Koelvloeistof verbruik + andere reparaties

1993-2002
Plaats reactie
Audioholic
Geregistreerd lid

Koelvloeistof verbruik + andere reparaties

Bericht door Audioholic » do 23 jan, 2025 12:35

Hallo Allen,
Mij valt op dat de Saab 9-3 (bj2000) aardig een slokje lust.
Ik heb standaard altijd een liter kvs bij me voor het bevalt dat de melding weer verschijnt. Heb ooit een kachel slang vervangen omdat deze gescheurd was tijdens het rijden. De andere kachel slang nog niet.
Ik las dat meerdere mensen hier al vaker last van hebben.

Hoe sluit ik het probleem uit? Kan waterpomp zijn, lekke koppakking, of toch een scheurtje ergens?

Binnenkort grote beurt, en daar doe ik ook meteen de dop in het kleppendeksel vervangen aangezien deze olie lekt, nog tips voor het verwijderen/plaatsen van die dop? Wat is overigens het aanhaalmoment van de kleppendeksel? Ik had al gekeken op Saab wis online maar kon het niet zo gauw terug vinden. Ook de di cassette wordt vervangen aangezien deze laatste een storing gaf. Ik bewaar de oude echter in de auto voor noodgevallen.
Uitlaat is ook lek, dus er komt een 2,5 inch sportuitlaat onder van ferrita. Helaas veel kosten deze maand. Km stand 245.000

Alle tips zijn welkom!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Koelvloeistof verbruik + andere reparaties

Bericht door ReinO » do 23 jan, 2025 17:11

deksel iets van 40nm volgens mij: een beetje vloeibare pakking er op plakken en voor
het helemaal opdrogen terugplaatsen.
in het reservoir kan de garage meten of er vervuiling in zit.
Compressietestje kost ook niet duur :)
Geen plas onder de auto? Dan koppakking: je kan de bouten natrekken en checlen of ze los
zitten alleen is die pakking erg dun dus veel effect is er niet: vanuit het midden alles op nm zetten
dan merk je meteen of er iets niet goed op moment zit.

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » vr 24 jan, 2025 15:17

ReinO schreef:
do 23 jan, 2025 17:11
deksel iets van 40nm volgens mij: een beetje vloeibare pakking er op plakken en voor
het helemaal opdrogen terugplaatsen.
40 Nm lijkt mij erg veel. De WIS geeft aan 15 Nm. Je moet ook een bepaald patroon aanhouden om zo de deksel een beetje uniform naar beneden te trekken.

Hier staat het uitgelegd:
https://saabwisonline.com/9-5-9600/2001 ... eplacement

Die vloeibare pakking is wel erg fijn om te hebben. De pakking valt er anders tussenuit als je de deksel omdraait. Ik heb wel eens een kleppendeksel gezien waar nokjes in zaten waar de pakking in bleef hangen. Ik weet alleen niet welke motor die heeft. Misschien heb je geluk.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 24 jan, 2025 16:20

15 nm: das niet veul :) ,in de haynes kon ik hem ook niet vinden meteen
- maar misschien verkeerd gezocht-. Maar als je twijfelt over een
kleppendeksel en een niet geijkte momentsleutel dan zou ik een garagist vragen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 29 jan, 2025 9:20

Kleppendeksel van de b202 heeft van die nokjes.

Plaats reactie