...hoezo die "even"...? Waarom denk je dat ik die niet gezien heb...? Groter is toch altijd beterTheun49 schreef:Er is ook een kleinere inwheel versie voor personen auto's. Misschien even beter of langer kijken op de site.....
9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
-
evo
- Donateur (2x)

Re: 9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Misschien kun je je licht eens opsteken bij de mannen van Rebbl.nl. Zij doen Electro-conversies op verzoek. Zijn nu geloof ik bezigmet een Snoek, maar hebben inmiddels een New Beetle, Classic Beetle, Volvo V70, Jaguar en Range Rover in het portfolio. Genoeg knowhow, in ieder geval. Ze zitten in Aduard. Erg aardige kerels, en die electrische beetle is verrassend rap!
-
millerman
- Donateur (3x)

En aan de andere kant van het land zit All Green Vehicles, die ook al een behoorlijke tijd aan het pionieren zijn: http://allgreenvehicles.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik heb het idee dat dit een thuisprojectje wordt, des te leuker
Maar ik heb het idee dat dit een thuisprojectje wordt, des te leuker
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Praktische realisatie conversie.
Thuisproject? Nee. Maar ook geen kant en klare oplossing.
Iets er tussenin. En op de lange baan. Zie eerder. En bij voldoende postieve (markt) ontwikkelingen. 2.0i LPG rijdt (bijna) als nieuw.
Engineering misschien wel (deels) zelf.
AGV ken ik. Bedrijf is nog op TV te zien geweest. Doen conversies voor bedrijven, overheid.
Ik volg de EV wereld al langer. Het gaat ook om het kiezen van het juiste moment voor conversie.
Voldoende PKs, range, comfort en styling tegen acceptabele kosten en moeite.
Rebbl ziet er zeer professioneel uit. Zo te zien doen zij state of the art conversies. Prijskaartje is er ook naar.
Edit: Rebbl gebruikt vorige generatie controllers en motors. Hun partner Evnetics levert alleen DC controllers.
Iets er tussenin. En op de lange baan. Zie eerder. En bij voldoende postieve (markt) ontwikkelingen. 2.0i LPG rijdt (bijna) als nieuw.
Engineering misschien wel (deels) zelf.
AGV ken ik. Bedrijf is nog op TV te zien geweest. Doen conversies voor bedrijven, overheid.
Ik volg de EV wereld al langer. Het gaat ook om het kiezen van het juiste moment voor conversie.
Voldoende PKs, range, comfort en styling tegen acceptabele kosten en moeite.
Rebbl ziet er zeer professioneel uit. Zo te zien doen zij state of the art conversies. Prijskaartje is er ook naar.
Edit: Rebbl gebruikt vorige generatie controllers en motors. Hun partner Evnetics levert alleen DC controllers.
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: Praktische realisatie conversie.
Daar ken ik ze ook van, Omroep Brabant met Frank Lammers. Zag er goed verzorgd uit.Theun49 schreef:AGV ken ik. Bedrijf is nog op TV te zien geweest. Doen conversies voor bedrijven, overheid.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Re: Inventarisatie elektro conversie 9 3 2.0i aut
Met brandstofprijzen, die record na record breken, en positieve ontwikkelingen in de markt, zoals de ANWB, die een netwerk van snellaad stations realiseert, de volgende stap in de verkenning.
INVENTARISATIE ELEKTRO CONVERSIE 9 3: Methode en keuzes motor, transmissie, koelsysteem, accupack.
Met dank voor tips zover en aan Saabrina, http://www.saabrina.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, een boeiend vastgelegde 900NG DC tractie / loodaccu conversie.
METHODE: Daar waar nodig emulatie van te vervangen systemen voor een goede werking van de overige systemen.
Anders betekent conversie grootschalig re-engineeren met alle gevolgen van dien met betrekking tot tijd, kosten en toelating.
Voorbeelden emulaties voor Motronic ECU: signalen krukas, temperatuur en klop sensor; IAC signaal regelt stationair toerental.
MOTOR: Industrie standaard 3 fase AC asynchroon inductie, 400/690 Volt, 3000 rpm, 50 Hz, 22 - 75 kW, luchtgekoeld. 22kW is de economy versie, 75 kW vermogen is toereikend voor een topsnelheid van ca. 170km/u. Het vermogen wordt primair begrensd door het gewicht na conversie.
TRANSMISSIE: Automaat. Zeer grote voordelen met betrekking tot dimensionering van de inverter en toelatingseisen.
KOELSYSTEEM: Standaard radiateur/koelsysteem/kachel vervalt, wordt luchtkoeling. Fan blijft, jaagt extra lucht over de motor. Automaat voorzien van vervangende koeler.
INVERTER: Industrie standaard 3 fase AC IGBT inverter, luchtgekoeld.
ACCUPACK: LiFePO4, 900 Volt, capaciteit afhankelijk van beschikbare ruimte, energiedichtheid, aanbod, gewicht e.d.
EMC: Volledige afscherming van inverter, controller, accupack en kabelbomen. Power kabels op flinke afstand houden van bestaande kabelbomen.
SPECIAAL SAAB: Cross flow turbo intercooler als warmtewisselaar voor de kachel. Heel vette knipoog!
NEXT: De Saab gaat virtueel (test emulatie).
INVENTARISATIE ELEKTRO CONVERSIE 9 3: Methode en keuzes motor, transmissie, koelsysteem, accupack.
Met dank voor tips zover en aan Saabrina, http://www.saabrina.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, een boeiend vastgelegde 900NG DC tractie / loodaccu conversie.
METHODE: Daar waar nodig emulatie van te vervangen systemen voor een goede werking van de overige systemen.
Anders betekent conversie grootschalig re-engineeren met alle gevolgen van dien met betrekking tot tijd, kosten en toelating.
Voorbeelden emulaties voor Motronic ECU: signalen krukas, temperatuur en klop sensor; IAC signaal regelt stationair toerental.
MOTOR: Industrie standaard 3 fase AC asynchroon inductie, 400/690 Volt, 3000 rpm, 50 Hz, 22 - 75 kW, luchtgekoeld. 22kW is de economy versie, 75 kW vermogen is toereikend voor een topsnelheid van ca. 170km/u. Het vermogen wordt primair begrensd door het gewicht na conversie.
TRANSMISSIE: Automaat. Zeer grote voordelen met betrekking tot dimensionering van de inverter en toelatingseisen.
KOELSYSTEEM: Standaard radiateur/koelsysteem/kachel vervalt, wordt luchtkoeling. Fan blijft, jaagt extra lucht over de motor. Automaat voorzien van vervangende koeler.
INVERTER: Industrie standaard 3 fase AC IGBT inverter, luchtgekoeld.
ACCUPACK: LiFePO4, 900 Volt, capaciteit afhankelijk van beschikbare ruimte, energiedichtheid, aanbod, gewicht e.d.
EMC: Volledige afscherming van inverter, controller, accupack en kabelbomen. Power kabels op flinke afstand houden van bestaande kabelbomen.
SPECIAAL SAAB: Cross flow turbo intercooler als warmtewisselaar voor de kachel. Heel vette knipoog!
NEXT: De Saab gaat virtueel (test emulatie).
-
Sebusta
- Donateur (2x)

Ik vind dit een zeer ambitieus project. Leuk dat je er nu echt mee verder gaat.
Ben zelf niet zo technisch, maar heb er ook wel eens aan gedacht om mijn classic op elektro te laten rijden
Ben zelf niet zo technisch, maar heb er ook wel eens aan gedacht om mijn classic op elektro te laten rijden
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Het project is nog in een verkennende fase.
Zo is gebleken is dat voor snel laden het CHAdeMO protocol een veel gebruikte standaard is. Helaas niet vrij beschikbaar in het publieke domein. Er wordt gewerkt aan reverse engineering.
De Motronic emulatie circuits zijn ontworpen. Turbo versies komen eraan. Met automotive gespecificeerde componenten. De print layout voor een eerste prototype is voor 90% klaar.
MOTRONIC emulatie.
Temperatuur, luchtmassameter, gasklep: SPI seriële digitale potmeters 8 bit.
Krukas RPM/TDC: breedband trafo, clamp circuit, timer gestuurd.
Pingel piezo: breedband trafo, amplitude modulatie. (indien nodig)
Nokkenas, ontsteking en andere digitale signalen: optocoupler / MCU timer (capture, PWM).
Emulatie ICE: S/W, USB programmeerbaar microcontroller board. Definitieve versie: automotive grade CAN DSP controller.
Het gedrag wordt zo nodig empirisch vastgesteld.
Interface: Optocouplers.
T5/T7 extra (2e I/F board, iets anders bestukt):
MAP, boost, inlet temperature: digitale potmeters.
DI: ionisatie signaal generator en optocouplers.
BCV e.d.: optocoupler/timer.
Het emulatie I/F board wordt gerealiseerd met automotive spec componenten.
Bedrijfstemperatuur: -40 tot +125 C.
Optocouplers: specs volgens DIN, AEC/Q100
Zo is gebleken is dat voor snel laden het CHAdeMO protocol een veel gebruikte standaard is. Helaas niet vrij beschikbaar in het publieke domein. Er wordt gewerkt aan reverse engineering.
De Motronic emulatie circuits zijn ontworpen. Turbo versies komen eraan. Met automotive gespecificeerde componenten. De print layout voor een eerste prototype is voor 90% klaar.
MOTRONIC emulatie.
Temperatuur, luchtmassameter, gasklep: SPI seriële digitale potmeters 8 bit.
Krukas RPM/TDC: breedband trafo, clamp circuit, timer gestuurd.
Pingel piezo: breedband trafo, amplitude modulatie. (indien nodig)
Nokkenas, ontsteking en andere digitale signalen: optocoupler / MCU timer (capture, PWM).
Emulatie ICE: S/W, USB programmeerbaar microcontroller board. Definitieve versie: automotive grade CAN DSP controller.
Het gedrag wordt zo nodig empirisch vastgesteld.
Interface: Optocouplers.
T5/T7 extra (2e I/F board, iets anders bestukt):
MAP, boost, inlet temperature: digitale potmeters.
DI: ionisatie signaal generator en optocouplers.
BCV e.d.: optocoupler/timer.
Het emulatie I/F board wordt gerealiseerd met automotive spec componenten.
Bedrijfstemperatuur: -40 tot +125 C.
Optocouplers: specs volgens DIN, AEC/Q100
-
tanisha
- Geregistreerd lid
ik denk dat je niet zo veel moeite hoeft te doen om de rest van de systemen te foppen een diesel heeft zeer weinig draden naar de ecu die op de motor zit
als je de logische draden zoals van vacuüm delen en analoge motor lampjes uit sluit blijft er verrekte weinig over om te foppen!
als je de logische draden zoals van vacuüm delen en analoge motor lampjes uit sluit blijft er verrekte weinig over om te foppen!
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Een diesel heeft inderdaad minder signalen.
Toch is het minder simpel:
- een diesel heeft vaak een extreem hoog kilometrage,
- een T7 met weinig kilometers en een BS opgeblazen motor is een betere optie voor conversie.
En doel van emulatie is goede werking overige systemen (zie eerdere post):
1. Vermijden re-engineering
2. Geen foutcodes
3. Hergebruik bestaande systemen (simpel voorbeelden: toerental en benzine meter instrumentenpaneel)
Je hebt dan een minimum vereiste voor emulatie.
Een T5/T7 heeft het voordeel van tuning. Je kunt een T5 of T7 tunen voor een elektromotor. Hartelijk dank, tuners.
Toch is het minder simpel:
- een diesel heeft vaak een extreem hoog kilometrage,
- een T7 met weinig kilometers en een BS opgeblazen motor is een betere optie voor conversie.
En doel van emulatie is goede werking overige systemen (zie eerdere post):
1. Vermijden re-engineering
2. Geen foutcodes
3. Hergebruik bestaande systemen (simpel voorbeelden: toerental en benzine meter instrumentenpaneel)
Je hebt dan een minimum vereiste voor emulatie.
Een T5/T7 heeft het voordeel van tuning. Je kunt een T5 of T7 tunen voor een elektromotor. Hartelijk dank, tuners.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Mocht je tzt voor je project een Tech2 of wat T5 / T7 input kunnen gebruiken help ik je indien ik dan tijd over heb graag.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Bedankt voor je aanbod. Grote kans, dat het een T7 wordt. Ook vanwege leeftijd, kilometers en de OBD-II eis.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Voor de emulatietest ga ik small scale aandrijven op het multiriem systeem. Een lichte 1 fase inductiemotor ipv een 3 fase. En alleen de krukas pully (wordt nog 3D puzzelen).
De motor heeft een draadeinde op de as. Engels 3/8" diameter, lengte 1/2" en een spoed van 16/inch. 1,2 kW. Gewone rechtse draad, dus de motor moet tegenover het motorblok worden geplaatst (tov de riem). Anders draait de as zich los.
Eerste puzzel: eenvoudigste methode om een multiriem pully op de as te monteren. Suggesties zijn welkom.
N.B. De 9-3 2.0i dient als proefkonijn tijdens de verkenning. Zoals het nu staat gaat een T7 9-5 estate aut5 over op elektro. Project start: Over een jaar of drie?
T7 elektro conversie voor tuners: zo maar een aantal relevante maps.
Pedal map. Requested air mass (koppel) aanpassen aan specs van de elektromotor.
Boost gerelateerde maps en parameters. De boost meter in instrumentenpaneel gaat elektroboost aangeven. Een elektromotor kan in principe kortdurend een veelvoud van het nominale vermogen leveren. Ik denk richting 30% elektroboost bij een 75kW motor . Of 100% bij een 50kW motor. Peak output ~ 2.0 injectie.
Knock maps aanpassen (bv. BstKnkCal .MaxAirmass) . De elektromotor gaat emulatie klopsignalen afgeven als de tijdslimiet van de elektroboost wordt benaderd. De emulatie lucht inlaat temperatuur en coolant temperatuur lopen op om het effect te versterken. In reactie moet de T7 het gevraagde koppel voldoende verlagen.
Optie: Fuel maps. Maakt lambda emulatie eenvoudiger of overbodig. Simpele voorbeelden: geen battery volt en coolant temp injection adaptation.
De motor heeft een draadeinde op de as. Engels 3/8" diameter, lengte 1/2" en een spoed van 16/inch. 1,2 kW. Gewone rechtse draad, dus de motor moet tegenover het motorblok worden geplaatst (tov de riem). Anders draait de as zich los.
Eerste puzzel: eenvoudigste methode om een multiriem pully op de as te monteren. Suggesties zijn welkom.
N.B. De 9-3 2.0i dient als proefkonijn tijdens de verkenning. Zoals het nu staat gaat een T7 9-5 estate aut5 over op elektro. Project start: Over een jaar of drie?
T7 elektro conversie voor tuners: zo maar een aantal relevante maps.
Pedal map. Requested air mass (koppel) aanpassen aan specs van de elektromotor.
Boost gerelateerde maps en parameters. De boost meter in instrumentenpaneel gaat elektroboost aangeven. Een elektromotor kan in principe kortdurend een veelvoud van het nominale vermogen leveren. Ik denk richting 30% elektroboost bij een 75kW motor . Of 100% bij een 50kW motor. Peak output ~ 2.0 injectie.
Knock maps aanpassen (bv. BstKnkCal .MaxAirmass) . De elektromotor gaat emulatie klopsignalen afgeven als de tijdslimiet van de elektroboost wordt benaderd. De emulatie lucht inlaat temperatuur en coolant temperatuur lopen op om het effect te versterken. In reactie moet de T7 het gevraagde koppel voldoende verlagen.
Optie: Fuel maps. Maakt lambda emulatie eenvoudiger of overbodig. Simpele voorbeelden: geen battery volt en coolant temp injection adaptation.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Je kunt lambda diagnose omzeilen, waardoor de lambda niet "getest" wordt door het systeem (dus geen CE lampje).
Verder kun je zorgen dat de auto niet op lambda bijstuurt (volledig open loop), dus geen beperkingen qua vermogen door de lambda sonde.
Ik zou een bracket op je pomp maken die een 2e as laat monteren. Die draaiet dan de andere kant op waardoor je de motor aan de juiste kant op het blok kunt hangen ipv "verkeerd om".
Er zit een overboost functie in de T7 software, misschien kun je die gebruiken ipv de pingelsignalen. Of de koppel begrenzer van automaatbak / remsignaal gebruiken om dit te remmen ipv pingel. Dat lijkt me makkelijker!
Verder kun je zorgen dat de auto niet op lambda bijstuurt (volledig open loop), dus geen beperkingen qua vermogen door de lambda sonde.
Ik zou een bracket op je pomp maken die een 2e as laat monteren. Die draaiet dan de andere kant op waardoor je de motor aan de juiste kant op het blok kunt hangen ipv "verkeerd om".
Er zit een overboost functie in de T7 software, misschien kun je die gebruiken ipv de pingelsignalen. Of de koppel begrenzer van automaatbak / remsignaal gebruiken om dit te remmen ipv pingel. Dat lijkt me makkelijker!
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Klinkt allemaal erg goed. Ten gunste van een T7.
Pingelsignalen zijn inderdaad niet een makkelijke manier om extra koppel te sturen. Erg goede suggesties voor alternatieven, vooral de overboost.
Uitschakelen van lambda maakt emulatie een stuk makkelijker. Scheelt weer een flink stuk S/W puzzelen en natuurlijk lambda circuits.
De T7 laat ik het koppel bepalen en begrenzen om o.a. de functies traction control en cruise control in stand te houden.
Pingelsignalen zijn inderdaad niet een makkelijke manier om extra koppel te sturen. Erg goede suggesties voor alternatieven, vooral de overboost.
Uitschakelen van lambda maakt emulatie een stuk makkelijker. Scheelt weer een flink stuk S/W puzzelen en natuurlijk lambda circuits.
De T7 laat ik het koppel bepalen en begrenzen om o.a. de functies traction control en cruise control in stand te houden.