Klein probleem met verlichting.

1984-1997
Onsjos
Geregistreerd lid

Klein probleem met verlichting.

Bericht door Onsjos » do 02 feb, 2023 21:12

Nou dat heb ik weer...
Van de week eindelijk tijd gevonden om aan de rode 9000 iets te gaan doen.
Accupool had ik losgehaald ivm langzaam leeglopen van de accu.
Dus accupool erop, begon gelijk de verlichting te branden (groot licht). Kort daarna geur van verbrand plastic.
De zaak nog redelijk weten te redden, echter nu nog steeds hetzelfde probleem. Contact uit, accupool erop verlichting gaat branden. Veiligheidshalve alle relays van de verlichting vervangen....
Zou het zo kunnen zijn dat het bekende contactblokje de dader van deze ellende is?

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Klein probleem met verlichting.

Bericht door Saapie » do 02 feb, 2023 21:19

Kan idd contactblokje zijn. Maar ik zou ook de schakelaar van de verlichting eens omwisselen voor een andere. Daar kan ook soms iets fout gaan.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 02 feb, 2023 22:17

Dat rode licht relais kan je wel afboeken vrees ik. Zou ik een andere voor gaan zoeken. En de zekeringkast heeft ook wel een tikje gehad. Als het contactje is ingebrand, wat vrij waarschijnlijk is, zal je daar slecht contact houden, ook met een nieuw relais.
Hele zekeringkast vervangen is nogal een klus. Dan zou ik eerder kijken of je het betreffende contactje uit de zekeringkast kan halen en zo nodig los vervangen. Waarschijnlijk kan het er van onderaf uit, heb je wel een tooltje bij nodig om de borging los te krijgen.

De oorzaak is denk ik een al langer bestaand slecht contact, waardoor de boel heet is geworden en waardoor het relais is stuk gegaan

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » do 02 feb, 2023 22:30

Helemaal eens met 9000-95. Met dien verstande dat, als ik de foto's bekijk, het probleem intern in het relais begonnen is. Je zou het eens kunnen openmaken om te kijken, het ding is toch kasjewijle. De schade aan de zekeringkast lijkt oppervlakkig, maar jij kunt dat beter bekijken. Ik zou voorzichtig proberen een nieuw (ander, goed werkend) relais te steken. Als dat werkt ben je uit de nesten, wat mij betreft. Zorg voor een goed contact, een goeie 'zetting' voor het vervangende relais. Als dat lukt ben je er wel uit, denk ik. Maar gooi dit relais alsjeblieft zo ver mogelijk weg.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » do 02 feb, 2023 22:40

Rode relay is idd compleet afgeschreven. Contactje is ook vergaan/verbrand net als de draad over een lengte van een cm of 3. Eea is weer hersteld, verbrande contact verwijderd en draad verlengd met een nieuw contact. Relay vernieuwd en nog het zelfde probleem. Verlichting gaat branden zo gauw de min pool erop gaat. Eerst het contactblokje maar vervangen.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 02 feb, 2023 22:52

Staat de hendel bij het stuur toevallig op de grootlichtstand?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 02 feb, 2023 22:57

Ik gok echt op de draaiknop van de lampen. Heb exact hetzelfde gehad met een classic ooit. Schakelaar was intern niet goed en maakte kortsluiting.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 02 feb, 2023 23:35

Heb ik inderdaad ook eens gehad. Probleem was een contactje van de lichtschakelaar dat was los gebroken uit de plastic behuizing, waardoor het licht niet uit ging. Koste me een lege accu :roll:

Ik heb toen de schakelaar gerepareerd met wat 2k epoxy. Heeft nog jaren prima gewerkt.

Contactslot blokje is ook iets om even goed te checken

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 05 feb, 2023 16:45

Bedankt voor alle adviezen!

Wat heb ik vervangen:
-Contactblokje
-Verlichtingschakelaar
-Richting aanwijzerschakelaar
Resultaat minpool erop en gelijk licht aan.
Contact staat dan uit.

Vervolgens in mijn wanhoop alles los gehaald.
Dwz, Contactblokje, verlichting en richtingaanwijzer
schakelaar.
Resultaat is hetzelfde als eerst.
Ik ben (allang) door mijn opties heen, iemand nog een idee?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 05 feb, 2023 17:15

Lijkt erop dat het rode relais blijft hangen. Gaat het licht wel uit als je dat relais eruit haalt? En heb je al een ander exemplaar geprobeerd?

Als het licht ook brandt met het rode relais eruit, trek dan het oranje lamp controle relais er eens uit. Gaat het dan wel uit, heb je sluiting in de zekeringkast waar dat contactje te heet is geweest.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 05 feb, 2023 17:33

Zo'n ingebrand contact op het rode relais heb ik met mijn ('oude') 900 ook eens gehad. Bij mij was toen het pinnetje in de zekeringkast onder de smeltplek op het relais erg slecht, ik heb de pin eruit gerommeld, de draad door het gat heen getrokken en daar een knijpstekker op gezet. Beetje omslachtig, maar ik kreeg het zonder de zekeringkast te vervangen anders niet meer goed, en ik werd een beetje duizelig bij het idee van die zekeringkast vervangen. Bij mij was het de massa verbinding met het relais die slecht contact maakte en daardoor waarschijnlijk het relais wat warm geworden is op die plek.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 05 feb, 2023 17:54

Als zowel afzonderlijk het rode als het oranje relais eruit gehaald wordt gaat het licht uit.
Het rode relais is vervangen door een nieuwe, werkt prima in de andere 9000.
De oranje komt uit de andere 9000, werkt daar ook prima in.
Dus toch ergens sluiting in de relais/zekeringenkast dus.

Pinnetje 56b was idd zo ingebrand net als de draad dat deze niet meer te redden waren.
Dus draad er door heen getrokken en knijpstekker erop gezet, zag mijn geest ook al dwalen bij de gedachte om de hele zaak te vervangen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 05 feb, 2023 18:13

Dan zit het niet in je zekeringkast maar in de aansturing van het rode relais. Schema volgen...

http://z90.pl/saab/pdf/9000wiringdiagrams.pdf

Edit ik zie dat er ook nog een low beam relais is wat dit kan veroorzaken. Pagina 24 van de pdf. Zit volgens mij in dezelfde zekeringkast bij de accu

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 05 feb, 2023 19:58

Bedankt voor het schema! Nu zijn electrische schema's niet mij sterkste kant, maar een goede vriend van me weet hier vast wel raad mee.
Het schema is van een '97er zal toch wel hetzelfde zijn als voor een '94er

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » za 25 feb, 2023 17:36

Eindelijk, probleem is opgelost!!
Forumlid Corroda kwam met de oplossing, bedankt Tim!
Draadje maakte massa waardoor het relais uiteraard reageerde.

Plaats reactie