9000's redden (the best you can)

1984-1997
9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

9000's redden (the best you can)

Bericht door 9-3turbo205 » ma 09 dec, 2024 21:49

Als je een beetje Saab fan bent, blijf je nieuwsgierig naar alles wat ze daar in Zweden bedacht hebben in het verleden. Alleen het verhaal van de 9000 al (samenwerkingsproject met Italianen, en dan uiteindelijk echt bijna alles anders doen ongeacht de kosten) en de info hier dat het misschien wel de laatste echte Saab was.

Nou dat hebben we geweten.

In Mei van dit jaar bij een kleine handelaar in Almelo een 9000 Anniversary gekocht. ONK, zwart, automaat, tof 900 GT achtig interieur, what's not to like.

Afbeelding

Oke, oke, beetje schade rechtsvoor, 3 ton gelopen, versleten interieur, etc, etc. Maar ook meer dan 20! jaar bij 1 baas geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst maar eens proberen het stuur wat minder goor te krijgen. Daar heb je tegenwoordig best mooi spul voor, leerplamuur en verf. We hebben ons wel voorgehouden dat er niet voor duizenden euro's aan onderdelen in moet gaan aangezien 9000's maar niet echt in waarde willen stijgen...

Afbeelding

Dit was het beginstadium van de bestuurdersstoel:

Afbeelding

En zo is ie geworden na een paar dagen. Meest van de tijd besteed je aan wachten tot de boel droog is. Geduld is een schone zaak. Leerverf föhnen en dan in 1 uur 5 lagen verf aanbrengen zorgt in mijn ervaring niet voor een mooie blijvende laag.

Afbeelding

Bij demontage van de voorkant (zonder enige vorm van ervaring met een 9000) kwamen we er achter dat zo'n 9000 verrekte goed in elkaar zit. Ongelofelijk, wat kwamen daar een schroefjes en boutjes uit!

Afbeelding

Wordt vervolgd!

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: 9000's redden (the best you can)

Bericht door gj900 » ma 09 dec, 2024 22:13

Mooi dat zo'n 9000 gered wordt! Het interieur is standaard bij de 9000 Anniversary in donkergrijs en '900 turboS' achtig, niet 'GT' :wink:

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » vr 13 dec, 2024 20:53

Het interieur was deels de reden deze te bekijken/kopen. Ik vind het mooi, suède met leer.

In de titel staat 9000's en dat slaat op deze:

Afbeelding

Na een spot hier in een heel ander topic dan gespot opgehaald in Helmond. de 2e 9000 is een aero van 1994 met toevallig ook 3 ton op de teller. Deze staat al sinds 2017 stil, dus behoeft wat aandacht van iemand met wat meer technische kennis (en een brug). Dat volgt in 2025 wel een keer, ze staat nu droog inmiddels.

Verder met de zwarte waar een beetje roest aan de voorschermen zat:

Afbeelding

Met vallen en opstaan de voorspoiler gerepareerd, die scheurt nu nooit weer. Met dank aan hete nietjes soldeerding van HBM en supersterke automotive 2 componentenlijm. Daarna plamuren/spuiten. Moet nog goed gepoetst worden. Helaas geen foto's van de rest van de bumper gemaakt tijdens het herstel.

Afbeelding

Voorscherm kunnen kopen bij Dhr. R te A (zeg maar Koos) Ook zelf gespoten en dat is nog best moeilijk om een beetje netjes te krijgen... Daar zou ik dus bij een volgend project iets meer geld voor uittrekken en uitbesteden. Alle waar naar zijn geld zullen we maar zeggen, dit kostte 2 tientjes.

Afbeelding

Het linker voorscherm was nog wel te redden vond ik

Afbeelding

Sinaasappel effect later nog kunnen verbeteren door 2000/2500 nat schuren en veeeeel polijsten

En het kan bijna weer in elkaar

Afbeelding

Het paste eigenlijk in 1x best netjes

Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 13 dec, 2024 21:46

Wat een heerlijk project!

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » vr 13 dec, 2024 23:36

En qua nummerbord ook zo lekker dichtbij de opknap-Anni :headbang3:

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » za 14 dec, 2024 2:06

Leuk om te zien hoe je de dingen aanpakt en verbeterd.
Wat goed genoeg is voor jou en past bij een rationele redenering en de staat van de auto en het budget wat je ervoor wil uittrekken.
Just save it for now! Verbeteren kan altijd
Leerzaam en leuk om te volgen.

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » za 21 dec, 2024 21:53

Het werk is gestaag gevorderd, met mee- en tegenvallers. Poetsen vind ik toch nog het mooiste, dus daar maar eens een beginnetje mee gemaakt. Wel een hoop rubbers dicht bij de lak om af te plakken. Onderstaande foto's staan niet helemaal in de goede volgorde, werkt lastig met postimage.

Afbeelding

Afbeelding

Kleppendeksel pakking lekte behoorlijk (stond af en toe gewoon te roken stationair... :shock: ). Is goed te vervangen door de doorgewinterde amateur.

Afbeelding

Grilletje kon natuurlijk niet met dat aluminium rooster. Maar ja, low budget, dus maar netjes matzwart gespoten, beter in elkaar gezet en stevig verlijmd. Ik zal er nog even een Hirsch logootje bij plakken binnenkort :wink: En op zo'n chique bolide kunnen natuurlijk geen matte, doffe, platte nummerplaten. Nieuwe platen met opgelegde letters doet zo veel goed voor de aanblik (vind ik). Luxe wagen platen zeiden ze bij de automaterialenzaak :lol:

Afbeelding

En dan nog een heleboel detail dingetjes... Koplamp wisser armpjes die geen wissers meer vasthielden. Koost wist raad en had nog wel 2 "nieuwe"

Afbeelding

Afbeelding

Achterspoiler zat een scheur in. Na wat aandrang ging meneer er af. De 5 boutjes die door de klep zitten worden na 27 jaar toch wat roest gevoelig en gaan dan meedraaien in de spoiler. Toen ik kracht zette op de verkeerde plek brak de boel af. Gelukkig had ik al een "nieuwe" uit Amersfoort. Oude was eigenlijk ook niet makkelijk meer te redden. Dit legde vervolgens een hoop roest bloot wat nu mooi behandeld kon worden om erger te voorkomen. Het is blijkbaar ook een mooie plek voor zand om te verzamelen...

Afbeelding

Afbeelding

Derde remlicht die niet meer rood is, ook hier had Rademaker nog wel een betere voor.

Afbeelding

Maar ook dit ging niet zonder gevecht. Geen spanning op de originele bedrading. Een van de vorige eigenaren had dus een draad vanuit de kofferbak naar het remlicht getrokken :shock: Gewoon door de regengoot en om de rubbers heen. Was de lekkage achterin ook meteen gevonden. Bij het wurgen met de originele rubberen doorvoer bleek dat de originele draden midden in dat rubber dwars doormidden waren. Ja, dan werkt dat natuurlijk niet meer. Gelukkig kunnen herstellen, dus alles weer hoe het hoort en werkend!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reflector van het derde remlicht was geen reflector meer, alle zilver verdwenen. Ook daar hebben we wel een oplossing voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen was het donker, wel lekker even een rondje kunnen rijden na lange tijd!

Afbeelding

Sorry voor het lange verhaal, ik ben stiekem wel een beetje trots. Van een verwaarloosde auto is het nu best een mooie geworden. En ik ben nog niet helemaal klaar.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 21 dec, 2024 22:31

Verhaal: Heerlijk
Auto: (weer) Begeerlijk
:applause:

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 21 dec, 2024 23:27

Mooi verhaal en prachtig resultaat. Wat tof dat je deze 9000 zo mooi gekregen hebt (ook motorruimte) en op de weg houdt!

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » za 21 dec, 2024 23:34

Dank voor je uitgebreide verslag, mooi hoe je het aanpakt, top!

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » zo 22 dec, 2024 11:04

9-3turbo205 schreef:
za 21 dec, 2024 21:53

Achterspoiler zat een scheur in. Na wat aandrang ging meneer er af. De 5 boutjes die door de klep zitten worden na 27 jaar toch wat roest gevoelig en gaan dan meedraaien in de spoiler. Toen ik kracht zette op de verkeerde plek brak de boel af. Gelukkig had ik al een "nieuwe" uit Amersfoort. Oude was eigenlijk ook niet makkelijk meer te redden. Dit legde vervolgens een hoop roest bloot wat nu mooi behandeld kon worden om erger te voorkomen. Het is blijkbaar ook een mooie plek voor zand om te verzamelen...

Afbeelding

Ik moet die van mij ook eens losmaken en eronder kijken. Ik spoel en prik de afwateringsgaten wel eens door, daar komt een boel viezigheid uit. Moet ook onder de spoiler zitten. Maar ik durf 'm niet goed los te maken. Is nogal een klusje volgens mij. Moet toch van binnen uit?

Verder ziet je 9000 er zo weer kek uit!! Top.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » zo 22 dec, 2024 11:13

Prachtig dit ook! Mooi gedocumenteerd en trots mag je zijn

En die verchroomingsspray, welke is dat? Wellicht interessant voor mij.

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » zo 22 dec, 2024 14:43

hermank schreef:
zo 22 dec, 2024 11:04
Ik moet die van mij ook eens losmaken en eronder kijken. Ik spoel en prik de afwateringsgaten wel eens door, daar komt een boel viezigheid uit. Moet ook onder de spoiler zitten. Maar ik durf 'm niet goed los te maken. Is nogal een klusje volgens mij. Moet toch van binnen uit?

Verder ziet je 9000 er zo weer kek uit!! Top.
Bedankt! Bij rademaker lagen wel 10 spoilers met bijna allemaal een of meerdere bevestigingsboutjes afgebroken. Spoiler is van dun materiaal gemaakt en lastig te repareren. Als er geen roest onder vandaan bubbelt zou ik het nog even laten zitten. De gaatjes zijn bij mijn auto waarschijnlijk niet vaak doorgeprikt... Achterklep bekleding moet er af inderdaad, 2 doppen aan de uiteinden zie je zo al zitten. Moertjes zijn goed bereikbaar verder.

9-3turbo205
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 9-3turbo205 » zo 22 dec, 2024 14:46

Tissa schreef:
zo 22 dec, 2024 11:13
Prachtig dit ook! Mooi gedocumenteerd en trots mag je zijn

En die verchroomingsspray, welke is dat? Wellicht interessant voor mij.
https://www.airbrushlionart.com/CAR-REP ... fect-400ml

Bedankt! Ik heb de spray hier niet gekocht, maar dit is wat ik gebruikt heb. Ik las nu dat er nog blanke lak over had gemoeten...

schoenmaker
Geregistreerd lid

Bericht door schoenmaker » zo 22 dec, 2024 17:06

Erg leuk om te volgen en te lezen, ga zo door met schrijven.

Plaats reactie