Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)
-
BolletjeAppie
- Donateur (2x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab
Zijn de remschijven heet (zegmaar onaanraakbaar) wanneer de symptomen ontstaan?Sonab schreef: ↑do 20 feb, 2025 18:56Hmmmm lichte frustratie. Heb de remmen aan de voorzijde gedemonteerd, schoongemaakt, ingevet, gemonteerd. Helemaal netjes, remt ook goed.
Alleen er piept nog steeds iets met remmen. De eerste koude 5 minuten niet. Daarna begint het, met name als ik zacht rem. Hard op het pedaal staan, piept niet maar dat is niet zo comfortabel![]()
Heb ik iets verkeerd gedaan?
De remmen achter zijn afgelopen nazomer nog vervangen met schijven, blokken en klauwen. Kan me niet voorstellen dat die al piepen?
Ik kan echter met het raam open niet goed horen of het voor of achter vandaan komt.
Heb de auto van voren even opgekrikt en dan met de wielen vrij van de grond wat gas geven en remmen geprobeerd. Dat piept niet, maar is ook bepaald geen normale rembelasting natuurlijk, er valt nul massa te stoppen, alleen een wiel.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Nee, toevallig vanmorgen zwaaide ik mn vrouw en dochter uit en toen ze koud 30 meter na het starten even remde, was het gepiep buiten al direct te horen (dus kennelijk niet altijd pas na 5 minuten rijden)
-
vel0city
- Donateur (2x)

Hoe zijn je achterste wiellagers? Mijn oude 9-3 had ook last van gepiep van de remmen, vooral in bochten. Als je dan de handrem aantrok met rijden was het weg. Bleek er uiteindelijk speling te zitten op (in mijn geval dan) beide wiellagers achter, waardoor de remschijf dus niet meer recht bleef lopen en in bochten tegen de handremschoenen aanliep.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Achterste wiellagers lijken me goed, maar ik zal de handrem truc eens doen straks.
Ik las op internet iets dat sommige Pagid blokken (die zitten erop) ook relatief graag willen piepen

Ik las ook dat je remblokjes tegen piepen soms op het remvlak iets kunt opschuren met bv een korrel 100.
Zijn daar ervaringen mee?
Ik las op internet iets dat sommige Pagid blokken (die zitten erop) ook relatief graag willen piepen

Ik las ook dat je remblokjes tegen piepen soms op het remvlak iets kunt opschuren met bv een korrel 100.
Zijn daar ervaringen mee?
-
werli
- Donateur (2x)

heey
opschuren is van oude goede blokjes icm met nieuwe schijven aan te bevelen
anders zal het niet veel helpen
maar ik zie daar een foto waar dat heeeeel zuinig met vet omgesprongen is op de achterzijde
helemaal bovenaan kan ik een wit stipje ontdekken nog niet zeker of het ceramisch vet is
het is niet anders: de achterzijde reinigen invettten en proberen
is er een indicatie wanneer het piepen begonnen is? : enkel met remblokjes wisselen of icm handrem schoenen
mvg werner
opschuren is van oude goede blokjes icm met nieuwe schijven aan te bevelen
anders zal het niet veel helpen
maar ik zie daar een foto waar dat heeeeel zuinig met vet omgesprongen is op de achterzijde
helemaal bovenaan kan ik een wit stipje ontdekken nog niet zeker of het ceramisch vet is
het is niet anders: de achterzijde reinigen invettten en proberen
is er een indicatie wanneer het piepen begonnen is? : enkel met remblokjes wisselen of icm handrem schoenen
mvg werner
-
Sonab
- Donateur (4x)

Nu je het zegt, die foto is inderdaad hoe het zat. Dus aan de voorzijde zat wel heel weinig vet. Hoop dat dat nu wel genoeg is, anders doe ik er nog wat bij.
De achterzijde is een volgende optie maar daarvan weet ik wel zeker dat die vakkundig gemonteerd was.
Het piepen is langzaamaan gekomen maar voor mijn gevoel niet direct na een gebeurtenis of vervanging.
De achterzijde is een volgende optie maar daarvan weet ik wel zeker dat die vakkundig gemonteerd was.
Het piepen is langzaamaan gekomen maar voor mijn gevoel niet direct na een gebeurtenis of vervanging.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Oh oh.... Vanavond wilde ik de kap sluiten. Ging echter niet het allerlaatste stukje naar beneden...
Hup nog een keer open dan om opnieuw te proberen. En toen stopte alles.

Kap doet helemaal niets meer. Staat vast zoals het staat.
Foutmelding in het display.
Even later valt me ineens iets op. De auto staat tussen het linker voorportier en het achterwiel olie te lekken..

Groenige olie. Zal de hydrauliek zijn. Ik dacht dat de vorige eigenaar ongeveer alle leidingen en cilinders al vervangen had. Maar duidelijk iets stuk nu
Kan iemand me verder helpen wat nu te doen om de boel weer werkend te krijgen? Waar te beginnen?
Hup nog een keer open dan om opnieuw te proberen. En toen stopte alles.

Kap doet helemaal niets meer. Staat vast zoals het staat.
Foutmelding in het display.
Even later valt me ineens iets op. De auto staat tussen het linker voorportier en het achterwiel olie te lekken..

Groenige olie. Zal de hydrauliek zijn. Ik dacht dat de vorige eigenaar ongeveer alle leidingen en cilinders al vervangen had. Maar duidelijk iets stuk nu
Kan iemand me verder helpen wat nu te doen om de boel weer werkend te krijgen? Waar te beginnen?
-
Orphy
- Donateur (5x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (hydrauliek probleem...)
Duidelijk een leiding geknapt , vervangen dus.
-
klaasj
- Donateur (8x)

Leiding stuk. Kap handmatig sluiten. Hoe staat wel in het boekje. Maar ik denk dat je het haast zo kunt doen. Evert van peperstraten is de oplossing.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Die krijgt het steeds drukker!klaasj schreef: ↑za 19 apr, 2025 20:26Evert van peperstraten is de oplossing.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Bedankt voor jullie reacties!
Ben vandaag bij Evert van Peperstraten geweest.
Vriendelijk en deskundig, plezierige ervaring.
Er bleek inderdaad een hydrauliekleiding gesprongen, die is vernieuwd. Drie van de vijf kap-cilinders hebben we tevens vervangen ivm lekkage.
Evert liet zien dat deze weliswaar ooit gereviseerd waren, maar niet op de juiste manier.
Hopelijk is het nu opgelost.
Ben vandaag bij Evert van Peperstraten geweest.
Vriendelijk en deskundig, plezierige ervaring.
Er bleek inderdaad een hydrauliekleiding gesprongen, die is vernieuwd. Drie van de vijf kap-cilinders hebben we tevens vervangen ivm lekkage.
Evert liet zien dat deze weliswaar ooit gereviseerd waren, maar niet op de juiste manier.
Hopelijk is het nu opgelost.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Ik wil de rotor en verdeelkap van mijn saab vervangen maar de rotor zit op het eerste oog erg vast. Is dat normaal? Die moet ik er toch gewoon af kunnen trekken met enig beleid? Of niet?
-
vel0city
- Donateur (2x)

Ja die kan goed vast zitten. Je kan hem met een tang beetpakken en een beetje loswrikken als je hem toch gaat vervangen.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Dank je wel voor je info! Ik was bang dat ik iets kapot zou trekken, zó vast zat hij.
Dan maar met enig geweld!
Uiteindelijk gingen er ook inderdaad twee dingen kapot:
-de oude rotor (7 stukken)
-mijn duim (auw)
Maar enfin de nieuwe rotor en verdeler zitten erop en ik verbeeld me dat de auto nu nóg nog soepeler rijdt!
Olie en filter waren al nieuw, bougies ook....
Laat de vakantierit maar komen!

Dan maar met enig geweld!
Uiteindelijk gingen er ook inderdaad twee dingen kapot:
-de oude rotor (7 stukken)
-mijn duim (auw)
Maar enfin de nieuwe rotor en verdeler zitten erop en ik verbeeld me dat de auto nu nóg nog soepeler rijdt!
Olie en filter waren al nieuw, bougies ook....
Laat de vakantierit maar komen!