Niet starten, alarm?
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Niet starten, alarm?
Hallo allemaal, mijn trouwe 2.3T van 1996 (391.000 km) doet regelmatig opspelen met meer of minder interessante kuren. Het meest recente is dat-ie af en toe niet start. Gewoon sleutel omdraaien, lichten gaan aan, doordraaien en niks, nada, noppes. Wel brandstofpomp, klik startrelais, maar geen startmotor die draait. Draait die startmotor uiteindelijk wel, dan slaat-ie altijd zonder mankeren aan en loopt ook. Ik heb een stuk of wat contactblokjes verwisseld, ik heb nu twee nagelnieuwe die ik dan zo af en toe omwissel. Startmotor laatst ook maar eens vervangen en de sensor van de gasklep positie, want hij liep ook af en toe onregelmatig stationair. Maar nog steeds als ik ergens naar toe rij loop ik het risico dat ik te voet of op de fiets terug moet. Ik heb ook al eens 's morgens om twee uur op de fiets naar m'n werk gemoeten, dat was in zoverre niet erg dat het tenminste niet regende. Tot nu toe start de auto altijd na een tijdje weer, maar het probleem blijft terugkomen.
Er zit nog een oud, werkend alarm op de auto. Het is geen eagle en ook geen saab. Ik heb het ooit opgezocht en het is zoiets jaren negentig-achtigs dat ook wel in golfjes en audi's werd ingebouwd. Wel zo'n beetje hetzelfde idee als een eagle, dus startonderbreker op de benzinepomp. Maar dan nog ergens anders? Onderbreekt dat ding ook tussen contact en startmotor? De benzinepomp kan ik dus horen, die doet het. Ik heb het idee dat dat alarm er maar eens uit moet, maar ik hik daar erg tegen aan. Het is niet zo mijn ding en ik heb ook geen Tech2 om in de ECU te kijken. Zoals gezegd heb ik al eens op mijn kop onder het dashboard gehangen om naar dat alarm te kijken, maar ik vond het maar een hoop draden en dingen en te ingewikkeld.
Er is nog 1 ding dat me opviel na laatste wissel van de contactblokjes: bij de ene geeft geeft de display ongeveer 13.2 tot 13.5 volt laadstroom aan en bij de andere is het 13.7 tot 14.2. Als dat nog iets betekent hoor ik het ook graag. Ik zal de massapunten ook eens nalopen, vooral die van de ECU. Als iemand een idee heeft of mee wil denken, dank je wel.
Er zit nog een oud, werkend alarm op de auto. Het is geen eagle en ook geen saab. Ik heb het ooit opgezocht en het is zoiets jaren negentig-achtigs dat ook wel in golfjes en audi's werd ingebouwd. Wel zo'n beetje hetzelfde idee als een eagle, dus startonderbreker op de benzinepomp. Maar dan nog ergens anders? Onderbreekt dat ding ook tussen contact en startmotor? De benzinepomp kan ik dus horen, die doet het. Ik heb het idee dat dat alarm er maar eens uit moet, maar ik hik daar erg tegen aan. Het is niet zo mijn ding en ik heb ook geen Tech2 om in de ECU te kijken. Zoals gezegd heb ik al eens op mijn kop onder het dashboard gehangen om naar dat alarm te kijken, maar ik vond het maar een hoop draden en dingen en te ingewikkeld.
Er is nog 1 ding dat me opviel na laatste wissel van de contactblokjes: bij de ene geeft geeft de display ongeveer 13.2 tot 13.5 volt laadstroom aan en bij de andere is het 13.7 tot 14.2. Als dat nog iets betekent hoor ik het ook graag. Ik zal de massapunten ook eens nalopen, vooral die van de ECU. Als iemand een idee heeft of mee wil denken, dank je wel.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Niet starten, alarm?
Heb je de accukabels doorgemeten? Er kan weerstand zitten op de min kabel. Dan loopt er niet genoeg stroom om de auto te laten starten.
Weerstand ontstaat door corrosie in de kabel.
Weerstand ontstaat door corrosie in de kabel.
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Hm ja, ik lees daar wel meer over. Doormeten, goed idee. Ik zie dat een pluskabel nog wel te krijgen is bij J en D. Massakabels zie ik dan weer niet bij massa's.
Misschien sowieso een goei plan om allebei die kabels eens te vervangen. Kost je de kop ook niet he. Bedankt alvast 
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Alarm zit waarschijnlijk achter het dasboard kastje als je de bedrading goed bekijk, zie je meestal waar de start onderbreker tussen zit, doorgeknipte dikke draad die dan naar het kastje lopen, meestal originele aan elkaar zetten en het werkt weer normaal.
Zie je dit niet zitten, probeer dan in ieder geval meer van het alarm te weten te komen, maakt het helpen een stuk eenvoudiger, en een tech 2 heb je er niet voor nodig, heb je bij de 9000 weinig aan helaas, resetten van de SRS dat gaat er prima mee. Maar verder weinig
Zie je dit niet zitten, probeer dan in ieder geval meer van het alarm te weten te komen, maakt het helpen een stuk eenvoudiger, en een tech 2 heb je er niet voor nodig, heb je bij de 9000 weinig aan helaas, resetten van de SRS dat gaat er prima mee. Maar verder weinig
-
Saapie
- Donateur (2x)

Das een goede.. Als het een automaat is kan de schakelaar niet goed meer zijn bij de pook. Hij start dan niet.
-
9000-95
- Donateur

Dit probleem van soms wel soms niet starten (vaak temperatuur afhankelijk) is bijna altijd een brak relais van de startonderbreker. Dat relais zit aangesloten op een connector die achter de middenconsole zit. Verwijder het driekhoekige afdekplaatje in de voetenruimte van de passagier, daarachter vind je de stekker op onderstaand plaatje. Waarschijnlijk bungelt daar een relais aan. Dat verwijderen en de twee draden naar de connector doorverbinden. Zit er geen relais, dan zullen deze twee draden direct naar het alarmkastje lopen. Ook dan afkoppelen en de draden permanent doorverbinden.Zie ook viewtopic.php?t=39127&highlight=eagle

Dat betekent dat het tweede blokje een stuk gezonder is.PJ Cats schreef: ↑wo 28 feb, 2024 16:04Er is nog 1 ding dat me opviel na laatste wissel van de contactblokjes: bij de ene geeft geeft de display ongeveer 13.2 tot 13.5 volt laadstroom aan en bij de andere is het 13.7 tot 14.2. Als dat nog iets betekent hoor ik het ook graag.
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Wauw, wat een hoop reacties. Allen bedankt! Ik ga er binnenkort mee aan de gang. Een paar reacties:
- het is een automaat. Als het probleem zich voordoet maakt het niet uit of ik de selectiehendel in P of N zet.
- het probleem is wel (vaak) temperatuur afhankelijk. Dus dat relais is zwaar verdacht.
- ik ken het topic over de eagle. Dat maakt me niet minder angstig om hier aan te beginnen.
- 9000-95, is dat niet raar van die laadstroom? Die loopt daar toch niet doorheen? Maar goed, ik kan het blokje weer wisselen...
Ik kan binnenkort een tijdelijk reddingsautootje ergens oppikken, dan kan ik aan de slag. Het mag ook nog wel wat warmer worden voordat ik lekker buiten ga sleutelen. Hoop 'Wartungsstau' ook nog, aardig wat te doen dus. Meeste regulier onderhoud, afkloppen dat het daar bij blijft. Ik ga effe een rondje karren...
- het is een automaat. Als het probleem zich voordoet maakt het niet uit of ik de selectiehendel in P of N zet.
- het probleem is wel (vaak) temperatuur afhankelijk. Dus dat relais is zwaar verdacht.
- ik ken het topic over de eagle. Dat maakt me niet minder angstig om hier aan te beginnen.
- 9000-95, is dat niet raar van die laadstroom? Die loopt daar toch niet doorheen? Maar goed, ik kan het blokje weer wisselen...
Ik kan binnenkort een tijdelijk reddingsautootje ergens oppikken, dan kan ik aan de slag. Het mag ook nog wel wat warmer worden voordat ik lekker buiten ga sleutelen. Hoop 'Wartungsstau' ook nog, aardig wat te doen dus. Meeste regulier onderhoud, afkloppen dat het daar bij blijft. Ik ga effe een rondje karren...
-
9000-95
- Donateur

Je EDU meet niet de laadstroom maar de spanning vanaf de zekeringkast. En die loopt wel door het contactslot.PJ Cats schreef: ↑wo 28 feb, 2024 21:00is dat niet raar van die laadstroom? Die loopt daar toch niet doorheen? Maar goed, ik kan het blokje weer wisselen...
Dat relais cq alarm overbruggen is echt 2 minuten werk, het paneeltje trek je zo los. Zit maar met één zo'n plastic duveltje. Dan knip, strip, kabelverbindertje of dikke kroonsteen en klaar. Daar heb je niet echt een reddingsautootje voor nodig
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Je kunt nooit weten he. En ik ben een expert in kapotrepareren... 
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Okee, ik ben manmoedig in mijn saabje gedoken. Hier is wat ik vond onder mijn dashboard:

Ik neem aan dat dit de bedoelde stekkert is. Er is al iets doorverbonden en er zijn nu nog twee draden 'over'. Die dus aan elkaar draaien? (jaja, ik ga nu ook de vorige foto nog eens bekijken...)
Wat jullie op deze foto niet zien is dat er ook nog bedrading loopt van de radio naar de versterker onder de stoel. Volgens mij zie ik ook nog restanten van een oude carkit. En er zijn gewoon een hoop losse onbekende draden die bij wat dan ook kunnen horen... het is echt een warboel daar beneden

Ik neem aan dat dit de bedoelde stekkert is. Er is al iets doorverbonden en er zijn nu nog twee draden 'over'. Die dus aan elkaar draaien? (jaja, ik ga nu ook de vorige foto nog eens bekijken...)
Wat jullie op deze foto niet zien is dat er ook nog bedrading loopt van de radio naar de versterker onder de stoel. Volgens mij zie ik ook nog restanten van een oude carkit. En er zijn gewoon een hoop losse onbekende draden die bij wat dan ook kunnen horen... het is echt een warboel daar beneden

-
9323
- Donateur (2x)

Er staat ergens een handleiding op het forum ter uitroeiing van alarmen. Die zou ik er even bijpakken. Aan die doorverbinding te zien is er al het een en ander gebeurd trouwens.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Lees dat het een automaat is daar zit een schakelaartje tussen zodat hij alleen in de p en n kan starten die zijn ook vaak brak en dan krijg je dit soort grappen ook, als hij niet wil eens flink aan de selector rammen wil nog wel eens helpen, beter even de console loshalen en met de contactspray aan het werk, wie weet heb je geluk
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ja, dat is ook mijn idee. Brak schakelaartje van de automaat.
-
9000-95
- Donateur

Die twee zwarte draden doorknippen en de stekkerzijde ervan doorverbinden. Als het goed is, zitten er aan de andere kant van de stekker twee geel-witte draden op deze aansluitingen.PJ Cats schreef: ↑do 29 feb, 2024 11:21Ik neem aan dat dit de bedoelde stekkert is. Er is al iets doorverbonden en er zijn nu nog twee draden 'over'. Die dus aan elkaar draaien? (jaja, ik ga nu ook de vorige foto nog eens bekijken...)