De opknap-ebony

1984-1997
belomorkanal
Geregistreerd lid

De opknap-ebony

Bericht door belomorkanal » do 25 jan, 2024 23:07

Aangezien ik eigenlijk nooit een topic heb gemaakt van m'n 900 die ik weer opgeknapt heb (komt nog wel eens denk ik, project is nooit af) dacht ik dat het een goed idee was om maar mooi een topic te maken over de Ebony die ik 5 dagen geleden aangeschaft en opgehaald heb!

Verhaal:

Ik was wat aan 't rondsneupen en zo krijg ik een bericht op discord van saabvrienden dat iemand een 9000 CS Ebony te koop had staan, die er eigenlijk wel vanaf wilde en geen APK had omdat hij geen tijd meer had / zin meer had om aan die wagen te sleutelen. Nog geen minuut later had ik een bericht gestuurd dat ik 'm wilde bekijken en die zaterdag ben ik in de 9-3 gestapt en richting Woudenberg gereden om de wagen eens te bezichtigen. Voor de prijs (500 euro) had ik lage verwachtingen maar hij leek er niet eens zo heel verkeerd uit te zien. Eenmaal op de brug zat er kilos zand onder, een roestplek bij het welbekende schokdempertorentje rechtsachter, een gat in de wielkuip van de roest en her en der wat nattigheid (kvs, roze kleur) en het blok zweette een beetje. Proefritje gemaakt en de SRS stond aan, reedcontact rechtsachter was gaar (deur open in het pictogram in 't dashboard), gaspedaal was enorm stijf (ben 9-3 en 900 gewend) en toeter deed 't niet. (Thijs Oosterbaan ook nog gespot, mooie 9000 gebracht!)

Toch kon ik 'm niet laten staan en heb ik 'm overgenomen en opgehaald op de 25e met de autoambulance:

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal thuis kreeg de ebony eerst een welverdiend bad van me (en ik wilde 't zand weghebben en de wielkasten schoonmaken / houden):

Afbeelding

Toen maar afdrogen en in de garage ermee, wielkastranden (plastic meuk) eraf halen (met tie-wraps vast natuurlijk, zoals op elke 9000 ;)) en maar eens kijken naar de schade. rondom de auto zag er allemaal erg goed uit, behalve linksvoor. Daar zat al een ander paneel op van een andere kleur (andere waarschijnlijk ook weggerot) en was ook behoorlijk aan het bubbelen onder de verf. Eenmaal de rand eraf:

Afbeelding

Juist ja. Die is op. Gelukkig heb ik nog een mooi voorscherm kunnen scoren vlakbij Lemmer, zaterdag ophalen en gelijk schuren die hap, dan kan ik die weer in de goede kleur spuiten en de rest van de auto oppoesten zodat het weer een mooi beestje gaat worden. Maar daar zijn we nog lang niet, want APK heeft ze niet. De afkeurpunten weet ik niet exact, omdat de auto bij de laatste keuring zonder gebreken de test is doorstaan dus ik verwacht eigenlijk niet veel spannends als ik 'm bij de garage breng.

Nog een foto van het interieur:

Afbeelding

En op zondagavond nog kijken hoe zo'n klokveer bij een 9k gemonteerd is:
Afbeelding

Enige reparaties die tot nu toe zijn uitgevoerd zijn dus:

- Klokveer
- Reedcontact rechtsachter loshalen zodat die 'door open' melding weg blijft

Wat moet er nog komen:

- Genoeg :lol:

Enorm blij met de wagen al en ik kan niet wachten tot 'ie goed is om de 9-3 te vervangen. Deze moet mijn nieuwe daily worden.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: De opknap-ebony

Bericht door albertk » do 25 jan, 2024 23:34

Leuk dat je er een topic van maakt. Houdt het overzichtelijk en daarnaast een mooie historie op termijn. Succes met het opknappen!

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 25 jan, 2024 23:36

nu al een leuk verhaal, succes!

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » do 25 jan, 2024 23:53

albertk schreef:
do 25 jan, 2024 23:34
Leuk dat je er een topic van maakt. Houdt het overzichtelijk en daarnaast een mooie historie op termijn. Succes met het opknappen!
Dankjewel! Ik hoop dat ik mezelf eraan kan herinneren dat ik foto's moet gaan maken...

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » do 25 jan, 2024 23:54

belomorkanal schreef:
do 25 jan, 2024 23:53
Dankjewel! Ik hoop dat ik mezelf eraan kan herinneren dat ik foto's moet gaan maken...
Dankjewel!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 26 jan, 2024 0:24

Wat een leukerd, en een heuse special edition! Java black is ook een mooie kleur, en een leuk contrast met het interieur. Top dat je deze handschoen oppakt, ik hoop dat je er veel plezier mee en van hebt.

Afbeelding

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » vr 26 jan, 2024 0:31

[q]

Danku danku! Vind Java black ook heel mooi, maar toen ik een stukje van de verf gepolijst had vind ik dat nova black toch weer heel tof:
Afbeelding
Reden: onnodige quote

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 26 jan, 2024 0:54

Java zwart is in mijn ogen echt de allermooiste kleur. Mijn vorige 9000 (een Beverly) was die kleur, zo mooi die gloed als de zon erop valt. Mooi om te zien dat deze een goed thuis heeft gevonden :lol:

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » vr 26 jan, 2024 0:56

[q]

Jullie weten dat de Ebony kleurcode 248 heeft?, dit is Nova Black :lol:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 26 jan, 2024 9:31

Klopt helemaal :oops:
Ik was in de war met de Burgundy

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 26 jan, 2024 10:38

9000-95 schreef:
vr 26 jan, 2024 9:31
Ik was in de war met de Burgundy
niet gek want die special editions hadden allemaal dezelfde type benaming: ebony, burgundy, beverly en anniversary.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 26 jan, 2024 10:45

belomorkanal schreef:
vr 26 jan, 2024 0:31
Danku danku! Vind Java black ook heel mooi, maar toen ik een stukje van de verf gepolijst had vind ik dat nova black toch weer heel tof:
Haha, touché. Ik heb de hele nacht op het strafbankje doorgebracht.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » vr 26 jan, 2024 11:35

[q]

Heel goed ;)

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » vr 26 jan, 2024 13:40

Leuk om te volgen! En eh, die koplampwisser links, hoe ga je daarmee om :) ?

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » vr 26 jan, 2024 13:55

[q]

Heb de zekering van de wissers er weer in gedrukt (want die was eruit) toen deed de claxon 't weer en de koplampwissers gingen weer terug :D

Plaats reactie