plankgas in z'n één.... zwoeiiiiii...

1984-1997
Plaats reactie
Doesbrand
Geregistreerd lid

plankgas in z'n één.... zwoeiiiiii...

Bericht door Doesbrand » vr 08 mar, 2024 21:03

Fijne kar, mijn 'nieuwe' 9000. Prins LPG installatie is overgebouwd, Dion (Apeldoorn) heeft de software en ontsteking aangepast vooral op zuinger op LPG rijden en een nieuwe turbodrukregelaar plus wat slangenwerk vervangen - ik haal nu op rustige snelwegritten tussen de 1:9 en 1:9,5 op LPG, hoewel ik 230 pk en 330n nm koppel ter beschikking heb.

Maar.

Als ik vanuit stilstand (Jiskefet :D ) plankgas wegrijd, dan lijkt de automaatbak 'uit zijn versnelling' te schieten, of er grijpt iets van doorslaande-wielen-blokkering in (EPS? Zat dat op deze autos al??). Toerental vliegt omhoog tot diep in de 6000 toeren, zwoeiiiiii loeit de 2.3 motor, maar er gebeurt verder niks, de auto komt niet van zn plek. Dat gebeurt (tot op heden) alleen in zn 1 en ook alleen bij plankgas geven. Als ik wat behoedzamer met het gaspedaal omga is er niks aan de hand, en ook dan komt de 9000 verdomd snel van zn plek.
Als ik 80 rijd in zn vier en dan plankgas geef schakelt de bak terug naar twee en krijg ik de kick-down-kick zonder dat zwoeiiiii geluid.

De bak olie is al twee keer ververst, wat bij mij het vermoeden doet rijzen dat dit probleem al eerder optrad (ik heb het Theun niet meer gevraagd - ik heb deze 9000 zo gekocht, dat ik het risico wat erbij hoort...toch?).

Begrijp me goed: ik doe niet an stoplicht sprintjes en ik spaar graag mijn voorbanden. Maar het idee dat dit nu alleen nog maar aan de hand is als ik plankgas weg zou willen rijden, vind ik toch vervelend. Wie zegt me dat dit niet het begin is van een ernstig(er) defect?

De automaatbak uit mijn oude 9000 ligt nu bij Koos Rademaker - moet ik die gaan overzetten?

Graag jullie tips, inzichten, adviezen.

Frans

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: plankgas in z'n één.... zwoeiiiiii...

Bericht door theun » za 09 mar, 2024 0:51

Ik heb dit niet gehad.. en de eigenaar voor mij ook niet.

Maar de tuning… en een automaat… is dat een handige combi? Bij mij had de 9000 natuurlijk “slechts” 200 pk.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 09 mar, 2024 0:57

ik zou ook eerst contacten met Dion: met al die cijfertjes kan er iets misgegaan zijn. Het doet zich voor in een specifieke omstandigheid.

de Aero met automaat had standaard ook niet meer dan 200PK; zal ook niet voor niks geweest zijn.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 09 mar, 2024 8:36

Het is op de lange duur niet verstandig die 230 pk op de automaat, maar hij zou het wel voor even net aan moeten aankunnen. Toch is het mijn vermoeden dat ie stuk is gegaan door de tune. De ZF 4 bak kan ongeveer 290/300 nm aan. En daar zit je boven met de 330 nm. Dat is 10% meer dan de bak aankan. PKs is het probleem niet direct, maar het te hoge koppel is voor de automaat funest. Op internet vind je veel info over problemen met de bak na tuning.

Je zou kunnen kijken of je de box kan upgraden met een betere torque converter ( het schijnt dat het mogelijk is die van de 9-5 4bak automaat te gebruiken, maar die bakken zijn lastig te vinden), maar das kostbaar.

Dion bellen en vragen of hij het koppel terug zet naar 300nm

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » za 09 mar, 2024 9:15

Ik had in mijn eerste bericht moeten melden dat het fenomeen zich vanaf de dag van aankoop al voordeed. Ik heb het ook vooraf gemeld aan Dion en gevraagd er rekening mee te houden; ik heb de auto niet persé voor de extra PK's of koppel bij hem gebracht, maar voor zuiniger verbruik en meer bedrijfszekerheid (T8 turbodruk regelaar en nieuwe slangen).
Het heeft dus niet met de tuning te maken.

Overigens om misverstanden te voorkomen, ik ga uit van 100% goede trouw van Theun. Ik had die betreffende zin in mijn eerste post als vraag moeten formuleren. Sorry daarvoor Theun (en dat zeg ik dus niet in een persoonlijk bericht maar juist hier).

Dus OK, die 230 pk / 330 nm is too much voor de lange duur? Terug naar Dion?

Frans

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 09 mar, 2024 9:28

In 1 zijn er twee koppelingen actief in de bak, namelijk de forward clutch en de low one way clutch. Die laatste is een soort vrijloop lager dat maar één kant op kan draaien. Eén van de twee trekt het niet bij jou. De forward clutch is ook actief in 2 en 3, dat zou er op kunnen wijzen dat je eenweg koppeling niet zo best meer is (die doet alleen mee in 1) maar kan ook dat de forward clutch wat versleten is en met minder koppel in 2 en 3 het nog net wel trekt. Hoe dan ook, het hoort niet als de tune goed is aangepast op je bak en de bak verder gezond is. Als de bak het al had met standaard software zou ik zeker reserve bak op de plank leggen als je de kans hebt.

De situatie van slip moet je hoe dan ook ten alle tijden vermijden ipv op te zoeken. Automaat bak koppelingen zijn niet gedimensioneerd op langere tijd slip, dan branden ze er gelijk uit. Niet doen dus.

De bak mag, als het een 2.3 turbo bak is (FA43201/5/9), max 300nm hebben volgens ZF. Maar niet in de eerste versnelling. Daarom hoort de boost en daarmee het koppel begrensd te worden in 1 door Trionic. Die weet aan de hand van toerental en rijsnelheid wanneer de bak ik 1 zit en pakt dan een lagere boostlimiet.

Ik rij zelf al 15 jaar met een stage 1, ca 370nm schat ik. Vorige bak zat rond de 6 ton maar had toen wel een lagergeluidje (waar ik nog 50k mee gereden heb). Huidige bak zit op dik 4 ton en doet het prima. Een tune gaat op zich prima, maar je moet wel rijden met wat beleid, de bak ontzien in het lagere snelheidsbereik en tijdens de shifts. Zo heb ik de boost in 1 gelimiteerd op maar 0,7 bar. Meer heeft ook weinig zin, geeft alleen maar kans op wielspin (wat echt killing is voor je differentieel). En zelfs met die begrenzing op 0,7 bar ga ik echt nooit volgas in 1, daarmee wacht ik tot de bak volledig is doorgeschakeld naar 2. En waarom zou je volgas in 1 willen gaan, geeft alleen maar extreme belastingen op je hele aandrijflijn zonder dat het veel oplevert. Beter zo snel mogelijk naar twee laten gaan en dan rustig het vermogen opbouwen. Bij volgas runs lift ik verder altijd even als ik zeg 5000 toeren bereik zodat ik de bak geforceerd op laat schakelen met gereduceerd koppel tijdens de shift. Kickdown zo min mogelijk gebruiken, heb je die echt nodig dan beter eerst handmatig terugschakelen en daarna pas het vermogen erop.
Ik zou Dion nog kritisch eens naar je tune laten kijken en het gewoon wat rustiger aan doen, dan blijft het waarschijnlijk nog lang heel.

De 4HP18 is nu eenmaal helaas wat beperkt in max koppel. En een ander type bak in een 9000 bouwen is niet echt een optie, de Aisan bakken van de 9-3 en 9-5 zijn niet pas te maken omdat de hoek waarin het blok ligt anders is en je daarom niet uitkomt met de positie van de aandrijfassen. Dat de koppelomvormer van een Aisan bak zou passen op de ZF heb ik niet eerder gehoord, maar dat levert je hooguit een ander stall toerental op waarmee je de motor in een ander koppelbereik houdt onder vollast. Hetzelfde effect kan je ook een heel eind bereiken met de software.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 09 mar, 2024 9:31

Het kan wel, maar dan moet je met beleid rijden en zeker niet vanaf de eerste versnelling gaan stampen.

Mij is niks gebleken van dit probleem toen ik de auto even onder mijn hoede had voor een beurt destijds. Maar ik behandel zo'n automaat altijd met een beetje beleid. Ik heb toen inderdaad de bakolie ververst en Theun aangeraden dat nog een keer te doen, gewoon omdat dat altijd een goed plan is.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 09 mar, 2024 9:39

9000-95 heeft veel kennis en ervaring. Ik zou zijn advies volgen. Bij mijn classic heeft Dion de boost ook beperkt in de 1, omdat ie anders door de koppeling trapt. Dion weet precies hoe hij dit moet aanpassen aan jouw specifieke auto

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » za 09 mar, 2024 10:46

OK, weer fijne bruikbare reacties en adviezen. Dank.
Het betreft overigens een automaatbak met nummer FA43209

Mijn conclusies:
- behoedzaam en relaxed rijden met de 9000 deed ik altijd al, dat vind ik fijn, past bij mij en bij het reiswagen-gevoel van de 9000, dus dat blijf ik doen. Mijn stoplichtsprintjes-periode ligt 30 jaar achter me.
- ik ga contact opnemen met Dion om de aanpassing die 9000-95 voorstelt, toe te passen.
- het is een geruststellende gedachte dat er bij Koos Rademaker een bak (met nummer FA43205) uit mijn oude 9000 op de plank ligt.
- en ik moet eerst een vraag stellen alvorens een vermoeden of conclusie uit te spreken, al helemaal in het openbaar op een forum. Mea culpa nogmaals.

Frans

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 10 mar, 2024 11:42

Inderdaad door mij ook al geconstateerd en vooraf ook gehoord van Doesbrand.

Ik heb de druk in de eerste versnelling zelfs lager gezet dan origineel om dit eventueel te kunnen tackelen maar helaas. Ook op basisdruk gaat de bak vanaf 3800 a 4000 rpm helemaal "loco" Mijn advies is dan ook de bak te vervangen.

Overigens ben ik van mening dat deze bakken niet zo enorm slecht zijn als iedereen beweert. Ik gebruik 330 nm voor de stage 1 als maximum omdat ik daar een goed gevoel bij heb.
En bijv. Hirsch het daar ook bij liet. Vergis je niet dat er zat auto's rond rijden die veel meer draaien en na tonnen nog heel zijn. Ik denk dat hier geldt: Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 10 mar, 2024 13:00

Als het op basisdruk al mis gaat dan wordt het inderdaad tijd een ander bakje te overwegen. Dan is het ding duidelijk al wat te slecht behandeld in zijn eerdere leven.

En volledig mee eens dat deze bakken helemaal niet slecht zijn, zeker de laatste serie met de FA nummers is gewoon heel betrouwbaar gebleken. De slechte reputatie van deze bakken komt vooral van de eerste series en dan blijft zoiets eeuwig plakken bij de mensen.

Plaats reactie