Fijne kar, mijn 'nieuwe' 9000. Prins LPG installatie is overgebouwd, Dion (Apeldoorn) heeft de software en ontsteking aangepast vooral op zuinger op LPG rijden en een nieuwe turbodrukregelaar plus wat slangenwerk vervangen - ik haal nu op rustige snelwegritten tussen de 1:9 en 1:9,5 op LPG, hoewel ik 230 pk en 330n nm koppel ter beschikking heb.
Maar.
Als ik vanuit stilstand (Jiskefet

) plankgas wegrijd, dan lijkt de automaatbak 'uit zijn versnelling' te schieten, of er grijpt iets van doorslaande-wielen-blokkering in (EPS? Zat dat op deze autos al??). Toerental vliegt omhoog tot diep in de 6000 toeren, zwoeiiiiii loeit de 2.3 motor, maar er gebeurt verder niks, de auto komt niet van zn plek. Dat gebeurt (tot op heden) alleen in zn 1 en ook alleen bij plankgas geven. Als ik wat behoedzamer met het gaspedaal omga is er niks aan de hand, en ook dan komt de 9000 verdomd snel van zn plek.
Als ik 80 rijd in zn vier en dan plankgas geef schakelt de bak terug naar twee en krijg ik de kick-down-kick zonder dat zwoeiiiii geluid.
De bak olie is al twee keer ververst, wat bij mij het vermoeden doet rijzen dat dit probleem al eerder optrad (ik heb het Theun niet meer gevraagd - ik heb deze 9000 zo gekocht, dat ik het risico wat erbij hoort...toch?).
Begrijp me goed: ik doe niet an stoplicht sprintjes en ik spaar graag mijn voorbanden. Maar het idee dat dit nu alleen nog maar aan de hand is als ik plankgas weg zou willen rijden, vind ik toch vervelend. Wie zegt me dat dit niet het begin is van een ernstig(er) defect?
De automaatbak uit mijn oude 9000 ligt nu bij Koos Rademaker - moet ik die gaan overzetten?
Graag jullie tips, inzichten, adviezen.
Frans