"De Italiaan" (9-3 Aero Coupé, 2000)
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Re: "De Italiaan" (9-3 Aero Coupé, 2000)
Niks vreemds aan. Twee maanden geleden zaten die blaasjes er nog niet, was de auto zo strak als het maar zijn kan. Het zou kunnen dat het effect opgetreden is na een forse vriesnacht.
Maar goed, gelukkig is er geen discussie, dealer en ik hebben beide geconstateerd dat de lak twee maanden geleden nog goed was (hebben toen ook kritisch gekeken omdat ik toen al nadacht over enkele kleine cosmetische ingrepen) en nu niet meer.
PS: heb de auto maar een week gehad, daarna is ie teruggegaan voor de lekkages, ik heb de auto ongeveer zeven weken niet gezien.
Maar goed, gelukkig is er geen discussie, dealer en ik hebben beide geconstateerd dat de lak twee maanden geleden nog goed was (hebben toen ook kritisch gekeken omdat ik toen al nadacht over enkele kleine cosmetische ingrepen) en nu niet meer.
PS: heb de auto maar een week gehad, daarna is ie teruggegaan voor de lekkages, ik heb de auto ongeveer zeven weken niet gezien.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Daar ga ik zeker vanuitNeufegliseThierry schreef: ↑vr 31 dec, 2021 0:53Wordt vervolgd!
Je bent pas net begonnen met die auto. Wait and see. Maar uiteindelijk heb je dan wel wat. Het is 't allemaal waard.
Ik zeg dit overigens niet uit rancune maar omdat ik (o.a.) dit type Saab heel goed ken.
Waar ik wel benieuwd naar ben: is die 9-3 SS een leenauto of heb je 'm gekocht?
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Om met het laatste te beginnen, die 9-3 ss is en blijft een leenauto. Er zijn twee typen Saab die ik nooit zal kopen en dat zijn de 9000 (tenzij het een 86-er betreft) en een 9-3 NG (tenzij het een estate is). Het rijdt prima maar heb er niks mee.
Grappig trouwens om te zien hoe mijn opmerkingen over rapportcijfers zijn gaan leven. Zie het als mijn enthousiasme, wens om een aantal auto's op showroom niveau (bij 1e oplevering) te krijgen, die 10 is een onrealistisch doel maar ik droom graag
. Daarbij heb ik gezien hoeveel energie (en geld) je ook tegen sec een onderzijde van een auto aan kunt gooien, dat ga ik hooguit met een enkele auto doen. Heb wel het idee dat ik op de onderzijde na met de Italiaan met de geschetste werkzaamheden dicht op een 9,5 uit moet komen, om toch maar weer even met een cijfer af te sluiten 
Grappig trouwens om te zien hoe mijn opmerkingen over rapportcijfers zijn gaan leven. Zie het als mijn enthousiasme, wens om een aantal auto's op showroom niveau (bij 1e oplevering) te krijgen, die 10 is een onrealistisch doel maar ik droom graag
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Zoals aangegeven een leenauto maar zowaar bedraagt het saldo van Saabs deze week -1. Heb mijn cabrio 2.0t se gisteren bij Erik in Soest achtergelaten.Sapphire schreef: ↑vr 31 dec, 2021 3:01Waar ik wel benieuwd naar ben: is die 9-3 SS een leenauto of heb je 'm gekocht?![]()
Ach, je moet wat om mensen te laten zien dat je niet alleen verzamelt maar ook afscheid kunt nemen van auto's
-
Sonab
- Donateur (4x)

Bizarre wending, maar komt vast goed, Thierry!
Het voordeel: straks een geheel vers gespoten bolide!
Beter zo'n verrassing nu dan net nadat je je dak hebt laten spuiten
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Auto heeft misschien even ergens gestaan waar een hydrauliek lek is geweest (nevel van oliedruppeltjes), of een ander goedje wat reageert met autolak?NeufegliseThierry schreef: ↑vr 31 dec, 2021 0:53...Oftewel: auto was netjes gemaakt (lekkage ABS pomp en stuurbekrachtigingsleiding), heeft de lak 'ineens' rechts over de gehele lengte kleine blaasjes (die je met je nagel weg kunt schuiven) en links totaan het achterscherm, ook de spiegelkappen hebben hetzelfde 'patroon'...
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Precies mijn gedachten! Nu beter rondom 1 verse & goede laklaag, iets met van een nadeel een voordeel maken, of omdenkenSonab schreef: ↑vr 31 dec, 2021 11:41Bizarre wending, maar komt vast goed, Thierry!
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Interessante gedachte, ben benieuwd of we de oorzaak nog gaan achterhalen, wellicht dat de spuiter het weet.Vyv schreef: ↑vr 31 dec, 2021 11:48Auto heeft misschien even ergens gestaan waar een hydrauliek lek is geweest (nevel van oliedruppeltjes), of een ander goedje wat reageert met autolak?
-
DV 9-3
- Donateur

Oh?... Ik dacht:

NeufegliseThierry schreef: ↑vr 31 dec, 2021 1:42"Niks vreemds aan."
-
Ewout
- Donateur (5x)

En wat is dan de reden dat het geen '85-er, '87-er of andere steilneus mag zijn?NeufegliseThierry schreef: ↑vr 31 dec, 2021 11:29de 9000 (tenzij het een 86-er betreft)
Ik ben benieuwd naar je spuitwerkplannen. Volgens mij is er maar één manier om het goed te doen, te weten alles kaal en opnieuw opbouwen. Of, laat ik het omdraaien: overspuiten met de ramen en pezen afgeplakt geeft volgens mij niet de beleving die je zoekt, want dan blijft het wel bij een zeven hangen.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Dacht dat je opmerking erop sloeg dat je het vreemd vond dat ik de lakimperfectie niet eerder bemerkt had. En daar is dus niks vreemd aan omdat 2 maanden geleden daar nog geen sprake van was
De rest is natuurlijk heeeeeeul vreemd
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Way ahead of you, net met broerlief al besproken, vrees dat het de uitgebreide variant gaat worden. Het wordt tijd dat de staatsloterij me gunstig gezind is of er een positieve uitspraak in een rechtzaak komt waar ik op no cure no paybasis werkzaamheden verricht heb. Ik verwacht daar veel van, zo eens in de 4/5 jaar heb ik een 'uitzonderlijk' leuke uitkomst van het op deze wijze werkzaamheden verrichten (wel vaker succes maar dan blijft het in de tienduizend eurosfeer hangen) en 2017 was de laatste keerEwout schreef: ↑vr 31 dec, 2021 13:15En wat is dan de reden dat het geen '85-er, '87-er of andere steilneus mag zijn?
Ik ben benieuwd naar je spuitwerkplannen. Volgens mij is er maar één manier om het goed te doen, te weten alles kaal en opnieuw opbouwen. Of, laat ik het omdraaien: overspuiten met de ramen en pezen afgeplakt geeft volgens mij niet de beleving die je zoekt, want dan blijft het wel bij een zeven hangen.![]()
En wat betreft het jaartal, je hebt gelijk, als het maar een steilneus is. Heb ik ook bij de 900, zalmneus 'trek' ik niet
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Heb de Italiaan sinds vrijdag weer terug. Met Scherpenisse de afspraak gemaakt dat ik er de komende tijd (lees 4-6 weken) af en toe mee rij (wil niet teveel tijden, hou graag kmstand laag) en dat we toewerken naar een lijst van alles dat gedaan moet worden.
Dat gaat dus wat verder dan enkel spuitwerk, denk aan beter stuurwiel, pookknop met leer (is nu een variant zonder, why, I don't know), dashboardkastklep (zit een lelijke kras in). Verder had ik al wat nieuwe spulletjes in huis gehaald maar nog niet gemonteerd (instaplijst links fabrieksnieuw, OEM mattenset, OEM knipperlichten in zijschermen, Aero letters voor op zijscherm, binnenbekleding A stijl rechtsvoor) et cetera.
Op de onderkant na wil ik dan in het voorjaar de auto op hetzelfde niveau brengen als De Zweed.
maar goed, nu eerst de Viggen af(laten)werken & een keertje op en neer naar Zweden, nog 19 nachtjes slapen
Dat gaat dus wat verder dan enkel spuitwerk, denk aan beter stuurwiel, pookknop met leer (is nu een variant zonder, why, I don't know), dashboardkastklep (zit een lelijke kras in). Verder had ik al wat nieuwe spulletjes in huis gehaald maar nog niet gemonteerd (instaplijst links fabrieksnieuw, OEM mattenset, OEM knipperlichten in zijschermen, Aero letters voor op zijscherm, binnenbekleding A stijl rechtsvoor) et cetera.
Op de onderkant na wil ik dan in het voorjaar de auto op hetzelfde niveau brengen als De Zweed.
maar goed, nu eerst de Viggen af(laten)werken & een keertje op en neer naar Zweden, nog 19 nachtjes slapen
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
Afgelopen zondag de auto gestald. Heb er bijna 1.000 km mee gereden, wat gelet op de km stand (82.xxx) best veel is. Heb een goede indruk van wat er moet gebeuren. Je kunt merken dat in de afgelopen 20 jaar enkel het standaard onderhoud gedaan is, er lijkt nog niet één deel van de ophanging vervangen te zijn, alles is nog 'origineel'. Dat klinkt best aardig maar het weggedrag (veren, demping, bijgeluiden) komt niet in de buurt van De Zweed. Verder heeft de auto een nieuw klepje voor het dashboard nodig (zit een lelijke kras op) en moet het schakelmechanisme nagekeken worden (veert nu niet vanzelf terug naar de neutraal stand).
Conclusie: later dit jaar helemaal overspuiten (we gaan alles demonteren, dus ook de ruiten rondom), volgend jaar het onderstel van een opfrisbeurt voorzien (broer heeft boodschappenlijstje al in zijn hoofd zitten).
Foto is van het aflosmoment (bij de autostalling): ga nu komende weken terwijl Volvo gerepatrieerd wordt vanuit Zweden met De Zweed rijden.

Conclusie: later dit jaar helemaal overspuiten (we gaan alles demonteren, dus ook de ruiten rondom), volgend jaar het onderstel van een opfrisbeurt voorzien (broer heeft boodschappenlijstje al in zijn hoofd zitten).
Foto is van het aflosmoment (bij de autostalling): ga nu komende weken terwijl Volvo gerepatrieerd wordt vanuit Zweden met De Zweed rijden.