Saab 9000 2.3I CDE

1984-1997
Plaats reactie
beekemm
Geregistreerd lid

Saab 9000 2.3I CDE

Bericht door beekemm » do 14 dec, 2023 23:55

Op 3 oktober kocht ik een groene Saab 9000 cde automaat, mijn zwarte 900ng cabriolet "die ik bijna helemaal klaar had" moest ik tot mijn grote spijt aan de kant zetten, ik heb 3 jaar terug mijn achillespees afgescheurd en daar was niets aan te doen, en ik kreeg de koppeling steeds moeilijker ingetrapt, na een lange file kon ik bijna niet verder van de pijn, dus op jacht naar een oplossing, nu er komt een hydraulische koppeling in, had dit net afgesproken met Thanisha toen ik bij toeval op Marktplaats deze 9000 zag en ja, na een week doen of ik niets gezien had, toch maar eens gebeld. Gaan kijken en verliefd, na mijn witte cd en blauwe cs voelde ik mij weer thuis en moest ik hem hebben, voor mij blijft het een heerlijke wagen. Hoe gaat het nu na 2 maanden, nu hij rijdt nog steeds als een zonnetje, en de 4 ton komt met rasse schreden naderbij, inmiddels wel wat moeten doen,2 nieuwe achterbanden hadden zat profiel maar 15 jaar oud, voor waren net vervangen, en toen werd het koud en nat, en gleed de achterkant weg in een wat te enthousiaste genomen bocht, gelukkig net de lantarenpaal gemist, direct uit de voorraad nog een paar velgen op gedoken en daar maar een set winterbanden op laten zetten, Rijd een stuk strakker.
Bdp begon het te begeven bij warme motor bij 3500 viel de boel uit, ding eruit halen een eitje, maar toen de stekker ;-|+ ;-|+ leuke klus, wel lachen dat Saab zelf aan geeft dat deze op een moeilijk te bereiken plaats zit, nu dat klopt.
De airco gevuld, stond toen even dom te kijken, bleek dat de koppeling niet meer op de pomp zat, gelukkig had ik nog een oude pomp dus heb ik de boel kunnen overzetten.
Koelde als de beste, maar toen begon het airco moduul, te klieren heb dit moeten vervangen, viel steeds vaker uit, en solderen hielp niet maar Rademaker kwam te hulp en had er nog één voor een 94 want die was natuurlijk afwijkend, dus die uit mijn verzameling werkte niet.
Alle vloeistoffen zijn inmiddels vervangen waar ik er achter kwam dat de remolie extreem vies was en mijn meter ging direct op rood, wat ik wel frappant vond dat er een rekening bij de auto zat dat de remolie 3 jaar geleden was vervangen, nu dan hebben ze zeker per ongeluk de oude olie teruggegooid, deze was echt vies, Saab remde daarna een stuk beter.
Het stuur zat ook los, bleek dat daar een plastic klemring had moeten zitten, nu die was weg, vond nog een paar brokstukjes, maar een nieuwe erin, helaas de borgring brak en die was niet meer te krijgen, maar zonder zit alles ook weer strak, ik ben nu aan het knoeien met tochtstrip om het windgeruis minder te krijgen, nieuwe rubbers, maar waar haal je die vandaan (en betaalbaar)
ook heeft het dak een irritant rammeltje, (Hollandia) ook dat zullen we wel eens vinden, armsteun achterbank is een schroef uit, word de volgende klus, en dan ach, ja blijft bijna 30 jaar en komt uit Amsterdam, moet altijd lachen om het is een echt Nederlandse auto nu, "geef mij er maar een uit de woestijn" dus de roest is ook aanwezig, nu tot het volgende verslag, en foto's wie weet als ik er eens aan denk ze te maken, maar als je niet kunt wachten
http://www.jackvanbeek.nl/auto/index.shtml
Hier staat er één

heel fijne feestdagen
jack

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Saab 9000 2.3I CDE

Bericht door Ewout » vr 15 dec, 2023 0:52

Heerlijk! Ondanks wat klusjes zie ik in mijn glazen bol ook veel ontspannen kilometers... 8)

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » vr 15 dec, 2023 0:57

Heerlijk en eerlijk verslag en reden voor mij om het forum ook in 2024 te sponsoren 👍🏻

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 15 dec, 2023 12:18

Ewout de 9000 heeft maar één echt nadeel, verzin allerlei smoezen om er in te rijden :D

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » zo 17 dec, 2023 8:26

yeah wat een leuk verslag / verhaal. Blijkt maar weer eens dat onze neuf mille een onbekende parel is. Dank je, en ook fijne feestdagen!

Frans

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 04 feb, 2024 16:15

Nu de 9k heeft er ongeveer 4k na het laatste verhaal opzitten, wat probleempjes gehad, begon met het airco moduul, Koos R. kwam te hulp, met een ander moduul, maar die was helaas ook niet geheel oksel fris en heeft ook wat vreemde kwalen, zo moet ik regelmatig even stoppen en dan de boel afkoppelen waarna het moduul weer werkt. Alleen de warmte naar de vloer werkt niet echt jammer maar we zoeken gewoon door, Hij begon steeds meer te trillen bij stationair de twee rubber bussen van de bovenste motor ophanging wat gaar, mooie pu bussen in gezet, nu dat is echt een succes, of je in een vibrator zit, dus de makkelijkste, maar snel door een rubberen vervangen, trillen nu allen nog bij stationair terug, dus er is nog iets anders aan de hand.
Alle koel slangen zijn inmiddels ook vervangen, binnenkort gaat er tijdelijk een Scheel stoel in kan ik mijn stoel laten opfrissen, mag wel wat nieuw schuim in, ook zijn de deuren wat stiller na er aan te zijn gaan hangen, nu de ramen nog van nieuwe groene rolletjes voorzien, en dan echt op jacht naar het rammeltje van het dak.

Mocht er iemand nog een acc moduul met het nummer 4382933 (94) hebben liggen of weten te liggen en er van af willen heel graag,
jack

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 31 mei, 2024 22:20

Er is weer een boel werk aan de 9000 gedaan, bij de aankoop was er wel wat roest aan het linker achterspatbord en een gaatje rechts achter gezien, niet echt schokkend, en de auto had een 3 maanden oude apk dus verwacht je op dat gebied niet echt veel schokkends, helaas niets minder waar het binnen spatbord bleek met plastic zakjes en bitak in elkaar geplakt te zijn, gelukkig was Tanisha zo gek om er aan te willen beginnen want dit ging mijn bak en braad kennis te boven, na een dikke week zwoegen waren de gaten dicht, en kon ik de Saab weer meenemen, en in een moedige bui ben ik vandaag, maar naar de apk gegaan, had 5 auto's voor mij, de laatste 4 voor mij werden allemaal afgekeurd, dus ik zag de bui al hangen met de 30 jaar oude dame, dat wordt weer dagen sleutelen, maar zonder 1 opmerking vloog hij erdoor. Moet nu pas in 2026 weer aan de bak voor de APK dan.
Helaas is de airco ergens lek, gaan we binnenkort, maar eens mee aan de slag dan direct de stukken schuimrubber uit de ventilatie kanalen halen.
Maar eerst even zo een 600 km rijden is eindelijk de 400k bereikt en is de Saab ingereden

jack

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » vr 31 mei, 2024 22:35

Lekker man!

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 07 jun, 2024 12:51

Hoera ze is eindelijk ingereden :D
En ja, een heel domme streek, had een antivocht zak gekocht, tja, die moet je niet op de achterbank leggen, leer vond dat niet leuk, dus nu, maar heel vaak invetten.

Plaats reactie