Filosoferen over ophogen: ups en downs.

1993-2002
ghulst
Geregistreerd lid

Re: Filosoferen over ophogen

Bericht door ghulst » vr 02 apr, 2021 19:32

[emoji23][emoji23]

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door monsieur P » vr 02 apr, 2021 20:16

Wat een leuke aanvullingen op dit topic. Zo'n 505 Dangel is natuurlijk echt ultiem. Er staat er een te koop in de buurt van Le Havre zag ik....

@ghulst: thanks voor de photoshop, geeft een leuk beeld van het ophoog-effect.

De klus heeft even stilgelegen vanwege andere bezigheden, maar als ik weer wat heb kunnen doen kom ik met foto's.

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » vr 02 apr, 2021 21:04

Ik zag ook dat er wel ergens een lift kit te koop is voor de 9-3. Dat maakt het natuurlijk allemaal al weer een stuk makkelijker. ;)

Ik had nog wel wat meer willen doen, maar ik kreeg het niet voor elkaar even wat andere wielen en donkere wielkastranden en bumpers te versieren. Te weinig tijd en dan even tussendoor en zo. ;)

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door monsieur P » za 03 apr, 2021 7:44

@ghulst: een complete liftkit voor een OG? Die heb ik zelf helaas niet kunnen vinden, dus ben wel benieuwd. Via Amazon wel voor een NG, maar die komt uiteindelijk ook van Tema. Maar die hebben voor de OG dan weer alleen een oplossing voor aan de achterzijde...

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » za 03 apr, 2021 9:56

Ik herinner me nog dat Tanisha haar 900ng achter met Opel Omega-veren had verhoogd. Was wel wat perswerk, maar de kont stond aardig hoog.

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » za 03 apr, 2021 21:09

Te snel geroepen, denk ik. Ik heb wel een kit voor achter gevonden die bij jou zou moeten passen. De set voor voor die ik dacht te hebben gezien, blijkt voor de 9-3NG te zijn...

Al moet het niet zo lastig zijn om spacers te (laten) maken om de Saab een paar cm omhoog te brengen.

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Filosoferen over ophogen: Ups en downs

Bericht door monsieur P » zo 04 apr, 2021 12:09

Gisteren ben ik aan de slag gegaan om de verschillende onderdelen te plaatsen. Het werd, zeer toepasselijk, een dag met ups en downs.

Aan de achterzijde ging het redelijk voorspoedig. Er was voor de installatie van de blokken geen handleiding beschikbaar en (dus) wist ik niet goed of de blokken onder of boven moesten. Uiteindelijk gekozen voor boven, ten eerste omdat het me qua constructie niet echt uit leek te maken, en de rubber stootblokken die er standaard bovenin zitten uit elkaar vielen van ellende. Omdat de ophoogblokken ook een eindaanslag hebben zou de veerweg ook wel erg klein worden als ook het bovenste stootblok had laten zitten. Dus de blokken boven geplaatst. De veren heb ik vervangen voor heavy-duty veren, voor die extra paar mm lift :)

Plaatje:

Afbeelding

De voorzijde was met recht een worsteling. De veerpoten zitten er naturlijk nog maar recent onder, maar beide fusees zaten ramvast. Daar moest een fusee-splitter aan te pas komen. Voor de subtiele versie van de splitter is helaas geen plek (iig niet bij de fusee op de draagarm), dus dat werd rammen met zo'n vork. Daarmee sloopte ik onvermijdelijk de hoesjes. Gelukkig nieuwe kunnen halen bij de plaatselijke speciaalzaak.

Toen ik uiteindelijk de veerpoot uit elkaar had bleken de Spaccers niet te passen, zie plaatje:

Afbeelding

Dat kan denk ik aan twee dingen liggen:

- De veren in de aftermarket veerpoten die ik er pas onder heb gezet hebben een andere diameter dan de originele Saab-veren;
- Spaccer heeft een foutje gemaakt.

Na een middag aanklooien kon de veerpoot er onverrichter zaken weer terug onder. Daarbij sloopte ik in de haast mijn nieuwe wiellager. Niet bij nagedacht dat als je de slagmoersteutel op de wielnaafbout zet je de zaak volledig aan gort drukt. Stom maar leerzaam.

Wat nu?

Het toeval wil dat iemand bij mij in de buurt en die ik gisteravond appte volgende week een 9-3 gaat demonteren waar twee goede veerpoten onder zitten. Als de diameter van de veren tussen origineel Saab en imitatie inderdaad verschilt zouden de spaccers wel op die poten moeten passen. Dat is jammer van de door mij nieuw aangeschafte veerpoten, maar die vinden met een nieuw lager wel weer een baasje.

Als dat het probleem niet is, kan ik het bovenste deel van het toplager van een van de sets veerpoten gebruiken als basis om een zelfbouw spacer te (laten) lassen door iemand (ik denk dat ik mijn overbuurman daar wel voor kan strikken) Dan gaan de Spaccers terug naar Duitsland en gaan we alsnog voor de strut-spacer methode.

Samenvattend: ups en downs. Achterkant klaar, voorkant vooralsnog gestrand. Wordt vervolgd!

ghulst
Geregistreerd lid

Re: Filosoferen over ophogen: ups en downs.

Bericht door ghulst » zo 04 apr, 2021 14:18

Misschien kijken of je een setje spacers kunt laten draaien uit massief aluminium? Ik ben wel benieuwd hoe het er straks uit gaat zien. :)

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door monsieur P » di 13 apr, 2021 22:21

Zo'n aluminium spacer is best een goed idee, toch wil ik de Spaccers nog een kans geven.

Van een Saab liefhebber uit de buurt kon ik twee originele veerpoten overnemen. maar: ook daar past de Spaccer niet op. Het ligt dus niet aan de (imitatie) veer, maar aan de afmeting van de Spaccer.

Gelukkig heeft Spaccer een oplossing geboden: ze vragen mij een van mijn veren naar hen op te sturen, dan maken ze nieuwe voor me o.b.v. de specs van mijn veren. Zal wel even gaan duren, maar prima oplossing!

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » di 13 apr, 2021 22:23

Ik ben benieuwd. [emoji106]

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » wo 14 apr, 2021 21:42

Ik heb een tijdje met 205/60/R16 winterbanden gereden. Het nadeel van deze banden was dat ze bij maximale stuur uitslag aanliepen in de wielkasten. Vervelend geluid en een een opmerking bij de apk. Ze raakte de schermen maar net. Dus de veerpoten met een dikke schijf voorzien om de carrosserie te verhogen zou moeten helpen. Vroeger zetten we bij de eerste type Golf een bus van 3 cm onder de veerschotel op de veerpoot. Bus was niets anders dan een stuk pijp, overlangs in 2 helften, en na montage weer gelast.
Leuk project, succes!

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Filosoferen over ophogen: done!

Bericht door monsieur P » do 06 mei, 2021 13:18

De 9-3 staat rondom hoger op de poten. Het heeft al met al best een tijdje geduurd: de verhogingsblokken voor de achterkant waren per ongeluk naar Noorwegen verzonden, de Spaccers bleken niet de goede maat en moesten opnieuw worden gemaakt. Maar uiteindelijk was alles in huis en kon ik aan de slag.

Voor en achter is de Saab 3 cm verhoogd, door de grotere bandenmaat komt daar nog 2 cm bij. Totale winst is dus 5 cm. Geeft een leuke robuuste look vind ik, ook door de Radar Renegade terreinbanden. De plaatjes zijn nog even beperkt tot de oprit: na lang aankloten kwam ik erachter dat de lekkende olieplug het gevolg is van een scheurtje in het carter, dus tot dat gerepareerd is staat bij met een teiltje voor het huis.

Paar pica's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 06 mei, 2021 13:55

Ha! I love it when a plan comes together. Geinig zo man! :wow:

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » do 06 mei, 2021 14:36

Dat ziet er wel echt leuk uit. Ik ben benieuwd naar een plaatje van de zijkant. ;) En een naast een standaard 9-3...

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » do 06 mei, 2021 15:00

Dat ziet er goed uit, vooral door de combi van de velg en band. Love it!

Nou doorpakken en wielkastverbreders erop en spacers zodat de velgen nog wat meer naar buiten komen. :O:
En zwarte onderkant kun je redelijk eenvoudig realiseren met plastidip.

Plaats reactie