Stuurhuishoes gescheurd Saab 9-3 bj 2000

1993-2002
gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Stuurhuishoes gescheurd Saab 9-3 bj 2000

Bericht door gj.stegeman » za 12 jul, 2025 16:45

Het is een prutklus en als je alles van tevoren weet dan is het te doen binnen een dag met wat geduld. Je hebt weinig ruimte dus veel schrammen op handen en armen. Vandaar de pleisters.
Nodig heb je:
- Een nieuwe ashoes.
- Locktide voor het borgen van de bouten.
- Krik en assteunen en gereedschap.
- Hydraulische olie om het weer te vullen.
- Veel geduld, want je hebt weinig ruimte.
- Pleister.
Stappenplan:
Auto op assteunen (onder het subframe) zetten, zodat dat de wielen net vrij komen van de grond.
Stuur naar links om meer ruimte te krijgen.
Bouten van de spoorstangen bij de borgplaat inspuiten met Imal en wachten.
Met een dop 15 en T-wringijzer de bouten lossen. Voordeel is dat je van beide kanten kracht kunt zetten op de bouten. Zijn ze los dan stuur weer recht zetten.
Bouten verder verwijderen en maak de stuurstangen los. Borgplaat kun je later weer gebruiken.
Slangklemmen aan beide kanten van de stuurhoes zien los te maken.
Bouten van de leidingen (2 aan de rechterkant) alvast wat losser maken.
Eén leiding verder lossen en omhoog leggen voor ruimte. Zet een bakje en karton onder de auto om de vloeistof op te vangen. Als het uitgedrupt is de andere leiding lossen.
Bracket van stuurhuis rechts verwijderen.

Stuurhoes eraf zien te wurmen aan de rechterkant. Bij mij viel een plastic tussenstuk eruit waar de bouten van de spoorstangen doorheen gaan op het stuurhuis. Deze heb ik later terug gezet en vastgezet met een tyrap.
Nieuwe stuurhoes erop. Deze is nog soepel genoeg om het erop te krijgen. Het kan net vanaf de rechterkant.
Montage in omgekeerde volgorde. Heb andere slangenklemmen of tyrap gebruikt aan de uiteinden van de hoes. Afvullen met vloeistof en ontluchten en bijvullen.
Heb veel gehad aan deze afbeelding.

Afbeelding

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » wo 16 jul, 2025 22:24

Het monteren klink gemakkelijker dan in de praktijk is.
Met name de uiteinden van de hoes vastzetten met een tyrap of een klem is bijna niet te doen, omdat je er bijna niet bij kunt komen. De originele klem is speciaal en je hebt een speciale tang nodig om deze weer vast te kunnen zetten, wat mij niet gelukt is.
Wel met een tyrap met ook veel moeite. Soms van boven en soms van onderen.
In het verleden is het stuurhuis vervangen door een gebruikte en dat was goed. Toch merk ik nu dat het verstandig is om bij de vervanging gelijk de hoes te gaan vervangen. De hoes vergaat na meer dan 20 jaar en scheurt. Het rubber is verhardt en breekt
Achteraf gezien was het misschien handiger geweest het hele stuurhuis eraf te halen en dan de hoes gaan vervangen en het stuurhuis er weer op te zetten.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » do 17 jul, 2025 8:55

Het is bij mij alweer een tijd geleden, maar het is bij mij niet blijven hangen als zo'n trauma.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 17 jul, 2025 9:40

Zonder wrijving geen glans zullen we maar zeggen!

EJV6
Geregistreerd lid

Bericht door EJV6 » do 24 jul, 2025 10:53

Afdichten met sikaflex was geen optie? Ik heb het stuurhuis ook al eens vervangen maar kon even oefenen op de sloop... :-)

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » do 24 jul, 2025 15:29

Afdichten was geen optie, want rubber is verhard na vele jaren. Het is broos geworden en echt aan vervanging toe. De rek is eruit.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 14 nov, 2025 12:16

Ook ik moet het stuurhuis repareren of vervangen bij mn vrouw haar Saab 9-3 Cabrio. Stuurbekrachtingsvloeistof lekkage. Eerste visuele diagnose is ergens bij het stuurhuis, want eronder is alles vettig. Deze post gaat me een stuk op weg helpen met plan van aanpak. Top!

Marcel-S
Geregistreerd lid

Bericht door Marcel-S » vr 14 nov, 2025 14:15

Kijk ook even als voorbereiding bij mijn post viewtopic.php?f=7&t=185807

Is al met al best nog wel een klus, vooral aan de bestuurderskant heb je niet veel ruimte.

In ieder geval succes !

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 14 nov, 2025 16:54

ga ik doen, als het moet kan ik een brug voor een week reserveren bij mijn auto klus klub, met nog een week extra indien nood. Denk dat de klus in drie dagen toch echt wel gedaan kan worden. toch?

thx!

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » ma 17 nov, 2025 22:57

Ga je de hoes vervangen zonder het stuurhuis te demonteren (wat met wat moeite en behulp van een brug te doen is) Met name de klemmen aan de beide uiteinden opnieuw vast te zetten heeft mij veel moeite gekost. Misschien kun je met een brug die klemmen er makkelijker eraf zien te krijgen met de juiste tang. En er later ook weer op te krijgen.

Als je ooit het stuurhuis gaat vervangen voor een gebruikte vervang van tevoren eerst de stuurhuishoes voor een nieuwe hoes. Kost niet veel, maar voorkomt dat deze later nog door ouderdom gaat barsten.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » di 18 nov, 2025 11:18

gj.stegeman schreef:
ma 17 nov, 2025 22:57
Ga je de hoes vervangen zonder het stuurhuis te demonteren (wat met wat moeite en behulp van een brug te doen is) Met name de klemmen aan de beide uiteinden opnieuw vast te zetten heeft mij veel moeite gekost. Misschien kun je met een brug die klemmen er makkelijker eraf zien te krijgen met de juiste tang. En er later ook weer op te krijgen.

Als je ooit het stuurhuis gaat vervangen voor een gebruikte vervang van tevoren eerst de stuurhuishoes voor een nieuwe hoes. Kost niet veel, maar voorkomt dat deze later nog door ouderdom gaat barsten.
edit: Heb jij iets gevonden op YT dat iemand laat zien hoe je het stuurhuis eruit haalt. Ik heb net zoals jij het stappen plan van Saabwis, en gebruik ook jouw stappenplan, maar als ik het zie hoe, dat werkt voor mij zo veel beter.
-----

Ik heb ergens lekkage bij het stuurhuis van olie, stuurbekrachtigingsolie. Het plan is eerst goed te kijken waar de lekkage zit. Als er een slangetje los zit en het een kwestie van aandraaien is, dan ga ik alleen schoonmaken. Maar ik verwacht meer.

Mijn plan is is stuurhuis eruit halen, dan alles vervangen qua rubbers, o-ringen, hoezen, spoorstangen, retourslangen, bussen etc. Mocht blijken dat het stuurhuis intern aan gort is, dan plaats ik een nieuwe of een goede 2dehandse.

1. https://www.jendvandenbosch.nl/stuurhui ... ter=82,315

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » wo 19 nov, 2025 0:00

Ik heb het stuurhuis eerder moeten (laten) vervangen, omdat het door roest aan de rechteronderkant is gaan barsten en druppels olie verloor. Toen was het vervangen de enige optie.
Kijk eerst goed waar het lekt. Aan de bovenkant bij de aansluiting van de leidingen of alleen aan de onderkant.
Als je geluk hebt kan het ook komen dat de aansluiting van de leidingen niet meer goed afdichten. Loshalen en weer vastzetten.
Stuurhuis vervangen voor een goede 2e hands lekvrije exemplaar (vervang dan wel voor de zekerheid de hoes) is dan te doen binnen een dag met een brug. Meestal haalt men het stuurhuis compleet met stuurstangen eruit. Let er wel op dat je het stuur fixeerd, zodat niet later die klokring in het stuur een slag verdraaid is en later problemen gaat geven. Succes met de klus.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 19 nov, 2025 0:20

Ik zou vooral eerst de retourslang aan een kritisch onderzoek onderwerpen. Kun je goed bekijken als je de zekeringkast even opzij legt. Scheurt vaak op het bochtje, vlakbij het schutbord. Vervangen is eenvoudig.

Plaats reactie