Automaat oliekoeler extra te plaatsen?

1984-1997
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Automaat oliekoeler extra te plaatsen?

Bericht door Gele aero » do 01 feb, 2018 19:07

Een van de automaatbak leidingen lekt helaas, zie topic viewtopic.php?f=43&t=156809&p=1765371#p1765371
Nu kwam ik er achter dat mijn 9000 Aero uit 1994 geen aparte oliecooler voor de automaat heeft, maar alleen "de gang door de radiator" als koeling.
Maar thuis had ik nog een extra radiator liggen van >1995, dus niet meer met de thermostaatschakelaar voor de koelfan in de radiator (die heeft mijn 9000 dus nog wel). Aan de radiator heb ik niets, maar is de extra automaat oliekoeler 1 op 1 onder mijn 9000 te zetten? Zitten de oogjes voor de bevestiging al aan de radiator bijvoorbeeld (heb de Nissens versie). En zijn de slangen ook 1 op 1 over te zetten?
Hoor graag de meningen en adviezen! En alvast weer bedankt voor alle input

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Automaat oliekoeler extra te plaatsen?

Bericht door Gele aero » do 01 feb, 2018 23:28

Even zitten neuzen op het web, zou moeten passen want koeler is voor alle bouwjaren van de 9000. Aangezien ik ook alle slangen heb van de set met de oliekoeler zou het dus in principe plug and play (lees drive) moeten zijn. Vreemd dat de aero de koeler niet standaard heeft....

Mocht ik me vergissen qua plug and play dan hoor ik het graag!

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 02 feb, 2018 1:54

een 9000 automaat heeft 2 koelers:

1. de warmtewisselaar die in de koelwaterradiateur zit (aan de passagierszijde. volg de leidingen vanuit de automaatbak richting radiateur)
2. een oliekoeler onder het 'coolpack' (airco-, intercooler- en koelwaterradiateuren). die is met 2 korte leidinkjes verbonden met de warmtewisselaar in de koelwaterradiateur. dacht ik...misschien dat 'de 9000-Bijbel' van Labann een antwoord heeft?

achterliggende gedachte:

als je rijdt, heb je (extra) koeling door de externe oliekoelradiateur. als je stilstaat, heb je koeling door de warmtewisselaar van het koelsysteem van de motor.

volgens mij moet ik nog wel ergens een oliekoeler hebben liggen van mijn CD Griffin.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 02 feb, 2018 9:45

Ja klopt! En het vreemd is dus dat mijn 9000 Aero die extra koeler niet heeft (onder de radiator). Maar gelukkig had ik er dus 1 liggen met alle slangen, dus vanmiddag maar eens monteren!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 02 feb, 2018 20:47

Het past en zit er onder! Redelijk straight-forward. Alleen die plastic bodemplaat heeft een opstaande rand die ik heb moeten afsnijden omdat precies daar de automaat oliekoeler zit. Opgelost dus!

Plaats reactie