Pas de enige plek waar ik de afmeting naar mijn zin kon vinden
Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab
China!
-
Sonab
- Donateur (4x)

-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (wielbout muurvast)
Nu heb ik iets vreemds....
Een paar weken terug wilde ik de achterwielen loshalen en daar bleken de wielbouten zo vast te zitten dat ik ermee naar de dorpsgarage moest. Luchtsleutel bracht geen soelaas, alleen een wringijzer van weet ik hoe lang bracht uitkomst. Met een knal schoten de wielbouten toen één voor één los. Daarna weer vastgezet met de momentsleutel (ca 130 Nm).
Wilde vanavond eens even de naven netjes maken, dus weer de wielsleutel uit de kofferbak erbij gepakt. Van beide achterwielen gingen alle bouten makkelijk los, aan beide kanten op 1 bout na.... Die zit weer muurvast!
Heb zelfs de standaard wielsleutel (verlengd met een stukje pijp) uit de kofferbak er compleet krom op gebogen! Kan ik er weer mee naar de garage (en een andere wielsleutel zoeken...)
Hoe kan dit nu??
-Toch te vast gezet (momentsleutel defect?) ? Maar zó vast?
-Niet de goede of anderszins slechte bouten
-Te weinig kopervet?
-Iets mechanisch waardoor ze vaster raken?
-Etc?
Een paar weken terug wilde ik de achterwielen loshalen en daar bleken de wielbouten zo vast te zitten dat ik ermee naar de dorpsgarage moest. Luchtsleutel bracht geen soelaas, alleen een wringijzer van weet ik hoe lang bracht uitkomst. Met een knal schoten de wielbouten toen één voor één los. Daarna weer vastgezet met de momentsleutel (ca 130 Nm).
Wilde vanavond eens even de naven netjes maken, dus weer de wielsleutel uit de kofferbak erbij gepakt. Van beide achterwielen gingen alle bouten makkelijk los, aan beide kanten op 1 bout na.... Die zit weer muurvast!
Hoe kan dit nu??
-Toch te vast gezet (momentsleutel defect?) ? Maar zó vast?
-Niet de goede of anderszins slechte bouten
-Te weinig kopervet?
-Iets mechanisch waardoor ze vaster raken?
-Etc?
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (Wielbout muurvast)
Bouten moet je op 110nm vastzetten. Wringijzer met verlengstuk opnieuw gebruiken voor die ene wielbout.
-
ReinO
- Donateur (2x)

je hebt ook gewoon lange wringijzers, zo duur zijn nu ook weer niet.
En die luchtsleutel: hoeveel nm had die?
En die luchtsleutel: hoeveel nm had die?
-
Sonab
- Donateur (4x)

In de garage hadden ze gewoon een professionele luchtsleutel en toen dat niet ging een wringijzer van minstens een meter (leek in mijn -van verbazing wijd opengesperde- ogen meer, maar wil niet overdrijven
) Het ding boog steeds meermalen helemaal door onder de druk van de monteur voor de bouten losschoten!.
Het gekke is dat ik ze daarna zelf thuis allemaal nog los gehad en weer vast gemaakt heb. Misschien is 130 Nm iets te veel geweest, maar toch niet zó extreem?
Heb gisteravond zelf een wringijzer besteld van 650mm (groter kon ik niet vinden icm met een 1/2 aandrijving). En een krachtdop, want bij mijn poging van gisteravond brak ook een 125mm verlengstuk gewoon stuk. Eens zien of het me daarmee lukt. Als ik maar geen bout afbreek
Als ik de zaak nu vervolgens weer met kopervet en op 110 Nm vastzet, kan er dan nog een andere reden zijn dat het zo vast gaat zitten?
En is het wijs om een keer andere (nieuwe) bouten te monteren, of is dat onnodig?
Het gekke is dat ik ze daarna zelf thuis allemaal nog los gehad en weer vast gemaakt heb. Misschien is 130 Nm iets te veel geweest, maar toch niet zó extreem?
Heb gisteravond zelf een wringijzer besteld van 650mm (groter kon ik niet vinden icm met een 1/2 aandrijving). En een krachtdop, want bij mijn poging van gisteravond brak ook een 125mm verlengstuk gewoon stuk. Eens zien of het me daarmee lukt. Als ik maar geen bout afbreek
Als ik de zaak nu vervolgens weer met kopervet en op 110 Nm vastzet, kan er dan nog een andere reden zijn dat het zo vast gaat zitten?
En is het wijs om een keer andere (nieuwe) bouten te monteren, of is dat onnodig?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dan kan het wiel er in ieder geval wel af, de boutrest kun je er uit boren (en met 4 bouten zit het wiel ook vast...).
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Zou de gaten even heel goed schoonmaken net als de bouten zelf. Daarna inderdaad wat kopervet en op het goede moment zetten, zoals Busy zegt: 110nm. Soms zitten ze wel eens erg vast, maar dit is wel uitzonderlijk ja.
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Kopervet alleen op de schroefdraad en toch niet op het conisch vlak van de bout en de velg??
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Wellicht is keramische pasta beter dan kopervet.
https://amklassiek.nl/keramische-pasta- ... 016/09/15/
https://amklassiek.nl/keramische-pasta- ... 016/09/15/
-
Sonab
- Donateur (4x)

Wringijzer is binnen, maar met normaal trekken gaan de onwillige bouten nog niet los... :-/
Echt lomp kracht durf ik nu niet te zetten met lekker toerweer in zicht.
Volgens de specs kon het wringijzer (dat nu al wat doorboog) tot 520 Nm belast worden.
Even voor de rekenaars onder ons: hij is 65 cm lang, hoeveel gewicht aan kracht kan ik dan ongeveer veilig op het uiteinde uitoefenen?
Trekken aan een wringijzer is veiliger dan duwen toch?
Echt lomp kracht durf ik nu niet te zetten met lekker toerweer in zicht.
Volgens de specs kon het wringijzer (dat nu al wat doorboog) tot 520 Nm belast worden.
Even voor de rekenaars onder ons: hij is 65 cm lang, hoeveel gewicht aan kracht kan ik dan ongeveer veilig op het uiteinde uitoefenen?
Trekken aan een wringijzer is veiliger dan duwen toch?
-
klaasj
- Donateur (8x)

Ik zou toch echt de bout maar eens even warmmaken of even naar de garage met een echte luchtsleutel.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
520 Nm = 55 kgmSonab schreef: ↑wo 20 mei, 2020 19:07... tot 520 Nm belast worden... 65 cm lang, hoeveel gewicht aan kracht kan ik dan ongeveer veilig op het uiteinde uitoefenen?
55 kgm/ 0,65 m = 85 kg, je kunt dus op het uiteinde gaan staan als je minder dan 85 kg weegt.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Geweldig, dank je! (moet wel eerst even een paar weken dieet volgen om het exact uit te mikken
)