Sachs sport of standaard icm Dunlop SP Sport

1993-2002
JvD
Geregistreerd lid

Re: Sachs sport met Dunlop SP Sport

Bericht door JvD » do 07 mar, 2019 11:51

Dus de Sachs Sport dempers nu een weekje mee gereden en wat een verademing met wat eronder "zat"
(voor e.o.a onbekend merk gemonteerd in 2016 en achter nog de oude Sachs zoals ooit nieuw gemonteerd)

Stuurt gelijk ook directer en weggedrag is meer onder controle. OK het is iets harder dan standaard, maar ook weer niet "te" hard

Wel een verschil nu, vandaag, er ook weer zomerbanden 205 50 16 Dunlop SP Sport (ipv 205 55 16 michelin alpin) onder zitten.
Die hoogte maar ook de constructie van de band maakt e.e.a. uit.

De Dunlop SP Sport stuurt weer directer en is wel weer wat harder ook. Vooral de wang van de Dunlop is vrij hard.
Ik ga dus eens een tijd rijden om te kijken hoe dat bevalt.

JvD
Geregistreerd lid

Re: Sachs sport met Dunlop SP Sport

Bericht door JvD » vr 08 mar, 2019 10:29

JvD schreef:
do 07 mar, 2019 11:51
Dus de Sachs Sport dempers nu een weekje mee gereden en wat een verademing met wat eronder "zat"
(voor e.o.a onbekend merk gemonteerd in 2016, nu totaal aan gort en achter nog de oude Sachs zoals ooit nieuw gemonteerd in 2002)

Stuurt gelijk ook directer en weggedrag is meer onder controle. OK het is iets harder dan standaard, maar ook weer niet "te" hard

Wel een verschil nu, vandaag, er ook weer zomerbanden 205 50 16 Dunlop SP Sport (ipv 205 55 16 michelin alpin) onder zitten.
Die hoogte maar ook de constructie van de band maakt e.e.a. uit.

De Dunlop SP Sport stuurt weer directer en is wel weer wat harder ook. Vooral de wang van de Dunlop is vrij hard.
Ik ga dus eens een tijd rijden om te kijken hoe dat bevalt.

parma
Geregistreerd lid

Re: Sachs sport of standaard icm Dunlop SP Sport

Bericht door parma » ma 11 mar, 2019 18:26

Hier koni Geel + eibach. Aero. Geen probleem

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » wo 13 mar, 2019 8:35

Hoe verhouden de Sachs sportdempers zich tot Bilstein B6?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 13 mar, 2019 8:55

verend tapijt tot lekker strak.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 13 mar, 2019 11:31

Fout.

Het verschil tussen een versleten schokdemper en een Bilstein B6 (of een Sachs Sport) is echt gigantisch. Dat is van zwevend tapijt naar lekker strak. Ik denk dat Sachs Sport versus Bilstein B6 eerder 'lekker strak' versus 'nog iets strakker' is.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 13 mar, 2019 11:33

Ik heb Sachs sportdempers rondom (op een 9-5 Estate weliswaar) en vind dat inderdaad heerlijk strak zonder dat het oncomfortabel is. En beetje zoals een Aero standaard is. Zeker geen zwevend tapijt, maar het is een zeer subjectief verhaal natuurlijk..

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 13 mar, 2019 11:39

precies: subjectief dus ga bij iemand in de auto meerijden en dan weet je pas wat je fijn vindt en wilt.

En dan heeft de achtervering /demping ook nogal wat invloed.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » wo 13 mar, 2019 20:28

ReinO schreef:
wo 13 mar, 2019 11:39
precies: subjectief dus ga bij iemand in de auto meerijden en dan weet je pas wat je fijn vindt en wilt.

En dan heeft de achtervering /demping ook nogal wat invloed.
Van harte welkom om een ritje uit te proberen.

De Sachs Sport dempers, voor en achter, zijn gewoon goed strak en direct, ook in combi met de standaard veren en de 9-3 wordt eigenlijk toch wel een andere auto hiermee.
Ook de combi met de banden is naar mijn mening van belang. De Alpin's waren 55 hoog en de Dunlop's zijn 50 hoog bij 205 breed.
De Dunlop's dragen bij aan een nog meer direct stuur gedrag (tov band-hoogte 55) wat zeker voorkeur heeft.

Hoe dit zich tot de B6 verhoud, geen idee, maar ik ben uiterst tevreden met de Sachs sport zoals deze ook onder de Viggen af fabriek werden geleverd.

Vanmiddag laten uitlijnen (€7,50) waarbij bleek dat alles nog steeds helemaal goed stond.
Morgen nog wel even 3 v.d. 4 alu 37 velgen laten richten aangezien deze toch wat slagen vertonen wat merkbaar onbalans veroorzaakt.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 14 mar, 2019 8:57

Vanmiddag laten uitlijnen (€7,50) waarbij bleek dat alles nog steeds helemaal goed stond.
7,50 euro? Staat de komma niet verkeerd?
:offtopic:

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » do 14 mar, 2019 9:28

ReinO schreef:
do 14 mar, 2019 8:57
7,50 euro? Staat de komma niet verkeerd?
:offtopic:
Nee hoor. Autorijden moet toch ook leuk blijven en hiermee kun je de Saab in optima forma houden.
Ik heb "sterkstromer" ook uitgenodigd voor een ritje

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 25 jan, 2026 22:50

Hoe gaat zijn de veren verder bevallen? ben wel benieuwd naar een longtime review. Nog slechte wegen mee gereden?

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 25 jan, 2026 23:10

Ik zit trouwens op het net te speuren, maar ik kan zo gauw niet vinden welke dempers de "Sport" zouden moeten zijn... Iemand die productnummers weet?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 26 jan, 2026 8:06

Sachs levert volgens mij niks meer voor de 9-3OG

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 26 jan, 2026 8:52

Sachs levert nog voor het standaard chassis. In Duitsland te bestellen.

Plaats reactie