Verschil automaat/handbak radiateur?

1984-1997
Plaats reactie
odin1899
Donateur
Donateur

Verschil automaat/handbak radiateur?

Bericht door odin1899 » ma 03 okt, 2016 10:12

Ik ben 300 km van huis gestrand met KVS lekkage. Ik vermoedde koppakking, maar het Saab service center hier constateert lekkage linksonder op de radiateur. Ik heb een '97 2.3T handbak.

Ik heb een goede gebruikte radiateur in de schuur liggen (thuis), die voor zover ik weet voor een automaat is.

Past een automaat radiateur (als ik het goed google Saab onderdeel nr. 4360293?) zonder meer op een handbak auto (onderdeel nr. handbak radiateur 4360327 als ik het goed heb?)?

Er staat me iets bij dat een automaat radiateur een extra aansluiting heeft? Is dat simpel af te doppen?

Als ik Winparts mag geloven is er ook verschil tussen met/zonder airco?

(Heb hier in de rimboe ff geen EPC etc beschikbaar..).

TimmieS
Geregistreerd lid

Re: Verschil automaat/handbak radiateur?

Bericht door TimmieS » ma 03 okt, 2016 11:13

Hoe dat bij latere 9000's is weet ik niet, maar bij mijn CC handbak heb ik er ook een radiateur inzitten van een automaat. Ik heb de extra aansluitingen afgedopt met sensoren die er normaal ook in zitten. Werkt prima, en geen lekkage. Hij wordt trouwens ook nooit te warm dus bij mij gaat het prima.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 03 okt, 2016 11:39

Dat past volgens mij heb de plekken van de sensoren afgedopt met universele koperen doppen van de Gamma.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 03 okt, 2016 13:16

Enig idee welke maat/schroefdraad dop dat is? Zijn er 2 gaten af te doppen als ik het goed begrijp?

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 03 okt, 2016 18:51

Ik heb hier ook nog wel een standaard nieuwe "gewone" radiator liggen voor een 97er NG.
Was een miskoop door mij, ik had een automaat koeler nodig ipv een gewone.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 03 okt, 2016 18:53

NG 9000? ;).

Bedankt voor de gedachte, maar je bent naar ik aanneem iets verder naar het zuiden woonachtig dan mij lief is.

arjanl87
Geregistreerd lid

Bericht door arjanl87 » ma 03 okt, 2016 19:16

Ik kan het je niet specifiek voor een Saab 9000 toezeggen maar in de meeste gevallen past het gewoon heb ik ervaren.
Een radiateur voor een automaat kan een iets minder groot koel oppervlak hebben voor koelvloeistof omdat hij ook deels fungeert als warmtewisselaar voor de Automaat bak olie. Beide systemen staan dus niet rechtstreeks met elkaar in verbinding, afdoppen is niet noodzakelijk. Wel of geen airco zal er mee te maken hebben of er steunen of schroefbevestigingen aan je radiateur zitten voor de montage van de condensor.
Succes

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 03 okt, 2016 19:29

de aansluitingen voor de automaatbak hoef je niet eens af te doppen omdat ze niet in verbinding staan met het koelwater. De oliekoeler voor de bak is in feite gewoon een stuk pijp wat door de zijbak van de radiateur heen loopt.

Er is wel verschil met oude en nieuwe types radiateurs, de oudere hadden een temperatuursensor in de radiateur zitten voor de aansturing van de koelventilator. Bij de latere types doet de EDU dit dmv de motor koelvloeistof sensor die opzij in de kop zit en is deze sensor vervallen. Maar alles is uitwisselbaar, sensorgat zonodig afdoppen.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » wo 05 okt, 2016 1:22

Vanavond eens rustig de EPC doorgebladerd en de vervanging uit de schuur (Nissens) vergeleken met wat er in de auto zit (Saab OE, Valeo). Identiek afgezien van het labeltje. Ik zie de automaatbakaansluitpunten inderdaad netjes afgedopt op het origineel. Conclusie: voor MY hoger dan 95 wordt voor alles, of het nou automaat/handmatil/airco/arko is, onderdeel nr 4360327 gebruikt.

Plaats reactie