Genunie Saab rear anti roll bar gezocht

1993-2002
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Genunie Saab rear anti roll bar gezocht

Bericht door Luthart » wo 08 okt, 2025 17:33

Geen idee. Het ziet er vreemd uit en de stang is origineel al heel ielig. Ziet er wat vreemd uit maar je kunt het altijd proberen…

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » wo 08 okt, 2025 17:41

Sverre schreef:
wo 08 okt, 2025 17:21
zou 20mm niet ongeveer hetzelfde effect opleveren als dat je 2 standaard arb onder elkaar plaatst? dat zou waarschijnlijk de goedkopere optie zijn
Is een veel gebruikte oplossing, maar heb gehoord dat het minder doet.
Voor het geld zou ik lekker voor een enkele stang gaan.
Taliaferro levert standaard de 22mm. Ik denk ook niet dat je echt significant verschil gaat merken door die 2mm.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 08 okt, 2025 18:07

Ik rijd met 22mm en je merkt echt verschil met de standaard stabi in de bochten. Die 2mm minder zal geen verschil maken. Setje sachs dempers sportchassis icm met nieuwe veren doet minstens zoveel

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » wo 08 okt, 2025 18:11

Sverre schreef:
wo 08 okt, 2025 17:21
zou 20mm niet ongeveer hetzelfde effect opleveren als dat je 2 standaard arb onder elkaar plaatst? dat zou waarschijnlijk de goedkopere optie zijn
Je zou dit kunnen berekenen via de torsie veer constante? Gaat uiteraard niet helemaal op omdat de tweede arb verder van het draaipunt zit, maar het geeft je wrs wel een richting met hoe erg je iets aan het veranderen bent door de diameter te vergroten. Als ik het ff snel bereken dan lijkt het erop dat een 20mm ongeveer 2x zo stijf is als 2 van 14mm (dit lijkt de standaard maat). Dus dat geeft wrs niet hetzelfde effect.

https://trolltuner.com/?p=56

Op deze site zegt men dat tot 22mm kan, maar zoals iedereen hier al zegt is het subjectief wat hier het beste is.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 08 okt, 2025 22:02

Oppervlakte doorsnee van 2x 14mm is ong. 307mm2 en 1x 22mm is ong. 380mm2….

Dus of het 2x zo stijf is valt te betwisten maar het is wel stijver.

Edit: je zou het weerstandsmoment eens moeten uitrekenen. Is bij een 22mm stang wel 6x groter dan bij een 14mm stang. En bij 2x 14mm zeg voor gemak factor 3

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 09 okt, 2025 0:49

...van welk materiaal gaan jullie uit... want ik denk niet dat dat hetzelfde zal zijn...

Nah, dr is hier al zoveel over geschreven (in andere topics), dat ik er geen woorden meer aan wil vuil maken.

Een waarschuwing... rijd je 9-3 eens met overstuur. Bedenk je dan dat dit de reden is waarom je je arb wel te dik kunt kiezen, en niet te dun.... En bedenk je ook dat er wellicht eens iemand anders in je auto rijdt... in de regen...

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 09 okt, 2025 9:56

Ik kan het vanavond wel even simuleren met de computer. Dat levert wel leuke plaatjes op.

De stijfheid wordt vooral bepaald door de vorm. De Emodulus en de poissonratio is voor elk staal hetzelfde. Het wordt anders als je RVS of alu wil gaan gebruiken.

De krachten worden ook niet groter door een dikkere stang. De stijfheid en dus het overhellen worden wel beïnvloed door een dikkere stang.

Of het wenselijk is om een zo dik mogelijke stang te nemen is hiermee natuurlijk niet gezegd.
De keuze van Saab voor FWD is vooral om veiligheidsredenen. Het ‘verrassingseffect’ van RWD, dus overstuur, is voor de meeste chauffeurs onder ons moeilijker op te vangen als het dreigt mis te gaan.
Tegenwoordig hebben auto’s traction control wat de meeste 900NG/9-3OG niet hebben. Dus of het dan ook verstandig is om het weggedrag zodanig te veranderen dat de auto’s anders gaat reageren dan we gewend zijn…

Ik ga er wel vanuit dat Saab destijds echt wel heeft getracht om een zo goed mogelijke afstelling te verkrijgen. Zelf op de Viggen zit geen andere stang volgens mij…

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 09 okt, 2025 10:11

Er zijn al heel wat topics geschreven over de anti-roll bar. Het levert een verbetering van bochten gedrag. Dat SAAB het zelf niet af fabriek gedaan heeft zal vast een reden hebben.

TS gebruikt kom je ze niet vaak tegen. De kortste klap is deze nieuw kopen. Afhankelijk van wat je er voor over hebt.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 10 okt, 2025 10:39

Ik heb nog even eraan gerekend.
Een as van 14mm met een lengte van 250mm belast met een kopel van 25Nm en eenzelfde as maar dan van 22mm.

De 14mm as geeft een maximale verlaatsing van 0,186mm en de 22mm as 0,0481mm. Dat is een kleine factor 4 stijver.

Hoe de verhoudingen zijn tussen 1x 22mm en 2x 14mm is wat lastiger, maar stel je mag het bij elkaar optellen, dan is 1 stang van 22mm nogsteeds een kleine factor 2 stijver.

Dus ik ga mee met wat viggenblue hierover schreef.

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » vr 10 okt, 2025 14:46

Afbeelding

Goedemiddag heren,

Rijkswaterstaat kent onze problemen en heeft daarvoor een testbaan ingericht. Vanaf A4 rijdt u Hoofddorp binnen.
Bij de roze pijl op tekening heeft men een dwarsrichel in de bocht aangebracht om stugheid van veren en rolbar te testen.
Slappe veren= vasthouden om niet uit cabrio-dak geslingerd te worden.
Te stugge veren of te massieve rolbar is lage dwarslaesie of hoofdpijn veroorzaakt door passagier(e).

* De linkerrijbaan is voor gevorderden.Begin rustig, I beg you

Plaats reactie