu het originele Saab AS3 systeem in gebruik zoals het af fabriek hoort.
De AS3 versterker versterkt dan alleen de speakers in de deuren.
Ik wil de deur en de dash speakers vervangen door een composet.
Wat ik me afvroeg:
Kun je de uitgang van de AS3 versterker gebruiken op de ingang van de passieve filters van de composet?
Je dash-speakers (tweeters) worden dan ook door de AS3 versterker aangestuurd.

Ik weet niet of de AS3 versterker het volle bereik versterkt of dat alleen het midden/ laag wordt doorgezet omdat origineel alleen de deurspeakers worden aangestuurd.

Heb het forum al vanalles gevonden over upgrades en AS3 maar dit ben ik nog niet tegengekomen.
Ik ben me aan het verdiepen in een soortgelijke opzet. Nu heb ik geen AS3, maar ben wel erg benieuwd naar welke composet volgens jou zou moeten passen?

Aangezien ik geen AS3 kan krijgen/vinden ben ik op zoek naar een andere versterker.

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » vr 12 mar, 2021 23:39

Aangezien ik geen AS3 kan krijgen/vinden ben ik op zoek naar een andere versterker.
Goedenavond,

AS3 versterkers zijn volop te krijgen hoor. Bij de bekende Saab (demontage) bedrijven, en ook gewoon op Marktplaats.
Ik heb er laatst eentje gekocht voor €75, inclusief DIN kabel.

Prima geluid, en je kunt alle originele speakers blijven gebruiken.

Grtz

Rob

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 13 mar, 2021 9:39

maar je wilt toch liever alles nieuw en verbeterd? alhoewel vd Linden aangeeft dat die techniek ook weer niet zoveel
veranderd is. Maar de zwarte hertz composet met bijpassend versterker is toch wel stukken beter dan as3.
Maar ja wat zijn je wensen en budget?

tr3sx
Geregistreerd lid

Bericht door tr3sx » za 13 mar, 2021 11:39

Op Marktplaats zie ik ze niet. Bij vd Laan in bovenschild hebben ze hem ook niet. Ik ken niet zoveel demontage bedrijven, ben dan ook relatief nieuw. Maar als iemand een link heeft of iets weet hoor ik het graag!

Ik wilde eerst zover mogelijk origineel, maar een versterker zie je eigenlijk niks van dus heb ik minder voorkeur.

Op dit moment heb ik er een aftermarket unit in met CarPlay, omdat ik veel moet bellen vanwege mijn werk.
Die unit (Sony) heeft gewoon RCA aansluitingen.

Maar sinds de winter kraken mijn speakers ineens, en vallen soms helemaal weg. Dat is wel vreemd, ik had verwacht dat als 1 speaker kraakt en wegvalt de rest doorgaat. (Ik had eigenlijk gehoopt met die nieuwe unit het probleem op te lossen, en 2 vliegen in 1 klap te slaan)

Dus voor advies mbt een goed compo setje en een geschikte versterker aan de bovenkant van het middensegment houd ik me erg aanbevolen!

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » za 13 mar, 2021 14:23

R en D in Mijdrecht heeft een AS3 in de verkoop, van horen uit 2de hand. :shh:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 13 mar, 2021 15:17

Een AS2/3 amp heeft de fysiek de volgende aansluitingen met bijbehorende specifiaties:

(update info AS speaker-info AS1, 2 en 3)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vermogens die staan gespecificeerd zijn de werkelijke vermogens (geen PMPO-onzin of andere waanzinnige vermogens die niet waar te maken zijn - immers alles is terug te leiden op de zekering en de formule Watt=V x Ampere)

De speakers uit AS2 en 3, maar ook aftermarketspeakers zijn niet zondermeer uitwisselbaar of samen te voegen. Tenminste, fysiek kan dat wel, maar dat is dan niet meer in de verhoudingen zoals de ontwerper(s) van het systeem het geluid in de SAAB optimaal wilden trachten te verdelen. De standaard speakers op sommige posities hebben een impendantie van rond de 2 Ohm, terwijl de ganbare aftermarket 4 Ohm hebben. Een 4 Ohm unit klinkt een stuk zachter dan een 2 Ohm unit.
Als je geen waarde hecht aan hun design,en wilt experimenteren is dat helemaal geen misdaad. Het is alleen wel goed om rekening mee te houden.

Als je geen zin hebt om allerlei bestaande bekabeling te vervangen maar wel een extra stereo of meerkanaals versterker aan het systeem wilt toevoegen, dan kan het handig zijn om een aftermarket versterker te integreren via de bestaande multiconnector van de speaker outputs en het koppelen van een lijnsignaal van de andere multiconnector op de input van die versterker. Er moet aan de inputzijde wel een signaaladapter tussen, omdat je van een gebalanceerde naar een ongebalanceerd signaal gaat.
Elders op het forum staat daar een schema voor en verwijzingen naar kant-en-klare adapters.
DIe aftermarket versterker zou dan bijvoorbeeld in het handschoenenvak kunnen worden ingebouwd.

Onderaan in het overzicht zie je het antwoord op je vraag over de filtering van de speakeroutput. De achterportieren krijgen geen laag. Er is een high-passfilter toegepast. Ik weet de kantelfrequentie niet. Hetzelfde geldt voor de dashspeakers. Fullrange composets aansluiten op deze outputs tovert geen laag uit die luidspreker. Wat er niet in gaat, komt er ook niet uit. Sterker nog, door het stapelen van filters wordt het signaal gedegradeerd.

De voorportieren doen laag en mid door toepassing van een low-passfilter (kantelfrequentie wederom onbekend). Hier een composet plaatsen levert niet per definitie winst op.

NB: De filters op een composet is vaak 2x een high-pass filter. Bedoelt om die speakers te beschermen. De kwaliteit van die filteronderdelen is dubbbeltje eerste rang. Er valt winst te behalen door losse kwaliteitscomponenten te plaatsen.

De meeste winst valt te behalen door de deurspeakers en de subwooferunit (mits aanwezig) te vervangen door units die een hardere/stijvere ophanging hebben in combinatie met extra dempingsmateriaal binnenin de deuren aan te brengen. De verbetering in de "strakheid" van het laag dat je daarmee bereikt, komt ten goede aan "ruimte" voor mid en hoog dat hierdoor beter valt waar te nemen. En je bas wordt veel strakker!!!
Het naklinken van laag door slapheid van ophanfgrubbers en plaatmateriaal van de carrosserie, veroorzaakt in de luisterruimte (je auto in dit geval) een vertroebeling van het geluid. Dit zou eigenlijk bovenaan je lijstje moeten staan. Ongeacht je verdere plannen. Het kan zomaar zijn dat je dan extra versterkers en overige speakers niet meer nodig vindt.

Het fenomeen van wegvallende speakerkanalen in de winter duidt op vocht. Maak de stekkers los, spuit daar contactspray op en plug ze weer in. En zet eens een aantal uren of een dag een mechanische luchtontvochtiger in je SAAB. (NB: niet van die plastic bakjes met verwisselbare zakjes. Je wilt al het vocht uit je SAAB tot in de kleinste kieren en achter het dachboard. Die zakjes helpen dan echt niet.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » za 13 mar, 2021 15:59

@Steve-O: dat gaat allemaal over de 9-5 toch?

tr3sx
Geregistreerd lid

Bericht door tr3sx » za 13 mar, 2021 16:33

[]

Zo. Dat is een verhaal. Bedankt! Daar moet ik goed over nadenken.

De mechanische luchtontvochtiger is een goede tip. Ik neem aan dat die ergens te huur zijn?

Als ik, bijvoorbeeld via de tip, een AS3 op de kop tik, dan werkt dat nog steeds met de aftermarket unit die er nu in zit? Dan zou ik alleen nieuwe speakers moeten kopen, als ik de huidige niet goed genoeg vind.

Ik ben zelf (amateur) muzikant dus houdt wel van goed geluid. Wat ik vooral een beetje miste was wat body en laag. Vandaar dit ik wilde kijken naar betere / andere speakers. Hoewel ik redelijk verstand heb van gitaarversterkers ben ik nog nat achter de oren wat betreft autotechniek. Sorry. Wel fijn dat iedereen zo hulpvol is!
Reden: Onnodige quote verwijderd

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 13 mar, 2021 21:20

Tjøørd schreef:
za 13 mar, 2021 15:59
@Steve-O: dat gaat allemaal over de 9-5 toch?
Het belangrijkste niet (heb de post hierboven aangepast naar 900NG/9-3OG):
ik zelf schreef: De achterportieren krijgen geen laag. Er is een high-passfilter toegepast. Ik weet de kantelfrequentie niet. Hetzelfde geldt voor de dashspeakers. Fullrange composets aansluiten op deze outputs tovert geen laag uit die luidspreker. Wat er niet in gaat, komt er ook niet uit. Sterker nog, door het stapelen van filters wordt het signaal gedegradeerd.

De voorportieren doen laag en mid door toepassing van een low-passfilter (kantelfrequentie wederom onbekend). Hier een composet plaatsen levert niet per definitie winst op.

NB: De filters op een composet is vaak 2x een high-pass filter. Bedoelt om die speakers te beschermen. De kwaliteit van die filteronderdelen is dubbbeltje eerste rang. Er valt winst te behalen door losse kwaliteitscomponenten te plaatsen.

De meeste winst valt te behalen door de deurspeakers en de subwooferunit te vervangen door units die een hardere/stijvere ophanging hebben in combinatie met extra dempingsmateriaal binnenin de deuren aan te brengen. De verbetering in de "strakheid" van het laag dat je daarmee bereikt, komt ten goede aan "ruimte" voor mid en hoog dat hierdoor beter valt waar te nemen. En je bas wordt veel strakker!
Het naklinken van laag door slapheid van ophanfgrubbers en plaatmateriaal van de carrosserie, veroorzaakt in de luisterruimte (je auto in dit geval) een vertroebeling van het geluid. Dit zou eigenlijk bovenaan je lijstje moeten staan. Ongeacht je verdere plannen. Het kan zomaar zijn dat je dan extra versterkers en overige speakers niet meer nodig vindt.

tr3sx
Geregistreerd lid

Bericht door tr3sx » za 13 mar, 2021 23:23

[]

Ik twijfel niet aan de mensen van Saab en hoe zij het bedoeld hebben. Feit is wel bijvoorbeeld dat mijn speakers achter (ooit door iemand al vervangen) behoorlijk verstafd zijn. (Droog, pieperig bij bewegen)

Weet jij, of iemand anders, toevallig concrete voorbeelden van wat betere speakers zijn om erin te zetten? Die demping lijkt me een hele goede al iig.

Op dit moment kan ik nagenoeg niks luisteren doordat het steeds helemaal wegvalt. Ik blijf dat vreemd vinden dat alles dan wegvalt. Je zou verwachten dat wanneer er 1 speaker uitvalt de rest het gewoon blijft doen? Ben bang dat ik bij alle kabels langs zal moeten?

3 units (origineel, origineel, nu aftermarket) steeds het zelfde probleem. Zou het probleem bij de stekker kunnen zitten?
Reden: Onnodige quote verwijderd

Plaats reactie