Ashoezen wielzijde vervangen
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ashoezen wielzijde vervangen
Beide ashoezen aan de wielkant zijn slecht. Ik wil ze zelf vervangen. Nu las ik ergens dat het mogelijk is zonder de hele aandrijfas uit te bouwen; ashoes losmaken, de veer die de homokineet bij elkaar houdt losmaken, tripode verwijderen, ashoes wisselen en weer opbouwen heen. Iemand hier het wel eens op die manier gedaan? Ik ben niet te beroerd om in wat stevig gereedschap te investeren om de naafmoer los en weer vast te draaien, maar als het niet echt nodig is is dat weer meegenomen.
Alex
Alex
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Ashoezen wielzijde vervangen
Dat kan. Er zit een zegerring die je los moet halen. Prima te doen als je niet bang bent om
vies te worden. (Ergo vet goed verwijderen)
vies te worden. (Ergo vet goed verwijderen)
-
9323
- Donateur (2x)

Ik vind het een stuk fijner om de as eruit te halen. Word je ook (iets) minder vies en is het makkelijker om die seegerring eruit,de homokineet eraf en ashoesklemmen eromheen te krijgen. Kun je bovendien meteen wat nieuw vet in de binnenste ashoes doen. Meenemers en tripodes lopen weleens droog en dat vinden ze niet fijn.
Oh, en asmoer loshalen, daar ontkom je niet aan. Hoe krijg je anders de homokineet eraf?
Oh, en asmoer loshalen, daar ontkom je niet aan. Hoe krijg je anders de homokineet eraf?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Bij mijn RHD Anni indertijd beide kanten gedaan, toen we nog in Leusden zaten. Van buitenaf de boel losgehaald en vervangen.
Grootste risico (en dat gebeurde natuuuurlijk weer bij de mijne), dat je de schroefdraad van de as aan gort slaat als je de as uit het fusee wil halen. Wees daar dus voorzichtig mee. Daar kwamen we dus pas achter toen de moer er weer op moest. Oplossing: stukje van de schroefdraad afgeslepen en de 1e draad van de schroefdraad netjes gemaakt zodat de moeren er weer op konden.
Grootste risico (en dat gebeurde natuuuurlijk weer bij de mijne), dat je de schroefdraad van de as aan gort slaat als je de as uit het fusee wil halen. Wees daar dus voorzichtig mee. Daar kwamen we dus pas achter toen de moer er weer op moest. Oplossing: stukje van de schroefdraad afgeslepen en de 1e draad van de schroefdraad netjes gemaakt zodat de moeren er weer op konden.
-
9323
- Donateur (2x)

Oh dat is mij laatst ook nog gebeurd! Voelde me een beetje dom daarna...
-
busy
- Donateur (4x)

Makkelijkste is de hele as eruit. Dat doe ik ook. En als je de moer erop laat zitten als je de as een tik geeft, met een rubberen hamer, blijft je schroefdraad ook heel. Met beleid zoals alles wat niet direct soepel gaat.
-
paul318
- Geregistreerd lid
Tip...voor anderen ook natuurlijk,niet heel de moer eraf draaien maar nét over het eind van de draad laten zitten.9323 schreef: ↑za 09 mei, 2020 15:03Oh dat is mij laatst ook nog gebeurd! Voelde me een beetje dom daarna...
Daarna met hamer op de moer slaan nadat je voor de tijd de fusee hebt ingespoten met wd-40 of iets vergelijkbaars.
Spaart je de draad en mocht je m toch íets raken kun je met beheerst gedrag de moer gebruiken als snijplaat.
Doe er je voordeel mee..
grt Paul
-
9000-95
- Donateur

Als de as er makkelijk uitkomt is dat de simpelste manier, maar de as uit de naaf krijgen kan heel erg tegenzitten bij een 9000
En al dat gemep is dan niet zo best voor het wiellager. Het kan goed zonder de as uit de naaf te halen.
- fuseekogel losmaken van de draagarm (3 boutjes)
- bovenste bouten van de veerpoot een paar slagen lossen
- Binnenste ashoes (bakzijde) losmaken van de tripodebeker en de tripode eruit trekken door de hele veerpoot naar buiten te trekken
- Ashoes wielzijde losmaken en wegschuiven van de homokineet
- Dan het leukste, het borgveertje zoeken en opendrukken. Als dat lukt dan pak je de as zo uit de homokineet.
Ga dat veertje vooral niet te lijf met platte schroevedraaiers, kansloos. Ik heb een een klein puntbektangetje aangepast, werkt geniaal.

- fuseekogel losmaken van de draagarm (3 boutjes)
- bovenste bouten van de veerpoot een paar slagen lossen
- Binnenste ashoes (bakzijde) losmaken van de tripodebeker en de tripode eruit trekken door de hele veerpoot naar buiten te trekken
- Ashoes wielzijde losmaken en wegschuiven van de homokineet
- Dan het leukste, het borgveertje zoeken en opendrukken. Als dat lukt dan pak je de as zo uit de homokineet.
Ga dat veertje vooral niet te lijf met platte schroevedraaiers, kansloos. Ik heb een een klein puntbektangetje aangepast, werkt geniaal.

-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Officieel heet zo'n borgveertje een circlip, hebben 'ze' ook hele mooie speciefieke tangetjes voor bij de autogereedschappenboer
-
9000-95
- Donateur

Het is geen circlip of seegerring, maar een soort ring van rond veerstaal met de eindjes haaks omgezet. Geen idee hoe het heet
Die eindjes moet je uit elkaar drukken, en wel helemaal tot tegen de randen van de sparing anders krijg je de as niet los. Er bestaat vast een prachtig tooltje voor maar ik ben meer van de snelle creatieve oplossingen
Die eindjes moet je uit elkaar drukken, en wel helemaal tot tegen de randen van de sparing anders krijg je de as niet los. Er bestaat vast een prachtig tooltje voor maar ik ben meer van de snelle creatieve oplossingen
-
paul318
- Geregistreerd lid
Oh ja....nu weet ik het weer.Lijkt in de verte op het symbool van Ohm als ik het mij goed herinner.
Ik heb die toen verwijderd met een gebogen puntbektang volgens mij.Na er eerst drie spuitbussen remmenreiniger op los te hebben gelaten
.
Kon je tenminste de einden van de veerring vinden.
Ik heb die toen verwijderd met een gebogen puntbektang volgens mij.Na er eerst drie spuitbussen remmenreiniger op los te hebben gelaten
Kon je tenminste de einden van de veerring vinden.
-
michelvenus
- Geregistreerd lid
-
9000-95
- Donateur

Zie je beweging tussen as en homokineet? Zo ja, dan heb je toch het veertje niet ver genoeg open. Moet echt helemaal tegen de randen van de sparing, met een schroevendraaier lukt dat nooit omdat een schroevendraaier die breed genoeg is er niet in past.
Zit er geen beweging, dan heeft de boel een tikje nodig. Griptang goed vast op de as zetten, kan je daar op slaan. Kost meestal niet veel kracht.
Zit er geen beweging, dan heeft de boel een tikje nodig. Griptang goed vast op de as zetten, kan je daar op slaan. Kost meestal niet veel kracht.
-
michelvenus
- Geregistreerd lid
Ok, bedankt. Kom ook handen te kort. Moet dat clipje uit elkaar houden en tegelijkertijd aan de as trekken. Kijk morgen nog wel even of er iemand kan helpen. En zal ook even een tik geven zoals je omschrijft. Dankje!