Hoog toerental bij starten
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Hoog toerental bij starten
Net als je denkt dat de gifbeker leeg is.... Om het versnellingsbaktopic niet te verwateren dit maar even apart. Opeens draait de motor na starten 1500 toeren en hij is niet tot bedaren te krijgen. Ik dacht eerst dat het aan de gaskabel lag, maar zelfs met die helemaal los en de gasklep dicht staat de motor te loeien en komt niet tot bedaren. Stappenmotor? Tps-sensor? Andere suggesties? Ik zal morgen de OBD-lezer er eens aanhangen om te kijken wat die van de gasklepstand meet en controleren of alle electrische aansluitingen nog vast zitten. Wat voor waardes hoort de tps-sensor aan te geven bij stationair draaien?
Edit: ik lees net op de site van Skruvat dat dat oa te hoog of te laag toerental bij weinig belasting en afslaan bij stationair draaien of starten symptomen zijn van een slechte TPS. Hij sloeg heel recent een keer af bij koude start nadat het toerental eerst hoog bleef hangen. Ziet er naar uit dat we een verdachte hebben.
Alex
Edit: ik lees net op de site van Skruvat dat dat oa te hoog of te laag toerental bij weinig belasting en afslaan bij stationair draaien of starten symptomen zijn van een slechte TPS. Hij sloeg heel recent een keer af bij koude start nadat het toerental eerst hoog bleef hangen. Ziet er naar uit dat we een verdachte hebben.
Alex
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: Hoog toerental bij starten
Wat gebeurt er als je een van de slangen naar de AIC dicht knijpt? Als het toerental dan niet tot een normale waarde zakt heb je m.i. ergens een vacuümlek.
-
9323
- Donateur (2x)

Ik zou ook eens kijken of de intercoolerslang niet loshangt. Je bent in de regionen bezig geweest immers
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Opgelost. De buis tussen de intercooler en gasklephuis had ik niet zo ver in de slang geduwd als blijkbaar nodig was. Die nog wat verder ingeduwd en alle slangeklemmen nog wat verder aangedraaid. Bij starten nog steeds hoog toerental, AIC-slang dichtgeknepen, toen ging toerental weer terug naar normaal. Misschien dat de ECU weer een beetje moest inleren na een week zonder stroom? TPS liet geen rare dingen zien, tussen de 1000 en 2800 Ohm; zelfde als die van de donor. Net met de auto verplaatsen weer even nodig om stationair toerental weer stabiel te krijgen. Misschien op termijn de TPS toch maar vervangen, heeft tenslotte ook al weer de nodige kilometers achter de kiezen.
Alex
Alex
-
9323
- Donateur (2x)

Zit koperen pijpje onderop het gkh goed vast? Dat gaat weleens los zitten. Gedoe met tps heb ik nog nooit meegemaakt moet ik je zeggen.
Als je accu los hebt gehad kan het inderdaad even duren voordat toerental weer in orde is.
Als je accu los hebt gehad kan het inderdaad even duren voordat toerental weer in orde is.
-
9000-95
- Donateur

Tps gaat inderdaad zelden stuk en geeft dan ook een check engine.
Ik denk aan een stationaire regelklep die wat plakt. Alles voor de gasklep (zoals die buis en het elleboogje voor het gkh, maar ook dat messing pijpje onderin het gkh) kan geen invloed hebben op stationair. Waarschijnlijk is de iac klep door het dicht knijpen een keer flink heen en weer gestuurd waardoor hij wat los is gekomen. Als je wat remmenreiniger spuit in dat messing pijpje voor de gasklep en daarna wat wd40 ofzo, heb je waarschijnlijk een duurzamere fix.
Ik denk aan een stationaire regelklep die wat plakt. Alles voor de gasklep (zoals die buis en het elleboogje voor het gkh, maar ook dat messing pijpje onderin het gkh) kan geen invloed hebben op stationair. Waarschijnlijk is de iac klep door het dicht knijpen een keer flink heen en weer gestuurd waardoor hij wat los is gekomen. Als je wat remmenreiniger spuit in dat messing pijpje voor de gasklep en daarna wat wd40 ofzo, heb je waarschijnlijk een duurzamere fix.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Van dat koperen pijpje weet ik; toen jaren geleden de donor nog als hoofdauto diende was het pijpje op een gegeven moment losgeblazen. Gaf wel een interessant geluidseffect als de turbo overdruk genereerde, sissen als de hel. Pijpje zit nu netjes op z'n plaats, maar ik zal voelen of ie niet los zit. AIC zal ik weer eens wat reinigt en smeermiddelen toedienen.
Nog wat anders, sinds een tijdje heeft het af en toe veel druk op het gaspedaal nodig om de gasklep vanuit rust in beweging te krijgen. De onderrand van de gasklep heeft een zwart viezigheid randje wat ik al wat verminderd heb door er ouderwetse carburateurreiniger op te spuiten. De raakvlakken tussen het kleine stelschroefje en het oppervlak waar die contact mee maakt heb ik ook schoongemaakt. Zou er nog iets mechanisch kunnen zijn als een braam op een oppervlak of een randje? Ik kan het me niet voorstellen maar er gebeuren af en toe rare dingen met auto's op leeftijd.
Alex
Nog wat anders, sinds een tijdje heeft het af en toe veel druk op het gaspedaal nodig om de gasklep vanuit rust in beweging te krijgen. De onderrand van de gasklep heeft een zwart viezigheid randje wat ik al wat verminderd heb door er ouderwetse carburateurreiniger op te spuiten. De raakvlakken tussen het kleine stelschroefje en het oppervlak waar die contact mee maakt heb ik ook schoongemaakt. Zou er nog iets mechanisch kunnen zijn als een braam op een oppervlak of een randje? Ik kan het me niet voorstellen maar er gebeuren af en toe rare dingen met auto's op leeftijd.
Alex
-
9323
- Donateur (2x)

Domme vraag misschien, maar heb je de gaskabel al een keer gesmeerd? Beetje imal spuiten aan de kant van het pedaal en van het gkh? En kun je de gasklep wel goed bedienen via de hevel waar de kabel op zit?
-
9000-95
- Donateur

Als je met de hand de gasklep direct bedient, haakt hij dan ook? Zo niet dan zit het ergens in de kabel of het mechanisme bij het pedaal. Gaskabel niet geknikt of beschadigd, en ligt deze nog volgens de juiste routing na het bak debacle?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Hij doet het ook als ik de gasklep direct met de hand bedien. De vorige keer dat ik met de versnellingsbak bezig ging kreeg ik het tonnetje op het einde van de gaskabel niet uit de hevel en om geen tijd te verliezen heb ik als ik het me goed herinner de hevel van de as afgehaald. Toen ik nu eens goed keek leek het er op dat de veer die de hevel onder spanning met een of twee windingen klem zat. Ik heb 'm weer goed gemonteerd maar weinig verschil. Ik zal het hele gedeelte eens een goede remmenreinigerdouche geven, want het is nogal smerig. Bij het gaspedaal zal ik de boel ook smeren, kan nooit kwaad.
Alex
Alex
-
9000-95
- Donateur

Als de gasklep zelf haakt, klopt er iets niet met de afstelling ervan.
Er zit een (verzegeld) afstel schroefje waarmee de stationair stand afgesteld wordt. Da's niet iets waar je normaal gesproken aan hoort te komen, maar als dat wel een keer gebeurd is kan het zijn dat de basis afstelling niet meer klopt zodat de gasklep nu te ver dicht kan en daardoor klem komt in de boring. Ook kan de gasklep as speling hebben, dat kan je zo testen. Nog nooit gezien bij een 9000 maar alles kan.
Simpelste oplossing is een ander gkh, kan nooit moeilijk te vinden zijn. Je kan ook proberen dat stelschroefje heel iets in te draaien, geen idee wat daar der officiële procedure voor is maar ik zou beginnen met het zo af stellen dat de gasklep net niet meer klemt. Eventueel met iets marge ivm temperatuur effecten.
Er zit een (verzegeld) afstel schroefje waarmee de stationair stand afgesteld wordt. Da's niet iets waar je normaal gesproken aan hoort te komen, maar als dat wel een keer gebeurd is kan het zijn dat de basis afstelling niet meer klopt zodat de gasklep nu te ver dicht kan en daardoor klem komt in de boring. Ook kan de gasklep as speling hebben, dat kan je zo testen. Nog nooit gezien bij een 9000 maar alles kan.
Simpelste oplossing is een ander gkh, kan nooit moeilijk te vinden zijn. Je kan ook proberen dat stelschroefje heel iets in te draaien, geen idee wat daar der officiële procedure voor is maar ik zou beginnen met het zo af stellen dat de gasklep net niet meer klemt. Eventueel met iets marge ivm temperatuur effecten.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
stel schroefje tot de aanslag dan 1/4 verder
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Vandaag een poging gedaan het gecombineerd probleem op te lossen. Het genoemde stelschroefje zat in zo'n positie dat het niets stelde, zover uitgedraaid dat er ik weet niet hoeveel mm tussen schroef en aanslag zat. Met iets indraaien was de stroeve start van het gaspedaal verholpen. Vervolgens AIC valve uitgebouwd en op vrij draaien gecontroleerd. Klepje draaide zonder haperen bij het openwrikken met een dunne schroevendraaier en schoot bij loslaten meteen weer in de gesloten stand. Alles weer ingebouwd, starten en..... weer een veel te hoog stationair toerental
. De slangeklemmen nog wat extra aangedraaid en na verloop van tijd toen de motor op temperatuur kwam ging het toerental eindelijk naar normaal tussen de 800-1000 toeren. Net even stukje gereden en weer zo kloterig hoog. Pas bij het bijna helemaal dichtknijpen van de slang tussen AIC en gasklephuis zakte het toerental af. Nog weer wat gedraaid aan het stelschroefje van de gasklep maar dat bracht ook niet veel. Om de AIC te testen, hoeveel volt mag die maximaal hebben, 12? Is het dicht bij 0 volt en helemaal open bij maximaal voltage?
Alex
Alex
-
9000-95
- Donateur

Die wordt gestuurd met een pwm signaal, dus een signaal dat snel schakelt tussen 12V en nul. De puls/pauze verhouding bepaalt de stand. Om te testen kan je er kort 12V op zetten.
Heb je de klep wel gereinigd? Er kan vuil zitten bij een aanslag zodat hij niet ver genoeg dicht gaat, terwijl hij wel soepel beweegt. Je zou een andere kunnen proberen als je die hebt.
Ik zou ook nog eens goed op zoek gaan naar andere mogelijke lucht lekken. Je motor krijgt teveel lucht op de één of andere manier. Dus het hele stuk tussen gasklep en cilinderkop is verdacht.
Probeer eens met draaiende motor wat remmenreiniger rondom het inlaat systeem te spuiten, voorzichtig en beter niet met loeihete motor ivm brandgevaar. Vooral waar het spruitstuk tegen de kop zit en op de aansluiting van gkh en spruitstuk. Reageert het toerental ergens dan zit er daar een lek. Koppel de leiding van de rembekrachtiger tijdelijk af en dop de aansluiting op het spruitstuk af als test. Idem voor de evap leiding en de carter ventilatie aansluiting. Geen scheurtje in de aic slangen? Of in de slangetjes naar de fpr en de bov?
En had je de waarden van de inlaat lucht temperatuur sensor en de koelwater temperatuur sensor al gecheckt? Beste uitlezen via obd, tech2 of t5suite.
Heb je de klep wel gereinigd? Er kan vuil zitten bij een aanslag zodat hij niet ver genoeg dicht gaat, terwijl hij wel soepel beweegt. Je zou een andere kunnen proberen als je die hebt.
Ik zou ook nog eens goed op zoek gaan naar andere mogelijke lucht lekken. Je motor krijgt teveel lucht op de één of andere manier. Dus het hele stuk tussen gasklep en cilinderkop is verdacht.
Probeer eens met draaiende motor wat remmenreiniger rondom het inlaat systeem te spuiten, voorzichtig en beter niet met loeihete motor ivm brandgevaar. Vooral waar het spruitstuk tegen de kop zit en op de aansluiting van gkh en spruitstuk. Reageert het toerental ergens dan zit er daar een lek. Koppel de leiding van de rembekrachtiger tijdelijk af en dop de aansluiting op het spruitstuk af als test. Idem voor de evap leiding en de carter ventilatie aansluiting. Geen scheurtje in de aic slangen? Of in de slangetjes naar de fpr en de bov?
En had je de waarden van de inlaat lucht temperatuur sensor en de koelwater temperatuur sensor al gecheckt? Beste uitlezen via obd, tech2 of t5suite.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Klep heb ik gereinigd. Maakte geen verschil, er zat niks aangekoekt. Hij slaat dicht met een scherpe metaal op metaal klik, daar zit geen vuil tussen. Wat ik wel zag was dat er in dichte positie een spleet zat aan de kant die de klep opdraait. Is dat normaal? De klep zag er niet beschadigd uit. De originele AIC had op de klep een joekel,van een braam en kon niet meer draaien. Die heb ik toen vervangen door de huidige AIC. De slangen heb ik schoongemaakt en hadden geen scheuren. Andere slangen die aan het inlaatspruitstuk zitten hadden ook geen scheuren. Ik heb geen geluiden gehoord dat ergens valse lucht wordt aangezogen, dan moet je toch ergens gesis horen lijkt mij. Ik zal 'm aan de OBD lezer hangen als die weer thuis is vanmiddag.
Alex
Alex