9-3 Coupé S 2.0t Automatic 1999 (T5)

1993-2002
Plaats reactie
relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9-3 Coupé S 2.0t Automatic 1999 (T5)

Bericht door relaxed » di 15 feb, 2022 16:36

Ewout schreef:
za 01 aug, 2020 22:49
Op nummer 1 stond een andere grille en die vond ik er. Ter plekke heb ik hem er nog ingezet, want dit neusje vond ik echt helemaal niets:

Afbeelding

Dit staat toch veel beter:

Afbeelding
Na het lezen van dit bericht kon ik niet meer normaal naar een 9-3 grille kijken. Wat een lelijk ding eigenlijk, met overdreven curves. Zo’n 900NG grille is veel strakker, mooier en vanzelfsprekender qua vorm.

En als een 9-3 grille op een 900NG past moet andersom ook kunnen. Op Marktplaats heb ik een 900NG grille gevonden, bij R&D zo’n fijn turbo logo (van een 9000/900 classic) et voilà, de Frankenstein Saab!

Afbeelding
Voor ...

Afbeelding
--- en na

Op het gevaar af de puristen op het hart te trappen, ik ben er blij mee.

In één moeite door ook het vale motorkap embleem vervangen, de naafdoppen en het vale embleem op de achterklep.

Afbeelding

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 16 feb, 2022 10:25

Denk dat je hiermee weinig puristen op de kast jaagt, op mijn mobiel koest ik wel 3 keer kijken voordat ik het verschil zag :-)

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 16 feb, 2022 10:45

Mooi! Met mijn welgemeende excuses.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 16 feb, 2022 11:11

Misstaat zeker niet.
Lekkere eigenwijze move dit :D

relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door relaxed » wo 16 feb, 2022 19:45

NeufegliseThierry schreef:
wo 16 feb, 2022 10:25
Denk dat je hiermee weinig puristen op de kast jaagt, op mijn mobiel koest ik wel 3 keer kijken voordat ik het verschil zag :-)
Subtiel anarchisme :wink:

Ewout schreef:
wo 16 feb, 2022 10:45
Mooi! Met mijn welgemeende excuses.
2x Dank! U heeft mij de ogen geopend :)

Sonab schreef:
wo 16 feb, 2022 11:11
Misstaat zeker niet.
Lekkere eigenwijze move dit :D
Haha, wie weet wordt het wel een trend

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 16 feb, 2022 19:50

Prachtig, staat goed! Wel komisch dat nog nieteens zo lang geleden allerlei 900NG-rijders de omgekeerde metamorfose doorvoerden omdat dat moderner stond, ook aan de achterzijde. Maar de retroficatie vind ik mooier eerlijk gezegd 8)

relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door relaxed » do 17 feb, 2022 18:32

Dank je Tjøørd! En retroficatie is wat mij betreft nu al het woord van 2022 :D

relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door relaxed » zo 21 aug, 2022 15:59

Afbeelding

Interieur is zo goed als klaar met de nieuwe middenarmsteun (had ik veel eerder moeten doen, heerlijk!), leren deurpanelen en de leren pook.

Met dank aan Sapphire rijdt de 9-3 zo strak als het maar kan: Groot onderhoud in maart met als kers op de taart de montage van een tellerbak met turbodruk meter.

Leer van de stoelen verdient wel weer wat aandacht.

Tellerstand is inmiddels > 231.000. Ca. 23.000 in ruim 2,5 jaar.

relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door relaxed » ma 09 jan, 2023 14:28

Afbeelding

Afgelopen zaterdag had ik de 93 precies 3 jaar. In die periode heb ik er ongeveer 26.000 km mee gereden. Twee keer heeft ie me laten staan; de eerste keer met een kapotte brandstofpomp en vorige maand brak er een aantal tanden af van de rechter aandrijfas.

Afbeelding
Opgehaald en afgeleverd bij Sapphire na het ter ziele gaan van de rechter aandrijfas

Een ander incident was de aanrijding door het spreekwoordelijke oude vrouwtje, terwijl de Saab stond geparkeerd. Daarvan is ie uiteindelijk wel opgeknapt, na montage van een vers gespoten voorbumper. Verder geen onverwachte zaken.

De datum inschrijving van het voertuig in Nederland was 22-11-1999 en de datum van eerste toelating was 03-12-1999. Dat betekent dat deze 93 al ruim 23 jaar over ’s lands wegen zoeft en gemiddeld ruim 10.000 km per jaar heeft afgelegd. Ik zit iets onder dat gemiddelde met ca. 8.700 km per jaar.

Naast onderhoud en reparaties is er ook een aantal zaken aangepast aan de 93 die de auto (vind ik) mooier maken en ook een nog aangenamere reisgezel.

Aanpassingen
Interieur
• Aero stuur met audiobediening
• Aero interieur
• Leren deurpanelen
• Leren middenarmsteun
• Bekerhouder
• Oude ‘carkit’ verwijderd en vervangen door een Brodit houder voor mijn telefoon (navigatie en Flitsmeister)
• Hertz speakers gemonteerd in de voorportieren
• NOS rubberen matten
• Verchroomde handgrepen
• Tellerbak met turbodruk meter
• Saab 9000 klokje

Exterieur
• US-knipperlichten voor
• Originele mistlampen voor
• Montage van een originele spoiler op de achterklep
• 900 NG grille met turbo embleem
• Nieuwe emblemen en naafkapjes

Onderstel en remmen
• Draagarmen vervangen door nieuwe met PU bussen
• Binnendraagarmen aan beide kanten vervangen
• Een B12 sportkit (Eibach 30 mm verlagingsveren en Bilstein B8 schokdempers). Inclusief nieuwe steunlagers voor de veerpoten, een nieuwe veersteunset en stofhoezen, stabilisatorstangetjes en nieuwe stootblokken voor de achterveren
• Nieuwe gegroefde remschijven met EBC Redstuff blokken voor

Wielen
• De 15” BBS velgen vervangen door 16” Viking velgen (ontlakt, gepoedercoat en voorzien van 205/50/16 Vredestein QUATRAC all-season banden)
• Nieuwe wielbouten

Tuning
• DionHPT tuning

Het rijgedrag is enorm verbeterd en het Aero interieur is fantastisch.

Wat is gebleven is de prachtige kleur (273 Sun Green metallic) en uiteraard de karakteristieke lijnen van de carrosserie.

Al met al vind ik het nog steeds een heerlijke auto en ik verwacht hier nog wel een tijdje mee door te zullen sturen.
En, zoals op dit forum wel vaker wordt verteld, ik kijk altijd even om als ik hem ergens geparkeerd heb.

Alleen de trekhaak vind ik geen porem, maar ja, het is af en toe wel erg handig.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 09 jan, 2023 16:11

Je hebt er een mooie auto van gemaakt, ik haal komende week een bijna exact hetzelfde exemplaar op uit Duitsland, zelfde kleur, automaat coupe alleen van 2002 dus t7.
Ik denk dat ik die voor mezelf hou als hij zo fris is als de verkoper claimt :-)
Moeten we maar keer een foto shoot organiseren!

relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door relaxed » di 10 jan, 2023 14:38

Dank je Ronald! Ik ben heel benieuwd naar jouw coupé en een fotosessie lijkt me een goed plan :D

relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door relaxed » za 11 feb, 2023 18:05

Afbeelding

Afgelopen woensdag teruggereden na een weekje werk in Frankfurt: Heerlijke rit, auto ligt geweldig op de weg en heeft genoeg power (hoewel
nog een beetje meer nooit kwaad kan :lol:). Zoals al eerder opgemerkt; deze blijft nog wel even.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 11 feb, 2023 19:10

Prachtig model/exemplaar zo!

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 12 feb, 2023 13:40

relaxed schreef:
di 10 jan, 2023 14:38
Dank je Ronald! Ik ben heel benieuwd naar jouw coupé en een fotosessie lijkt me een goed plan :D
Gisterenmiddag doorgebracht bij/met Ronald, dus ook even deze groene coupé bekeken. Nu al fraaie SAAB met nog aardig wat potentie.

'Helaas' begint Ronald steeds meer trekjes van een hoarder te krijgen, hij wilde geen prijs noemen toen ik interesse toonde om deze auto over te nemen 😁. Terrein staat inmiddels aardig vol met heel wat prachtige 9-3 OG's 😍

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 12 feb, 2023 13:52

Afbeelding

Plaats reactie