Contactslot vast

1993-2002
Plaats reactie
gj.stegeman
Donateur
Donateur

Contactslot vast

Bericht door gj.stegeman » vr 09 feb, 2018 19:16

Mijn contactslot bleef vastzitten en wel in de Lock-stand. Sleutel was wel te verwijderen, maar niet meer om te draaien.
Dankzij deze link viewtopic.php?f=37&t=115161&start=105#p1663164 het uiteindelijk redelijk kunnen oplossen.
Na heel lang morrelen kwam de sleutel in de juiste stand om het slot te verwijderen met een imbussleutel.
Helaas heb ik toen de sleutel naar de verkeerde kant gedraaid en staat het weer in de Lock-stand.
Uiteindelijk maar een extra gat geboord om dat palletje eruit te halen, zodat de cilinder eruit kon. Want naar deze stand is het niet meer te verdraaien.
Afbeelding

Alle slotplaatjes/lamellen eruit gehaald

Afbeelding

en ook het borglipje

Afbeelding

De boel weer in elkaar gezet zonder lamellen en borglipje en kan weer starten. Heb wel alle lamellen op volgorde bewaaard
Gevolg is wel:
- Je kan de sleutel er op elk moment uithalen.
- De radio gaat niet meer automatisch uit, dus weer zelf uitzetten
- De banaan voor de centrale vergrendeling werkt niet meer, dus ouderwets met de sleutel.

Nu op zoek naar een ander contactslot met 2 sleutels.
Vragen:
Is het mogelijk om de transponder van de oude sleutel om te wisselen met de nieuwe sleutel? Heb de sleutel al open gehad en zie dat de transponder in een apart klein doosje zit. Dan blijf ik altijd met 2 sleutels zitten
Of is het handiger het vervangende slot aan te passen met de juiste lamellen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Contactslot vast

Bericht door jansen » vr 09 feb, 2018 20:22

Ik denk dat het handiger is om het nieuwe slot pas te maken op de twee oude sleutels, dan hou je de orginele sleutels bij de wagen, handig bij de linker voordeur en kofferklepslot, het pasmaken van een ander slot is ongeveer een half uurtje werk.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 10 feb, 2018 1:57

Dan zal de veer lam zijn en komt het slot niet meer omhoog!
De kortste oplossing is een ander slot er bij en wederom leeg halen zodat die wel omhoog komt dan gaat die het ook weer als vanouds doen.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » za 10 feb, 2018 9:15

Dan ga ik eerst op zoek naar een ander slot.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 10 feb, 2018 9:21

zonder lamellen past elke sleutel. lezen dieven ook mee hier? anders na gebruik je topic verwijderen?

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » za 10 feb, 2018 9:30

Dat dacht ik eerst ook, maar er zit altijd nog een startonderbreker op en die zit in de sleutel.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 10 feb, 2018 9:35

helder.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » za 10 feb, 2018 9:49

geen 900 met Eagle-by-pass dus :wink:

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » za 17 feb, 2018 20:09

Ander slot kunnen plaatsen. Wel een gebruikt slot met 2 sleutels. Er bleken wat lamellen en het borglipje te missen bij het gebruikte slot.
Hier het borgclipje.
Afbeelding

Heb het slot kunnen aanpassen aan mijn eigen sleutels, wat bijvijlen van de lamellen, schoonmaken en gesmeerd met Griffon Slot spray. Geen borglipje geplaatst in het vervangingsslot.
Deze veer wat uitgetrokken om er meer spanning op te krijgen.
https://youtu.be/uQ5sEfT97Z8

Afbeelding

Slot verwisseld en alles doet het weer met de originele sleutels. Radio gaat weer uit en de centrale vergrendeling via de banaan werkt ook weer zoals het hoort.
Houd het oude slot wel op reserve, want deze is nu nog zodat elke sleutel erop zal gaan passen.

Vraag:
Heb bij de reservesleutel ook een extra banaan, maar die banaan doet het niet. Stel dat ik mij huidige banaan verlies. Kan ik dan alsnog die extra banaan via Tech 2 laten aanmelden of moet ik om dat te gaan doen een werkende banaan hebben?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 17 feb, 2018 20:17

mooi werk hoor: ff prutsen maar had niet gedacht dat die versleten lamellen te fixen zouden zijn.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » za 17 feb, 2018 20:56

Nou niet helemaal kunnen fixen zoals origineel.
Niet alle lamellen op maat kunnen aanpassen en terug kunnen plaatsen. Kan de sleutel tijdens het rijden voor 1/4 deel eruit halen en dan blokkeert deze. Dus sleutel is er tijdens het rijden niet meer uit te halen.
Kan ermee leven.

Kizzy
Geregistreerd lid

Bericht door Kizzy » za 29 dec, 2018 14:03

Heb destijds hetzelfde meegemaakt en moest om de pal onderaan los te maken om de cilinder te demonteren een deel van de onderkant stukmaken omdat je de pal alleen kan verwijderen als de sleutel is omgedraaid naar contact.
Ik heb dan een occasie cilinder gekocht met sleutel en dit slot gebruikt om mijn contactslot te vervangen.
wel heb ik mijn sleutel in het slot geplaatst en de messing lamellen geplaatst die min of meer konden gebruikt worden voor mijn sleutel.
Op deze lamellen staat een letter gevolgd door een cijfer. het probleem is dat door slijtage de messing lamellen afslijten waardoor zij het slot niet helemaal meer vrijgeven.
Namelijk de lamellen schuiven naar buiten eens de sleutel wordt verwijderd. hierdoor blokeren zij het draaien van de cilinder in de slot buitenmantel.
Bij slijtage schuiven deze lamellen niet meer voldoende in als de sleutel door de opening in het midden van deze lamellen glijd.
Als je merkt dat je slot hapert en na morrelen weer vrijkomt is het tijd het uit te nemen en de lamellen af te slijpen met de sleutel in de cilinder.
hierdoor wordt het slot weer bruikbaar.

zelf heb ik de lamellen die correspondeerde met deze in mijn slot( zie code op de lamellen) uit het oude overgenomen sommige helemaal niet geplaatst en waar nodig de lamellen afgeslepen tegen een slijpsteen. Wie steelt er nu een meer dan 15 jaar oude Saab die ook nog eens een start onderbreking heeft. Buiten wij Saab liefhebbers denkt iedereen dat we geen onderdelen meer vinden.
heb je hulp nodig bij deze handelingen gelieve mij te contacteren voor meer uitleg

Jan-Hein
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Jan-Hein » wo 16 okt, 2019 17:21

Ik heb zojuist dit hele bovengenoemde proces ook doorlopen.
Met geen mogelijkheid wilde de sleutel gisteren ronddraaien en als je op dat moment naar huis wil is dat erg vervelend.
Onverwachts ook, er was geen aanwijzing dat het stond te gebeuren.

De messing slotplaatjes lijken me inderdaad het probleem, de gaten hierin slijten wellicht harder dan het staal van de sleutel als deze er elke keer doorheen gaat.

Op deze plaatjes staan letter/cijfercombinaties: bij mij zijn dat de combinaties Y1, Y2, Y3, Y4 en Y5. Sommige komen vaker voor, er zijn immers 10 plaatjes.
Daarmee zijn in theorie bijna 10 miljoen verschillende sleutels te maken... lijkt me wel genoeg.

Mijn vraag is dan ook: zijn deze plaatjes niet gewoon nieuw te krijgen ? Dan maak je het binnenwerk weer 100%, zonder geslijp of gevijl.

Plaats reactie