Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)

1993-2002
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab

Bericht door Sonab » za 08 feb, 2025 19:42

(dubbel post)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 08 feb, 2025 20:08

Vandaag heb ik eerst een koelvloeistoflekkage opgespoord... minimaal lekke rubber slang van radiator naar thermostaathuis. Er komt als de motor draait een naaldpuntje vloeistof uit.
Bestellen maar. Maakt hier origineel Saab of eigen merk nog belangrijk verschil, behalve de prijs, €46 resp €23??

Afbeelding

Dan verder met de oorzaak van piepende remmen achterhalen.
Wiel eraf. Volgens het handplaatsboek moet ik eerst de remzuiger terug persen maar daar kan ik (sprak de leek) zo helemaal niet bij. Elders lees ik dat;
1. Het dopje van het remvloeistof expansievat sowieso vooraf los gedraaid moet worden (staat niet in het WP handboek)
2. Je ook eerst de remklauw met enig wrikken kunt demonteren (2x inbussleutel 7+ borgveer los) zodat je daarna beter bij de remzuiger kunt om die terug te stellen.
Klopt dit beide?

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 11 feb, 2025 1:02

Ha, voor het eerst remmen loshalen is een hele ontdekkingstocht ;-)
Waarom komt het gepiep vandaan?
Ik dacht even dat de blokken scheef zaten, maar die hebben aan de kopse kanten gewoon standaard een afgeschuinde kant.
Ze lijken nog vrij dik.
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoorde de tip deze ook aan de lange kanten waar ze de rand van de schijf (kunnen) raken ietsjes af te schuinen tegen mogelijk aanlopen tegen de schijfranden...
Na hermontage zouden de buitenzijden een smeertje kopervet mogen krijgen als ik het goed begrepen heb?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de uiteinden waar de "haakjes" in de remtang vallen kan ik geloof ik beter keramisch vet gebruiken?
Misschien demonteer ik die remtang beter ook nog om deze beter schoon te kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding

Enfin. Geleidepennen zijn eruit. Die lijken mooi in het (een) vet te zitten, maar deze zal ik schoonmaken en opnieuw invetten.
Mag dit met keramische vet of keramische pasta of moet dit met siliconevet?
Afbeelding
Afbeelding

Dan de remcilinder wat opkuisen, dat kan geen kwaad zeg. Deze zit nog bijna helemaal ingedrukt trouwens.
Afbeelding

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » di 11 feb, 2025 1:13

De haakjes inderdaad met keramisch vet. De geleidepennen doe ikzelf liever niet met keramisch. Dit is vrij dik en wil wel klonteren waardoor de pen niet lekker loopt. Lange kanten bijvijlen is inderdaad prima voor het gepiep.

Buitenkant blokjes vet is ook top! Lekker bezig 8)

Even het rubber van klauw een beetje opliften en smeren (spuitvet) hierdoor blijft het lekker soepel en roestvrij. Zelf gebruik ik hier HHS van Würth voor.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 12 feb, 2025 0:00

Dank je!
Nog iets meer losgehaald nu:

Afbeelding

Afbeelding

Tevens aan de remblokken een schuin kantje gevijld. Lijkt me geen gezond klusje trouwens? :shock:
Enfin, voor en na:

Afbeelding

Afbeelding

Verder de remklauw en bussen voor de glijpennen en rond de remzuiger alles wat schoner gemaakt met remmenreiniger, borstels, doeken etc. Moeilijk waar te stoppen. Het gaat me slechts om de functie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omdat de zuiger nog bijna helemaal ingedrukt is nog, denk ik dat ik niet te veel onder dat rubberen manchet ga prutsen. Moet ik daar nog vet op smeren of juist niet?

Ik laat nu alles een nachtje drogen. Volgende stap is 1 zuinig spraytje hittebestendige lak aan de buitenkant en dan invetten en monteren maar weer.
Glijpennen zien er mooi uit. Gaan een mooi laagje keramisch vet of pasta krijgen bij montage

Afbeelding
Mochten er nog tips zijn, houd me aanbevolen!

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 12 feb, 2025 0:12

Voor de functie al heb je al een hoop gedaan! 8) ik zelf doe dat wel met wat spuit vet onder het rubber. Even optillen met een schroevendraaiertje en het buisje van de spuitbus eronder en een paar spraytjes.

Nogmaals, gebruik geen keramisch vet op de geleidepennen. Lagervet is prima en veel dunner. Hoeft ook maar een minimaal laagje te zijn. Het ziet er op de foto's super uit!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 12 feb, 2025 7:27

Kopervet kan ook!

Maar de rubberen bussen waar de glijpennen inzitten zijn vaak een probleem. Het gat waar ze inzitten, zit roest onder waardoor de pennen klemmen. Advies: bussen eruit, ontroesten en nieuwe rubbers. Dan heb je het weer fris!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 12 feb, 2025 15:21

Luthart schreef:
wo 12 feb, 2025 7:27
Kopervet kan ook!

Maar de rubberen bussen waar de glijpennen inzitten zijn vaak een probleem. Het gat waar ze inzitten, zit roest onder waardoor de pennen klemmen. Advies: bussen eruit, ontroesten en nieuwe rubbers. Dan heb je het weer fris!
Bedankt voor de tip.
Vervangen van die rubbers vind ik wel drastisch meteen (en zie ze ook niet direct los te koop) maar als ik ze er heel uit krijg...? Of is dat niet mogelijk?
(edit: enig priegelen leert me dat ze behoorlijk vast zitten, maar ze lijken ook best wel netjes te zitten nog)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 12 feb, 2025 16:10

https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD4778262A

Is een set inclusief afdichtingen van de zuiger

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 12 feb, 2025 17:34

Ja als hele set had ik ze wel gezien. Maar dan x 2... :? Dan wil ik het wel echt zeker weten. Misschien daarom eerst even zien of mijn acties van nu het gepiep tijdens het remmen reeds oplossen. Zo niet, dan is deze rubbers de volgende x mee vernieuwen inderdaad ook nog een mogelijkheid.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 13 feb, 2025 1:19

Linksvoor is weer gemonteerd, met de nodige likjes vet en hier en daar een spraytje hittebestendige lak...
Nu rechtsvoor nog en dan héél benieuwd naar hoe het rijdt en remt!

Afbeelding

Afbeelding

Baas1002
Donateur
Donateur

Bericht door Baas1002 » zo 16 feb, 2025 12:17

Beste lezers,
Eind vorig jaar een andere Saab 93 cabrio gekocht uit 2007. Maar aan de bestuurderskant ligt de vloer mat los en er zitten geen clips in de vloer. Heb nieuwe matten en clips besteld en zag in dit topic, dat je met het loshalen van de dorpel, onder de vloerbedekking kan komen. Maar in mijn geval zit de vloerbedekking aan de bodem gelijmd. Ik kan dus niet zo maar onder de vloerbedekking komen. Moet ik dan de vloerbedekking helemaal van de vloerplaat loshalen? Of is er wellicht een andere manier om de clip aan de vloer te bevestigen?
Ik zat zelf te denken aan het insnijden van een klein kruisje in de vloerbedekking en dan de pin op de vloerplaat lijmen en de flapje van het kruisje over het voetje heen lijmen.
Of is scheer de vloerbedekking waar de clip moet komen glad en lijm het voetje direct op de vloerbedekking.

Heeft een van jullie nog tips?
gr. Martijn.

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » zo 16 feb, 2025 14:34

Wij hebben een 2004 cabrio en daarbij zaten juist aan de bijrijderskant geen clips. Uit een sloper heb ik toen de clips gehaald en gemonteerd in die van ons. Bij ons ligt, zoals het volgens mij ook hoort, de vloerbedekking gewoon los en kon ik er na het loshalen van de dorpel redelijk makkelijk onder komen. En nu blijft de mat voor de bijrijdersstoel ook netjes op zijn plek liggen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 20 feb, 2025 18:56

Hmmmm lichte frustratie. Heb de remmen aan de voorzijde gedemonteerd, schoongemaakt, ingevet, gemonteerd. Helemaal netjes, remt ook goed.
Alleen er piept nog steeds iets met remmen. De eerste koude 5 minuten niet. Daarna begint het, met name als ik zacht rem. Hard op het pedaal staan, piept niet maar dat is niet zo comfortabel :roll:
Heb ik iets verkeerd gedaan?

De remmen achter zijn afgelopen nazomer nog vervangen met schijven, blokken en klauwen. Kan me niet voorstellen dat die al piepen?
Ik kan echter met het raam open niet goed horen of het voor of achter vandaan komt.
Heb de auto van voren even opgekrikt en dan met de wielen vrij van de grond wat gas geven en remmen geprobeerd. Dat piept niet, maar is ook bepaald geen normale rembelasting natuurlijk, er valt nul massa te stoppen, alleen een wiel.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 20 feb, 2025 19:59

remvoering van de handrem?

deze remvoering zit aan de binnenkant van de achterste remschijven. Wellicht de terugtrekveren die blijven hangen? iets aanloopt? zit een verstelwieltje die je met een schroevendraaier kunt afstellen...

Wellicht brengt dit iets...

Plaats reactie