DI Cassette ervaringen
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
DI Cassette ervaringen
Hi allen,
Ik heb sinds enige tijd een 900 met de bekende trionic5.5 ombouw, afkomstig uit een 9000. Nou lees ik her en der wel eens wat over de betrouwbaarheid van de (rode) DI cassette. Wat is jullie ervaring, gaan ze lang mee? (uitgaande dat je OEM of de NGK variant gebruikt, niet die oosterse meuk van 100 dollar) Wat zijn signalen dat ze op het einde van hun latijn zijn? Mijn eigen DI werkt volgens mij prima, ik heb alleen last van dat de auto tussen de 2000 en 3000 toeren bij een vaste snelheid soms een beetje hikt, ik heb een nieuwe DI cassette gehaald maar dit veranderde niks. Ik ga er van uit dat de huidige oude cassette dus zo uit een rijdende auto is gekomen en minstens 20 jaar oud is.
Ik heb sinds enige tijd een 900 met de bekende trionic5.5 ombouw, afkomstig uit een 9000. Nou lees ik her en der wel eens wat over de betrouwbaarheid van de (rode) DI cassette. Wat is jullie ervaring, gaan ze lang mee? (uitgaande dat je OEM of de NGK variant gebruikt, niet die oosterse meuk van 100 dollar) Wat zijn signalen dat ze op het einde van hun latijn zijn? Mijn eigen DI werkt volgens mij prima, ik heb alleen last van dat de auto tussen de 2000 en 3000 toeren bij een vaste snelheid soms een beetje hikt, ik heb een nieuwe DI cassette gehaald maar dit veranderde niks. Ik ga er van uit dat de huidige oude cassette dus zo uit een rijdende auto is gekomen en minstens 20 jaar oud is.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: DI Cassette ervaringen
Het wisselt enorm qua betrouwbaarheid. Maar ik heb die van mij er ook al jaren inzitten en een reserve achterin de auto liggen.
Heb je map en iat al uitgesloten qua inhouden?
Heb je map en iat al uitgesloten qua inhouden?
-
9000-95
- Donateur

25 jaar en een ton of drie, vier is zeker geen uitzondering voor een originele rode DI van wat ik gezien heb.
De beide keren dat ik er één stuk had, ging hij overslaan en inhouden onder boost. Met weinig gas was er in beide gevallen nog prima mee te rijden. Te weinig vonk energie dus. Maar dat zegt natuurlijk niet dat ze altijd zo stuk gaan.
De beide keren dat ik er één stuk had, ging hij overslaan en inhouden onder boost. Met weinig gas was er in beide gevallen nog prima mee te rijden. Te weinig vonk energie dus. Maar dat zegt natuurlijk niet dat ze altijd zo stuk gaan.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Dit klinkt als een software dingetje. Heb ik namelijk ook gehad. bij constant toerental (rond de 2500 was het bij mij) om de zoveel seconden een hikje. Bleek een foutje in de ontsteking map. (hij wisselde steeds tussen 2 waardes en dat leverde een hikje op)phthalaat schreef: ↑di 17 jun, 2025 15:30Hi allen,
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Ik heb onze tuner in Apeldoorn daar over bericht maar wij zouden nu dezelfde base file moeten hebben. Voor de tune deed de auto het volgens mij ook al, al weet ik dat niet voor de volle 100% zeker maar ik meende van wel. Ik merk het zoals gezegd tussen 2000 en 3000 toeren, maar hij hikt het hardst rond 2400 ish. Ik heb ondertussen de MAP, AIT, Lambda, injectoren en TPS uitgewisseld maar nog steeds zonder resultaat
Vol gas gaat ie als een raket zonder hikken dus ik dacht dat het misschien de lamdba was die bij open loop gewoon wel mooi doortrekt maar dat was het niet helaas. Wat blijft er nu nog over?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik heb nog steeds de originele erin zitten. Deze is van december 96. Geen scheuren oid. Auto heeft inmiddels 229k gelopen. Dus ze kunnen lang meegaan.9000-95 schreef: ↑di 17 jun, 2025 16:5725 jaar en een ton of drie, vier is zeker geen uitzondering voor een originele rode DI van wat ik gezien heb.
Wat ik zo heb gehoord kondigt een DI zich vooraf niet aan als deze aan het kapot gaan is…
-
SebastiaanBosma
- Geregistreerd lid
Misschien eens een andere krukas-sensor proberen, en/of kijken of de luchtspleet wel klopt (BDP sensor is er geloof ik bij jouw conversie achteraf bij-op gekomen?)
symptomen lijken beetje overeen te komen met:
https://www.tiepie-automotive.com/nl/ar ... nt-hiccups
symptomen lijken beetje overeen te komen met:
https://www.tiepie-automotive.com/nl/ar ... nt-hiccups
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Setje nieuwe bougies op 0,8mm al geprobeerd?phthalaat schreef: ↑wo 02 jul, 2025 10:19Ik heb onze tuner in Apeldoorn daar over bericht maar wij zouden nu dezelfde base file moeten hebben. Voor de tune deed de auto het volgens mij ook al, al weet ik dat niet voor de volle 100% zeker maar ik meende van wel. Ik merk het zoals gezegd tussen 2000 en 3000 toeren, maar hij hikt het hardst rond 2400 ish. Ik heb ondertussen de MAP, AIT, Lambda, injectoren en TPS uitgewisseld maar nog steeds zonder resultaatVol gas gaat ie als een raket zonder hikken dus ik dacht dat het misschien de lamdba was die bij open loop gewoon wel mooi doortrekt maar dat was het niet helaas. Wat blijft er nu nog over?
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Bougies zijn gegapt! Ik heb een andere CPS besteld, een die op JenD staat geschikt voor de ombouw van 900 naar trionic. De vorige was standaard 9000 t5. Wie weet is het hetzelfde als het bovenstaande verhaal, bedankt voor doorsturen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
De afstand van sensor tot tandenkrans is naast dat de sensor werkt erg belangrijk.
Sensors kun je trouwens gewoon doormeten. Naar mijn idee gaan ze niet heel vaak kapot.
Sensors kun je trouwens gewoon doormeten. Naar mijn idee gaan ze niet heel vaak kapot.