Op het moment rij ik Saab 99 dus een behoorlijke overgang...
Eventuele aankoop van een 900 SE 2.5 V6
-
jukilo
- Geregistreerd lid
Eventuele aankoop van een 900 SE 2.5 V6
Wie kan mij vertellen of het verstandig is om een Saab 900 SE 2.5 V6 aan te schaffen en wat ik kan verwachten
-
MXL
- Geregistreerd lid
Re: Eventuele aankoop van een 900 SE 2.5 V6
De enige vraag die ik je stel is waarom een v6, waarom niet lekker een 2.0T of 2.3. Deze motoren zijn zuiniger dan de v6 en leveren gelijke prestatie, de 2.3 net iets minder, de 2.0T net iets meer.
-
jukilo
- Geregistreerd lid
Ik denk dat de Saab rustiger en mooier loopt. Het is tenslotte een 6 cilinder.
Het gaat mij minder om het extra vermogen maar dit is natuurlijk mooi meegenomen. Ik weet alleen niet of er hoge onderhoudskosten zijn en de eventuele zwakke punten.
Het gaat mij minder om het extra vermogen maar dit is natuurlijk mooi meegenomen. Ik weet alleen niet of er hoge onderhoudskosten zijn en de eventuele zwakke punten.
-
Injectie
- Moderator
LEt erop dat de distributieriem al eens gedaan is. HEt liefts zelfs al 2 keer. Want bij de 2e keer moeten alle spanrollen vervangen worden. en dan zit je geloof ik alleen voor de onderdelen al aan 800 euro. De riem moet als ik het goed heb iedere 60.000 KM worden vervangen.
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
durft die er ook al niet eens vanzelf afspringen...Injectie schreef:LEt erop dat de distributieriem al eens gedaan is. HEt liefts zelfs al 2 keer. Want bij de 2e keer moeten alle spanrollen vervangen worden. en dan zit je geloof ik alleen voor de onderdelen al aan 800 euro. De riem moet als ik het goed heb iedere 60.000 KM worden vervangen.
-
KireScarabee
- Geregistreerd lid
Je kunt een heerlijke comfortabele en luxe reisauto verwachten. De motor is soepel en vlot. Houdt wel je rechtervoet in bedwang want voor je het weet rijd je veel te hard. Verder is de motor stil (bij 140 km/u maakt 'ie slechts iets meer dan 3000 toeren per minuut) maar kan wel dat heerlijke V6 geroffel laten horen als je dat wilt (gewoon je rechtervoet naar beneden duwen). Het verbruik valt mee: zo'n 1 op 10.
Mijn V6 (uit 1994) heeft ruim 270.000 kilometer gelopen en de motor doet het nog prima ("uitstekend lopende motor" was het oordeel bij de laatste inspectiedag van de Saabclub).
Nadeel is inderdaad de distibutieriem. Die moet om de 50 a 60 duizend kilometer worden vervangen. Ik heb daarvoor net een afspraak gemaakt bij de Opeldealer*: prijsopgave E500. Een ander zwak punt van deze Saab (en overigens voor alle Saab 900NG (93-98)) zijn de stoelen. Deze zijn niet al te best (qua lengte en "dempend" vermogen).
Ik heb de auto nu vier maanden en hoop er nog vele jaren van te genieten (bij mij was dus de riem nog niet vervangen toen ik 'em kocht).
* de motor in de Saab V6 is afkomstig van GM maar wel door Saab aangepast. Het is dus niet helemaal dezelfde motor als in de Vectra/Omega. Maar in mijn geval is de Opeldealer een stuk makkelijker bereikbaar dan de Saabdealer (en waarschijnlijk ook goedkoper).
Mijn V6 (uit 1994) heeft ruim 270.000 kilometer gelopen en de motor doet het nog prima ("uitstekend lopende motor" was het oordeel bij de laatste inspectiedag van de Saabclub).
Nadeel is inderdaad de distibutieriem. Die moet om de 50 a 60 duizend kilometer worden vervangen. Ik heb daarvoor net een afspraak gemaakt bij de Opeldealer*: prijsopgave E500. Een ander zwak punt van deze Saab (en overigens voor alle Saab 900NG (93-98)) zijn de stoelen. Deze zijn niet al te best (qua lengte en "dempend" vermogen).
Ik heb de auto nu vier maanden en hoop er nog vele jaren van te genieten (bij mij was dus de riem nog niet vervangen toen ik 'em kocht).
* de motor in de Saab V6 is afkomstig van GM maar wel door Saab aangepast. Het is dus niet helemaal dezelfde motor als in de Vectra/Omega. Maar in mijn geval is de Opeldealer een stuk makkelijker bereikbaar dan de Saabdealer (en waarschijnlijk ook goedkoper).
-
jukilo
- Geregistreerd lid
Bedankt voor jullie reacties, wat die stoelen betreft: kunnen deze ook vervangen worden door de stoelen uit de 9-3?
Eigenlijk is het enige zwakke punt de distributieriem plus de rollen... Dus als je er veel mee rijdt moeten deze relatief vaak vervangen worden en dat is een duur geintje.
Nou, ik ga maar eens een proefritje maken in het westen van het land want daar staat er 1 al heel lang te koop.
Eigenlijk is het enige zwakke punt de distributieriem plus de rollen... Dus als je er veel mee rijdt moeten deze relatief vaak vervangen worden en dat is een duur geintje.
Nou, ik ga maar eens een proefritje maken in het westen van het land want daar staat er 1 al heel lang te koop.
-
Maarten
- Lid van verdienste
De stoelen van een 9-3 passen niet op de rails van een 900. Met enkele aanpassingen is het echter wel te doen, Remco heeft dit al eens gedaan.
-
Aaron
- Geregistreerd lid
Kan je zeker doen, heb zelf een 900 cabrio 1995 zelf uit Duitsland gehaald met 172000 km, net ingelopen dus, Die distributie is wel nodig, maar je krijgt een auto die geweldig trekt, heerlijk oppakt en een prachtige sound heeft...............
Veel Saab liefhebbers vinden het geen Saab, maar het gaat om de beleving, en van buiten is het een Saab, de motor GM, maar daar is nu alles van en ze bouwen nog steeds karaktervolle auto's.
Veel Saab liefhebbers vinden het geen Saab, maar het gaat om de beleving, en van buiten is het een Saab, de motor GM, maar daar is nu alles van en ze bouwen nog steeds karaktervolle auto's.
-
jukilo
- Geregistreerd lid
Nou, ik heb een proefritje gemaakt...
Het viel mij behoorlijk tegen: de koppeling gaat heel zwaar, de trekkracht viel tegen.
Ik had verwacht dat je duidelijk verschil zou kunnen merken met een "gewone" Saab en een 2.5 V6: rustig lopen, mooi geluid.
Misschien dat de Saab niet goed was en dat dat de reden was van het al zo lang te koop staan maar ik voor deze Saab toch maar bedankt.
Nu heb ik bij toeval een mooie Saab 2.0 turbo opgescharrerd...
Het viel mij behoorlijk tegen: de koppeling gaat heel zwaar, de trekkracht viel tegen.
Ik had verwacht dat je duidelijk verschil zou kunnen merken met een "gewone" Saab en een 2.5 V6: rustig lopen, mooi geluid.
Misschien dat de Saab niet goed was en dat dat de reden was van het al zo lang te koop staan maar ik voor deze Saab toch maar bedankt.
Nu heb ik bij toeval een mooie Saab 2.0 turbo opgescharrerd...
-
verde900
- Donateur

Voor zover ik weet was de V6 een kleine 100kg zwaarder, en dat lag op je voortrein, dus anders sturen en zeker anders remmen.
Maar het niet halen bij een 900 turbo (vandaar ook goedkoper)
goede keuze gemaakt met zo´n 4 cilinder!
Maar het niet halen bij een 900 turbo (vandaar ook goedkoper)
goede keuze gemaakt met zo´n 4 cilinder!
-
Wallie
- Geregistreerd lid
Wij hebben ook eens gekeken voor een V6. Daarvan moest de distributieketting vervangen worden. Een V6 schijnt een ketting te hebben, niet een riem.
Deze auto (van particulier) laten keuren door de dealer in Roosendaal. Conclusie: deze V6 was afgeschreven... na 7 jaar en 180.000km. Een brok ellende
Nadelen van de V6 (volgens de monteur die onse overigens prima hielp):
- storingsgevoelig, na aankoop vaak al weer snel ingeruild;
- relatief weinig V6-en gemaakt (ook met meerekenen van Vectra/Omega). Daardoor duur in onderhoud.
- onderdelen vaak niet op voorraad. Gevolg: wachttijden.
Deze auto (van particulier) laten keuren door de dealer in Roosendaal. Conclusie: deze V6 was afgeschreven... na 7 jaar en 180.000km. Een brok ellende
Nadelen van de V6 (volgens de monteur die onse overigens prima hielp):
- storingsgevoelig, na aankoop vaak al weer snel ingeruild;
- relatief weinig V6-en gemaakt (ook met meerekenen van Vectra/Omega). Daardoor duur in onderhoud.
- onderdelen vaak niet op voorraad. Gevolg: wachttijden.
-
Injectie
- Moderator
Een V6 heeft een riem. Alle 4 cil. hebben een ketting.
-
Wallie
- Geregistreerd lid
A, dank. Leve de techniek en de mensen die daar geen verstand van hebben. Zoals ik