Vastzittende abs-sensor

1984-1997
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Vastzittende abs-sensor

Bericht door Alex B » zo 15 mei, 2022 16:56

Het is een tijd geleden dat ik een abs-sensor aan de voorkant heb losgehaald, dus ik heb even wat gedachtencontrole nodig. Het boutje ging zonder tegenstribbelen los maar de sensor zelf wil nog niet. Is het een kwestie van kruipolie spuiten en na wachten voorzichtig gaan wrikken en trekken en hopen dat ie loskomt?

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Vastzittende abs-sensor

Bericht door 9000-95 » zo 15 mei, 2022 17:19

Ja. Maar de kans dat je hem er zo uit gaat krijgen is beslist geen 100%... Vooral voor zitten ze meestal muurvast. Veel geduld, waterpomptang erop en heel voorzichtig proberen de sensor heen en weer draaiend in beweging te krijgen.

In het ergste geval breekt hij af, dan aandrijfas uitbouwen en met de hamer aan de gang of uitboren.

Maar ik liet hem lekker zitten want de sensor zelf zal niet stuk zijn. Als je de kabel doorknipt in het lusje tussen de twee steuntjes op de veerpoot en dan de weerstand meet zal die zeer waarschijnlijk netjes 1100 ohm zijn. De breuk zit altijd in het stuk kabel tussen veerpoot een carrosserie. Een nieuw stuk siliconen kabel eraan solderen met wat krimpkous met wat siliconenkit eronder, doorvoeren en aan de andere kant de connector omzetten dan gaat het weer 25 jaar mee.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 15 mei, 2022 17:20

Oh ja, heb je ook echt gemeten of je de goede kant hebt? Vertrouwen op de Tech2 gaat wel eens mis, die weet niet altijd wat links en rechts is...

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 15 mei, 2022 18:05

Hij is niet stuk, ik moet de as uitbouwen om een stofhoes te vervangen. Dat zit van alle kanten tegen, dus de as eruit blijft als enige optie over. Als de sensor na nu een uurtje of wat weken nog niet los komt zal ik maar gaan graven naar de connector; wel weer extra werk maar minder kans op nog meer brokken.

Alex

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 15 mei, 2022 18:26

Paravaandeksel eraf dan plop je die connector zo los. Kabel is ook niet ingewikkeld om door de gaten te krijgen wat mij zo bij staat.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 15 mei, 2022 19:23

Daarvoor moet wel de binnen kuip eruit, maar dan kan je er goed bij ja.

Maar je kan gewoon de homokineet van de as nemen, mits je het borgveertje op de juiste manier open drukt pak je hem er met de hand af. Als je de homokineet beweegt ten opzichte van de as zul je zien dat hij er los op zit Heel klein puntbektangetje aan de buitenkant voorzien van twee gleufjes voor de uiteinden van de borgveer en daarmee open drukken. Alle pogingen met platte schroevendraaiers zijn bij voorbaat kansloos is mijn ervaring.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 15 mei, 2022 19:27

Dat heb ik inderdaad maar zo gedaan voor de zekerheid. Het binnenscherm moest er ook uit om bij de doorvoer te komen en die rubberen ring los te wurmen. Wat nu nog rest is de slangenklem die de binnenste stofhoes op de meenemer klemt. De accu van m'n looplamp was leeg en zonder licht is het geen werk dus dat wordt morgen.

Ik sta nog in dubio of ik het aandurf de homokineet te splitsen. Een puntbektangetje aanpassen is het werk niet. Ik heb de stuurkogel ook los dus ik kan de boel vrij ronddraaien. Hoe klein moet het tangetje zijn? Biltema heeft tangetjes voor niet al te veel en aangezien ik ook aan de andere kant aan de gang moet is dat wel makkelijk.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 15 mei, 2022 20:17

De bek moet in gesloten toestand dun zijn genoeg zijn om tussen de veer eindjes te drukken. Hoe dunner hoe beter. Maar met een slijpsteen kan je zo'n goedkoop ding zo op maat maken. Het kan als de homokineet wat vast zit ook nog handig zijn een grote griptang op de as te zetten en deze ergens achter klem te zetten. Dan kan je wat beter kracht zetten.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 15 mei, 2022 21:00

Ik vond wat foto's die het geschreven en gesproken woord in een klap helemaal duidelijk maakten. Dat moet gaan lukken. Moet je eigenlijk veel kracht zetten om die ring ver genoeg open te buigen? Een lange hefboom in de vorm van een tang met lange handvatten kan het dan wat makkelijker maken.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 15 mei, 2022 22:27

Nee, is een veertje van niks, kost amper kracht. Maar de crux is het ding ver genoeg open te buigen, de beschikbare ruimte in de sparing heb je echt helemaal nodig. Het gaat erom dat de veer helemaal rondom uit de groef in de as vrijkomt, anders komt de homokineet met geen mogelijkheid los. Door het ding met een tangetje open te drukken heb je de mogelijkheid er een beetje mee te rommelen terwijl je de homokineet eraf probeert te trekken. Eigenlijk heb je handen tekort, vandaar dat het kan helpen de as te fixeren.

Als je het eenmaal door hebt is het echt een klusje van 10 seconden. Maar ik heb de eerste keer ook een heel gevecht geleverd :wink:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 16 mei, 2022 23:07

' t Circus zit weer op z'n n plaats maar het was een lange omweg voor het weer opbouwen heen ging. Het veertje kon ik helemaal uit elkaar duwen met verschillende tangetjes maar beweging in de as, ho maar. Om geen tijd te verliezen heb ik toen de tripode gedemonteerd en vanaf die kant de nieuwe hoes erop gezet. Een paar meter plastic folie gebruikt om besmetting van het vet te voorkomen. De dunne kant van de hoes heb ik iets voor de verdunning van de as vastgezet om aanlopen tegen de moer van de stabilink te voorkomen. We zullen meemaken of dit geen scheuren op andere plaatsen teweeg kan brengen. Morgen nog het camber met een half graadje terugbrengen en dan moet ie klaar zijn voor de keuring op woensdag.

Alex

Plaats reactie