CS (van Hermank) versus CSE

1984-1997
Plaats reactie
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

CS (van Hermank) versus CSE

Bericht door Ewout » za 08 mei, 2021 20:36

Zomaar, ter lering en vermaak...

Ik dacht zelf lange tijd dat de E van CSE voor Ecopower stond en de opvolger was van de CS, maar dat is niet het geval. De CSE is het luxemodel uit de CS-serie. Het model 9000 CS (als opvolger van van de CC en tegenhanger van de CD) was in twee varianten te verkrijgen: als CS en als CSE, zie ook de cover van de brochure voor modeljaar 1993:

Afbeelding

De uitzondering was 1992, toen daar alleen en voor het eerst de CS was. De CSE werd geïntroduceerd in modeljaar 1993, in de brochure die in juni 1992 gedrukt is. Binnen de CS-/CSE-tweedeling kon je dus diverse motorvarianten kiezen: 2.0i, de 2.3i, de 2.3T en vanaf 1995 de 3.0 V6.

Ik beperk me even tot modeljaar 1993, want daarover ontstond een leuke (?) discussie en zoektocht tussen Hermank, eigenaar van een prachtige en origineel Nederlands geleverde 9000 CS 2.3 Turbo, en mij. Zijn my93 CS heeft namelijk verdacht veel kenmerken van een CSE. We keken daarom eens naar de precieze verschillen tussen een CS en een CSE, volgens de prijslijst van 1 februari 1993 (zijn CS is echter met de prijslijst van september 1992 geconfigureerd):

Afbeelding

Uit de afbeeldingen bovenaan die pagina is te zien dat de CSE herkenbaar is aan de asymmetrische velgen en de in kleur gespoten bumpereinden, hetgeen ook onderaan het linkerrijtje standaarduitrusting staat. Uitzonderingen zijn Ambassadeurs-blauw en Odoardo-grijs. Deze hebben (dus) zowel in de CS-versie als in de CSE-versie ongespoten bumpereinden. De Aero is alleen verkrijgbaar als CS. De CSE heeft onder meer standaard leer waar de CS het moet doen met luxe pluche / velours.

De Odoardo-grijze 9000 CS 2.3 Turbo van Herman heeft dus zowat alle kenmerken van een CSE, behalve leer. Er zat overigens wel leer in toen hij hem kocht, maar dat was er later ingezet en hebben wij weer verwijderd. Bij de vorige eigenaar, die de auto had ingeruild waar Herman hem kocht, was de originele set elektrisch bediend velours nog beschikbaar, corresponderend met de sticker in de deuropening. Enfin, een pracht van een 9000:

Afbeelding

De optielijst van deze CS is dan verdraaid indrukwekkend:

Automatische versnellingsbak (fl. 5.650,-)
Airbag (fl. 2.475,-)
Mistlampen voor (fl. 410,-)
Achterruite(n)wisser (fl. 1.005,-)
Elektrisch verstelbare voorstoelen met memory (fl. 4.550,-)
Lichtmetalen velgen asymmetrisch (fl. 2.610,-)
Automatic Climate Control (fl. 9.150,-) :!:
Saab Car Computer (fl. 1.125,-)
Saab Audio Systeem (fl. 5.500,-)
Traction Control (fl. 2.850,-)
Metallic lak (fl. 2.200,-)

Tel daar de catalogusprijs van 93.950 gulden bij op en je komt op een nieuwprijs inclusief BTW van fl. 131.475,-.

Opvallend is dat Herman zijn CS in carrosseriekleur gespoten bumpers heeft, wat dus niet standaard was (ook geen optie, zover ik kan zien) en in combinatie met Odoardo zelfs bij de CSE niet mogelijk was. Intrigerend... Wie heeft dat dan laten doen...?

Voor een CSE in exact dezelfde uitvoering als de CS van Herman, maar dan dus met (standaard) leer, zou fl. 135.580,- betaald moeten worden, te weten de catalogusprijs plus alleen nog de volgende opties:

Automatische versnellingsbak (fl. 5.650,-)
Achterruite(n)wisser (fl. 1.005,-)
Airbag (fl. 2.475,-)
Elektrisch verstelbare voorstoelen met memory (fl. 4.550,-)
Saab Audio Systeem (fl. 5.500,-)
Traction Control (fl. 2.850,-)
Metallic lak (fl. 2.200,-)

De rest zat daar al op. Voor die 4.105 zuurverdiende guldens vond de koper het kennelijk niet waard om voor de CSE te gaan, waar dan leer in had gezeten ter waarde van fl. 5.150,- en overigens ook twee speakers meer, een elektrisch bediende antenne en interieurverlichting met vertraging (hoe zit dat laatste eigenlijk bij jou, Herman?). Of was de CSE wellicht niet direct leverbaar vanaf september 1992 en had de koper van Herman zijn vroege my93 CS geen keuze? CSE's met een eerste registratie in 1992 zijn praktisch niet meer te vinden, namelijk (december '92 was de vroegste die we vonden).

In de brochure van modeljaar 1993 kiest Saab er overigens zelf voor om voor een mooie, grote presentatie van de CSE een zwarte 9000 te gebruiken met...

...ongespoten bumpers:

Afbeelding

Afbeelding

Ze dachten zeker dat het niet zo zou opvallen op een donkerkleurige 9000.

Om dit gemijmer af te sluiten... In Slowakije staat al een tijd een schitterende, maar zeer kale 9000 CS te koop met slechts 121.000 kilometer, waar dan wel de dikke 2.3 Turbo in zit:

https://www.willhaben.at/iad/gebrauchtw ... -454824926

Afbeelding

Afbeelding

De enige optie die ik kan ontdekken is het lichtmetaal. Verder:

- geen gespoten bumpers
- geen schuifdak
- geen leer
- geen hout
- geen SCC
- geen elektrisch bediende ramen :!:
- geen elektrisch bediende stoelen
- geen cruise control
- geen airconditioning
- geen automaat
- geen TCS
- geen zwart dashboard
- geen metallic
- vermoedelijk ook geen mistlampen :lol:

Een stuk kaler nog dan de kaalste 9000 CS in bovenstaande Nederlandse prijslijst. En dan noemen ze Hollanders zuinig...

martinphili
Geregistreerd lid

Re: CS (van Hermank) versus CSE

Bericht door martinphili » za 08 mei, 2021 21:59

No shit Sherlock, een knap stukje speurwerk :)

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 09 mei, 2021 7:55

Als ik het zo lees, was een full-option CS(E) ongeveer even duur als een standaard CD Griffin 2.3T automaat met glazen schuifkanteldak.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 09 mei, 2021 8:12

Heerlijk bladeren in oude folders! Prachtige auto, leuke hond.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » zo 09 mei, 2021 8:47

Aanvulling op het research van Ewout;
Ik heb een elektrische antenne en interieurverlichting met vertraging.
Het is een wonder op wielen.

Triviaal, maar gewoon leuk om te weten/uit te zoeken, , wat 9000- archeologie . De zoektocht levert leuke plaatjes en leesvoer op.

Ik heb ook zoiets met mijn Leica. Ik heb mijn oude Leica M4 vorige maand terug gekocht van een oud student van me. Als ik hem naast mijn andere M4 zet, zie ik dat er geen plastic tips op de diverse hendeltjes zitten. Niet dat het plastic er bij mij af is, het zijn gewoon andere, geheel uit metaal. Wel Leica, maar van een M3 en/of M2. Beide camera's zijn uit 1969 en uit dezelfde batch, zie ik aan het serienummer. Bij nadere beschouwing zie ik bij alle M4 camera's die plastic tips zitten. Was dat een optie van de fabriek ? Wel of geen plastic? Later vervangen? Maar waarom dan en waarom alle drie ??
Ik heb het op het Leica forum voorgelegd en naast wat serieuze antwoorden ( nog geen oplossingen) zitten er ook altijd van die zure bij. Zo van ...'ik maak gewoon foto's met die camera, kan mij het schelen '...... tuurlijk, niet echt belangrijk, maar leuk om te weten.

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » zo 09 mei, 2021 23:41

Jammer dat er bij die witte 2.3 niet bij staat wat zo'n ding dan nog weegt, zonder al die rommel. Hoeveel zou er af kunnen van de, zeg 1350 kilo die een CSE normaal aan de haak slaat? Mijn 2.3 CS met automaat doet trouwens 1465 kiloos, geloof ik... mag er ook wel een tune op he... 8)

Als ik nog even naar de foto's kijk: voor dat plaatje van de onderkant van dat ding zou je toch jubelend naar Bratislava trappen... pfoei

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 10 mei, 2021 4:22

De CD 2.3T Griffin automaat die ik indertijd had, woog 1485kg. Met 200pk vond ik 'm rap zat.

De 2.0t Anniversary die ik heb, levert 150pk bij 1345kg. Ter vergelijking: een 9-3 1.8t Estate weegt bij gelijk vermogen 100kg meer, en is 'dus?' minder snel. mijn 9-3 estate was getuned naar 195pk en vond ik 'redelijk' mee kunnen komen met het overige verkeer.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 16 mei, 2021 13:35

Wat een leuk topic, had me al even voorgenomen om te reageren, maar bewaar topics als deze graag voor een luie zondag. :)

Wat wordt eigenlijk verstaan onder interieurverlichting met vertraging? Dat de interieurverlichting bij het uitzetten van de auto / verwijderen van de sleutel zich inschakelt, net als bij de 9-3 SS? Volgens de brochure van MY92 was het voor onze CS ook niet als optie leverbaar. Pagina 32 & 33.

Ergens heb ik nog een prijslijst van MY92 liggen (kan ik zo snel niet offline noch online vinden), die ik eens ter hand genomen had om onze 9000 "uit te rekenen". Toen stond ik met name versteld van de prijs van ACC. In totaal kwam onze 9000 CS 2.3i Automaat met een paar opties rond de ton uit, terwijl ze minimaal de helft van de opties van die van Hermank ontbeert.

Aangevinkt was:
- automatische bak
- lichtmetaal (short spoke)
- climate control
- cruise control
- metallic lak

Via de dealer zijn er nog een trekhaak en een alarmsysteem geïnstalleerd. Deze zijn ondertussen beide verwijderd (in 2021 respectievelijk 2020).

Standaard kwam er nog het volgende bij:
- elektrisch bedienbare ruiten voor en achter
- stoelverwarming voor (LV & RV)

Achteraf hebben mijn ouders en ik nog het volgende veranderd:
- parkeersensoren achter (in 2006 ingebouwd)
- bedrading voor & installatie van speakers achter
- mistlampen voor (2020)
- nieuw audiosysteem met Becker Navi & Bluetooth (2020)

Een Saab Car Computer heb ik nog liggen, maar dat vind ik eigenlijk niet passen bij het karakter van onze 9000. Ze hoeft niet de slimste van de klas te worden en ik heb haar altijd herinnerd met het klokje, dat mag zo blijven.

Overigens weet ik niet vanaf wanneer een zwart dashboard als optie aan te vinken was, maar goddank heeft de eerste eigenaar deze optie laten zitten. Liever een 2.0i met mooi blauw dashboard dan een 2.3 Turbo S met "contrasterend" zwart dashboard (bij een niet zwart interieur). :-P+

Wat de massa van de auto betreft, ga ik eens met volle tank naar de lokale weegbrug. Kan me er niets bij voorstellen dat de auto rijklaar (dus met volle tank? of half vol?) minder dan 1400kg weegt. Een Anniversary met alle goodies al helemaal niet, tenzij de tank leeg is, reservewiel verwijderd, hoedenplank eruit, etc. etc.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » ma 17 mei, 2021 16:11

Henk-Jan schreef:
zo 16 mei, 2021 13:35

Wat wordt eigenlijk verstaan onder interieurverlichting met vertraging? Dat de interieurverlichting bij het uitzetten van de auto / verwijderen van de sleutel zich inschakelt, net als bij de 9-3 SS? Volgens de brochure van MY92 was het voor onze CS ook niet als optie leverbaar.

Interieurverlichting met vertraging én met voorontsteking :D
Als ik met de afstandbediening de deuren ontgrendel, gaat de interieurverlichting aan. Als ik de contactsleutel omdraai om de motor af te zetten, gaat de interieurverlichting aan.
Ik heb dit later later installeren, herinner ik me nu.

Saab-alarm zit/zat er ook in. Is verwijderd voordat ik de eigenaar werd.

Henk-Jan:
"Een Saab Car Computer heb ik nog liggen, maar dat vind ik eigenlijk niet passen bij het karakter van onze 9000. Ze hoeft niet de slimste van de klas te worden en ik heb haar altijd herinnerd met het klokje, dat mag zo blijven."

Begrijp ik en ben ik het mee eens! Ook mooi gezegd dat ze/hij/het niet de slimste van de klas hoeft te worden.

Henk-Jan:
"Overigens weet ik niet vanaf wanneer een zwart dashboard als optie aan te vinken was, maar goddank heeft de eerste eigenaar deze optie laten zitten. Liever een 2.0i met mooi blauw dashboard dan een 2.3 Turbo S met "contrasterend" zwart dashboard (bij een niet zwart interieur)."

Prachtig, zo'n dash bij die lakleur!!

Plaats reactie