Koelvloeistof lekkage, beslagen ruiten

1984-1997
Plaats reactie
Doesbrand
Geregistreerd lid

Koelvloeistof lekkage, beslagen ruiten

Bericht door Doesbrand » zo 27 dec, 2020 16:13

Dag allen, ik ben sinds 3 weken eigenaar van een 1997 Saab 9000 2.3 LPT automaat, anniversery editon. 355.000 km gereden, chiptuning naar 204 PK, nette auto, veel verifieerbare documentatie over onderhoud van de afgelopen 10 jaar.
Inmiddels heb ik ca 1000 km gereden met deze heerlijke wagen. En een probleem doet zich voor.

Natuurlijk heb ik, nadat de motor goed warmgereden was, in een van de eerste ritjes even geprobeerd hoe die machtige tussen-acceleratie voelt. Plankgas, kickdown werkte goed, en toen... besloeg de voorruit ineens flink. Mn boerenverstand zegt: lekkage koelvloeistof bij de kachelradiator, veroorzaakt door de plotseling hogere druk op het systeem. Waarschijnlijk was dat al aan de hand toen ik de auto kocht.
Met de airco aan en de kachel op max kreeg ik de aanslag, die inderdaad ook wat vettig voelde, wel weg.
De temperatuur meter bleef sindsdien netjes op ca "acht uur" staan, maar de radiator-ventilator sloeg aan na een simpele stadsrit (en sloeg na ca 10 sec ook weer af).
Dus heb ik de slangen van het koelsysteem met hand en oog geïnspecteerd, die zien er goed uit en worden ook allemaal mooi warm. Radiator is nog geen 40.000 km oud, ziet er als nieuw uit en toont geen sporen van lekkage. Maar het KVS niveau in het expansievat stond onder het min-merkteken. Koelvloeistof zag er grauw uit. Met draaiende motor maarliefst 3 liter (blauwe Shell) KVS bijgevuld tot ca 2 cm onder het max-teken.

Sindsdien ca 700 km gereden, waarbij af en toe de ruiten weer meer dan normaal beslaan, ook bij droog weer, zonder dat ik plakgas geef of iets geks doe. Maar soms ook niet....Het niveau KVS in het expantievat zakt niet noemenswaardig, waaruit ik opmaak dat de lekkage niet heel heftig is - of zit ik mezelf dan iets wijs te maken?

Mijn vraag is nu:
1. zou dit idd de kachelventilator kunnen zijn, en zo ja is die nog te leveren hoe vervang ik die?
2. En als ik intussen met regelmaat het KVS niveau op het expantievat in de gaten houd, kan ik dan nog een poosje doorrijden totdat ik de tijd heb om het probleem op te lossen?

Alvast dank voor jullie antwoorden..

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Re: Koelvloeistof lekkage, beslagen ruiten

Bericht door daniel 9-3 » zo 27 dec, 2020 16:25

Onderdelen weet ik niet.
Jou idee lijkt
Met erg plausibel. Lekage in de auto.

Als je de vloeistof op niveau houd zal het geen schade aan je blok maken.
Alleen lijkt me een overvloed aan vocht in je auto geen goed plan.
De vloer bedekking wordt er niet beter op met kans op schimmel.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » zo 27 dec, 2020 16:58

Ik zou denken dat je kachelradiateur lekt.
Volgens mij heb je dan ook grote kans op natte vloerbedekking bij de passagiersstoel, op het voeten gedeelte.
Je zou eens kunnen kijken onder de parafancover om te zien of je bij de kachelradiateur lekkage ziet.

De ventilator heeft hier lijkt mij niets mee van doen, die blaast alleen de vochtige lucht naar binnen.

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » zo 27 dec, 2020 17:04

Klinkt alsof de kachelradiateur al slecht was en met stopleak is hersteld. Dat geeft de grijze waas aan de KVS. Stopleak werkt vaak maar tijdelijk, omdat het met regelmaat de plastic delen zijn die losraken of doormidden gaan. Dan verlies je ook zoveel KVS.
Voor vervangen van de kachelradiateur verwijs ik voorlopig naar het filmpje dat ik bij je vorige item plaatste. Die man maakt de airco-condenser ook los en zo het systeem leeg. Dat is niet nodig, die radiateur kun je vervangen zonder het systeem leeg te maken. Maar daar komen we dan wel op. Kachelradiateur is verkrijgbaar bij de gebruikelijke onderdelenboeren, Elferink, J&D (in Vinkeveen) of online waar dan ook. Kost rond de honderd euro, bij mijn weten. Na vervanging KVS verversen en toe maar weer. Het is een redelijk doenbare klus, reken de eerste keer op een middagje. De truuk is om voldoende spul aan de kant te sleutelen, met name het losmaken en aan de kant leggen van ECU en ABS-modules plus die kabelboom maakt het ineens makkelijk. Ik heb aan mijn meest recente, huidige 9000 twee keer de kachelmotor moeten vervangen, direct na aanschaf en de laatste deed ik in een halfuurtje, fluitend en wel. Gelijk de kachelradiateur vervangen, want mijn KVS was ook grijs. Succes!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 27 dec, 2020 18:02

Kachelradiateur, is echt zo'n standaard 9000 kwaaltje. Er staat een handleiding voor vervanging bij handleidingen. Neem beslist een nieuwe, ze zijn niet duur en tweedehands is de kans groot dat ze ook op zijn.

Als er inderdaad een lekstop middeltje in is gegaan, even goed in de gaten houden of de koeling nog voldoet. Van die rommel kunnen de radiateur en ook de doseergaatjes in de koppakking dicht gaan zitten. Kom je vanzelf achter vroeg of laat :roll:

Edit als je veel druk opbouw in je koelsysteem hebt bij vollast, kan het ook geen kwaad de kopbouten een keer na te trekken.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » vr 19 feb, 2021 8:33

UPDATE

Samen met Koos Rademaker in zijn werkplaats 033 de kachelradiator vervangen. Een klus van ca 3 uur met z'n tweeën. We kozen ervoor om de airco unit niet los te halen, omdat je dan de boel moet laten leeglopen en ook weel vullen. Dat hoefde nu dus niet. Het nadeel is dat je veel minder manoeuvreer ruimt hebt en minder goed kan zien wat je doet. Het is wel te doen, maar we concludeerden beide dat we het een volgende keer toch niet weer zo zouden doen.
Wat is het een groot genoegen om samen met Koos aan de 9000 te klussen! Rustig, vol vertrouwen, gezellig.

De oude radiator was inderdaad roestig, lek, op (na 355.000 km).
Een nieuwe uit de doos paste perfect. Alles werkt en de lekkage is verholpen.

Ik kan maar niet ontdekken hoe ik fotos kan plaatsen....

Frans

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 19 feb, 2021 17:58

Om de kachelradiator te vervangen hoef je de aircounit helemaal niet te laten leeglopen. Op Saab9000.com staat een handleiding hoe dat moet. Het blijft wel een klus maar als je weet wat er los moet en waar dat zit is het al weer een stukje makkelijker.

Alex

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » vr 19 feb, 2021 19:16

ik heb ook ooit dit probleem gehad met de 900. Nat tapijt aan bestuurderszijde. Na het vervangen ven de kachelkraan ergens onder het dashboard was het opgelost. Inmiddels al 18 jaar terug droog.

Plaats reactie