Onverklaarbaar KVS verlies

1993-2002
9399
Geregistreerd lid

Re: Onverklaarbaar KVS verlies

Bericht door 9399 » do 29 okt, 2015 13:07

Bedankt voor de tips. Dit weekend maar eens doen dan. Zaterdag eerst langs Elferink voor een kleppendekselpakking.

hanske1
Geregistreerd lid

Bericht door hanske1 » do 29 okt, 2015 19:19

Mijn dank voor de input heren.

:bluethumb:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 29 okt, 2015 22:28

Ben ik trouwens de enige hier die het onvoorstelbaar dom vindt dat er voorgesteld wordt om een graden verstelling met hardstalen kopbouten op een al platgedrukte koppakking te gebruiken! :roll:

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » do 29 okt, 2015 23:16

Tanisha, wat is dan de beste methode volgens jou?

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 30 okt, 2015 2:05

Heb ik vaker uit gelegd bouten vast laten zitten en met nm's gaan werken!
Ik begin met 90nm en ga telkens 10nm hoger ik werk op gevoel sommige stop ik bij 110nm andere pas bij 130nm.

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » za 31 okt, 2015 10:40

@ Tanisha, ik voel me bijna bezwaard dat ik het vraag :shock:
Gelukkig is het bijna en niet helemaal. :wink:
Maar goed, vind het belangrijk genoeg om het wel te vragen en sommige dingen kan je niet vaak genoeg zeggen op het forum is wel duidelijk.
Bij de classics heb ik nooit de bouten hoeven aan te trekken, maar bij een T7 wel eens gedaan door ze te lossen en ze vervolgens aan te trekken zoals eerder genoemd en ook in de W.I.S. te vinden is. Dat gaf bij die motor niet de oplossing. Koppakking toen vervangen, maar de oude was dus niet "door".
Dus ik ga het nu proberen op de "tanisha manier"

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 31 okt, 2015 10:45

t7 heeft een andere koppakking waarbij natrekken geen zin heeft volgens mij. bij t5 helpt het echt en het staat niet voor niets
in de haynes.

hanske1
Geregistreerd lid

Bericht door hanske1 » di 24 nov, 2015 3:06

ReinO schreef:..............bij t5 helpt het echt en het staat niet voor niets in de haynes.
Kan dit verhaal idd bevestigen. In mijn situatie (T5) was het redelijk extreem, verloor 0,5 tot 3/4 liter koelvloeistof op een halve tank brandstof!!! Koelsysteem afgeperst en geen uitwendige lekkage kunnen constateren (druk liep ook niet terug), uitlaatgassen waren normaal (geen nieuwe paus!!!), bougies gecheckt en allemaal exact dezelfde verkleuring.
Rara fietsbel.................

Nou is het doorgaans zo dat dan bij mij alles gereviseerd moet worden wat zich tussen de voor- en achteras bevind, trucjes die doorgaans bij hele volksstammen een oplossing bieden gaan bij mij meestal niet op!!!

Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een kleppendekselpakking in huis gehaald, kopbouten één voor één iets gelost en op moment (80 NM) nagetrokken en daarna nog op graden (90) verdraaid zoals voorgeschreven. De meest rechtse kopbouten (V-bak kant) zaten zoals al vaker aangegeven het meeste van moment. Intussen alweer een paar tanken brandstof verstookt en 0,0 % koelvloeistof verbruik.

Ben blij dat ik dit klusje voor een paar tientjes heb kunnen klaren en dank jullie voor de nuttige input. :thumbup2:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 24 nov, 2015 11:56

Vermeld dan ook even hoe lang dit goed blijft want met die graden verstelling druk je de boel te plat waardoor je de steun bussen van de koppakking op de cilinders stuk drukken!

hanske1
Geregistreerd lid

Bericht door hanske1 » di 24 nov, 2015 19:06

Laten we hopen dat dit niet het geval gaat zijn, mocht dit echter wel gebeuren houd ik jullie zeker op de hoogte. :bluethumb:

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » di 24 nov, 2015 20:46

IK heb het 2 weken geleden aangepakt. Omdat je niet echt voelt wat je doet qua kracht blijft het een beetje engig. Ik heb het gedaan op de wijze van Tanisha, dus in kleine stapjes. Het kvs verlies in de afgelopen 2 weken (800km) volgens mij nagenoeg niets.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 24 nov, 2015 22:22

Het punt is het volgende onze Saab motoren hebben hardstalen kopbouten ga je de graden verstelling gebruiken trek je de boel een kwart winding naar beneden.
Als de pakking al plat is moet die ruimte ergens weg komen waardoor je of de pakking te plat drukt of het schroefdraad uit het blok trekt!

Met mijn methode trek je aan op moment dus op kracht zo kan je dus nooit iets stuk draaien! :wink:

hanske1
Geregistreerd lid

Bericht door hanske1 » di 24 nov, 2015 23:01

tanisha schreef:Heb ik vaker uit gelegd bouten vast laten zitten en met nm's gaan werken!
Ik begin met 90nm en ga telkens 10nm hoger ik werk op gevoel sommige stop ik bij 110nm andere pas bij 130nm.

Met alle respect maar als jij boven de 110 NM nog precies aan kan voelen wat een koppakking doet aan verdrukking tussen de kop en het onderblok beschik je echt over een gave. :paleconfused:

Mijns inziens kan ik bij het volgens fabrieksopgave aantrekken van de kopbouten niet snel de schroefdraad uit het blok trekken, hier zal toch enige marge in zijn voorzien veronderstel ik. De koppakking heeft om de één of andere reden enige ruimte gekregen die ik door het aantrekken van de kopbouten weer terug op eis. Kan me voorstellen dat de cilinderbusringen in de koppakking het alsnog begeven maar dat lijkt me dan eerder een geval van te lang met te weinig spanning op de kopbouten door te hebben gereden met als gevolg dat de pakking hierdoor (lekkage) beschadigd is geworden.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 24 nov, 2015 23:14

Als jij met stappen van 10 nm werkt heb je het moment vrij dicht op elkaaren ga je maar hele kleine slagen kunnen maken kan je wel een grote haal maken is dat het moment om te stoppen!

Is het nou zo moeilijk om dit te begrijpen of is het moeilijk om iets van een vrouw aan te nemen? :shrug:

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » wo 25 nov, 2015 0:14

:lol: :lol:

Plaats reactie