Afijn, in juni 2018 heb ik deze prachtige cabriolet aangeschaft in de kleurstelling midnight blue, beige interieur en houten stuurwiel/dashboard. De teller stond op 262dkm, maar dat zegt natuurlijk nog niet zo veel. De auto was ingeruild door de 1e eigenaar, maar van de onderhoudshistorie ontbrak elk spoor. Wel vond ik een keurig ingevuld onderhoudsboekje in het dashboardkastje, maar zonder facturen erbij weet je natuurlijk nog steeds niets. Gelijk maar motorolie, luchtfilter, bougies en de poreus ogende multiriem laten vervangen. Nieuwe velours mattenset er in en een nieuwe badge op de motorkap. Tenslotte met behulp van dit forum heb ik de lampjes van het instrumentenpaneel vervangen zodat ik ook ’s avonds en ‘s nachts de toerenteller weer kon aflezen. Vervolgens overtuigd dat de auto weer pico bello was er vrijwel gelijk mee op vakantie naar Kroatie gereden. Althans, dat was de bedoeling. Helaas hield de auto er net voor de grens met Slovenie mee op: aircopomp vastgelopen, zoals verteld in dit draadje. Ter plekke is er een bijna-maar-net-niet-helemaal-geheel nieuw aircosysteem in gekomen waardoor ik mijn vakantie zonder verdere problemen kon vervolgen.
In de winter van 2018 op 2019 een nieuwe accu geplaatst nadat de auto een paar keer moeilijk wilde starten. In het voorjaar van 2019 tijdens de beurt de rem- en koppelingsvloeistof laten verversen en een slangetje van de stuurbekrachtiging laten vervangen door Van Leenen in Delft. Met behulp van de <i>Heynes Workshop Manual</i> vol trots zelfstandig het interieurfilter vervangen en nieuwe gasveren voor de motorkap geplaatst. Om het helemaal af te maken een setje gebruikte ALU39’s bij een handelsondernemingkje vandaan gehaald en hier in oktober vier hagelnieuwe Vredestein Quatracs om laten leggen.
Inmiddels is het mijn daily driver geworden en heb ik bijna 20.000 km aan de teller toegevoegd zonder verdere problemen. Of nou ja, geen pech of grote mankementen in ieder geval. Nu zijn er natuurlijk wel wat kleine issue’s opgetreden. Zo wilde na een zware regenbui de elektrische antenne niet meer inrollen en heb ik het binnenwerk door hem een handje te willen helpen gebroken. Tevens is mijn 3e remlicht van de een op de andere dag gestopt met werken. Inmiddels reeds gefixed, bleek slechts een kabelbreukje bij het scharnier. Verder heb ik zowel de gasveren van de motor- als achterklep moeten vervangen en dien ik nog steeds mijn dubbele sleutel-issue op te lossen, zie dit draadje.
Afgelopen week kwamen daar tijdens de aan de apk gekoppelde onderhoudsbeurt nog een aantal verborgen gebreken bij. Zo begon de linker fuseekogel aan vervanging toe te raken, was de rechter handremvoering versleten (wonderbaarlijk was de linker nog prima) en werd mij voorgelegd om in niet te lange tijd de achterste motorsteun te vervangen om de auto weer helemaal trillingvrij te maken. Hoewel enkel de remvoeringen een apk punt waren, toegezegd om toch maar gelijk al deze punten aan te pakken en er natuurlijk weer verse olie e.d. in te gieten.
Nu er weer een fors bedrag aan verspijkerd is en ik stiekem de auto nog steeds wel heel leuk vind, heb ik besloten de auto - ondanks dat er spoedig vooruitzicht op een leaseauto is -voorlopig nog een tijdje aan te houden. Immers, hoe vaak hoor je van een autoliefhebber wel niet dat die spijt heeft dat die zijn eerste auto ooit verkocht heeft? Ik verkeer op dit moment nog in de positie om mij dit niet te laten gebeuren. Volledig bewust dat het economisch voor een non-aero met dergelijke kilometerstand waarschijnlijk totaal niet rendabel is, heb ik de intentie de auto langzaam maar beetje weer helemaal tip-top te maken.
Hierbij de (voorlopige) punten die ik wil aanpakken, van kleine klusjes naar de wat grotere klussen:
- Elektrische antenne vervangen/reviseren; -> Done (p1)
• Cabriodakje reinigen en impregneren. Renovo Softtop cleaner en 303 Fabric Guard liggen al klaar; -> Done (p1)
• De oranje side-indicators-kapjes vervangen voor smoke/transparante exemplaren; -> Done (p1)
• Sleutel met geïntegreerde zender laten slijpen en koppelen aan auto; -> Done (p2)
• Remblokken achter vervangen (kreeg afgelopen beurt de opmerking dat ze wat dun begonnen te raken, maar waarschijnlijk nog wel een jaartje mee konden);
• Zitvlak bestuurderstoel opnieuw laten bekleden/voorstoelen vervangen; -> Done (p4)
• Het vinden van een houten pookknop (en natuurlijk gelijk monteren);
• Het vinden van een tellerbak met turbodrukmeter (en iemand met TECH2 vinden om deze te koppelen);
• Trekhaak demonteren t.b.v. andere achterbumper; - Done (p4)
• Spiegels en (alternatieve) voor- en achterbumper in Midnight Blue (257) spuiten.
In dit topic zal ik een fotorapportage bijhouden van de werkzaamheden en hier en daar een vraag stellen. Alvast bedankt voor alle tips en natuurlijk voor het volgen van dit topic!