Knipperlicht rechts brandt continu
-
utopia
- Geregistreerd lid
Knipperlicht rechts brandt continu
Hoi,
Ik had vorige week een vreemd verschijnsel aan mijn knipperlicht installatie. Tijdens het rijden ging te pas en te onpas met rechter knipperlicht branden. Niet knipperen maar branden, en wel zonder dat ik de knipperlicht hendel bediende.
Het verschijnsel is doet zich inmiddels niet meer voor, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring meer heeft, en met name dan naar de oplossing van dit verschijnsel. Het irritante was namelijk wel dat ik het niet zo kon oplossen. Het bedienen van de knipperlicht schakelaar loste niet op, ook kreeg ik zowel links als rechts geen knipper meer aan de gang. En toen ik terug kwam van een boodschap in de supermarkt zag ik dat het rechter knipperlicht constant brandde (zowel voor als achter en op het spatbord, dat is bij elkaar wel bijna 90 watt). Uiteindelijk ging het vanzelf uit en kon ik ook weer de knippers aan de gang krijgen, maar tijdens de rit gebeurde het toch weer een aantal malen opnieuw constant te branden, alleen rechts.
Wie of wie kent dit en kan mij vertellen waar ik de storing moet zoeken?
Ik had vorige week een vreemd verschijnsel aan mijn knipperlicht installatie. Tijdens het rijden ging te pas en te onpas met rechter knipperlicht branden. Niet knipperen maar branden, en wel zonder dat ik de knipperlicht hendel bediende.
Het verschijnsel is doet zich inmiddels niet meer voor, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring meer heeft, en met name dan naar de oplossing van dit verschijnsel. Het irritante was namelijk wel dat ik het niet zo kon oplossen. Het bedienen van de knipperlicht schakelaar loste niet op, ook kreeg ik zowel links als rechts geen knipper meer aan de gang. En toen ik terug kwam van een boodschap in de supermarkt zag ik dat het rechter knipperlicht constant brandde (zowel voor als achter en op het spatbord, dat is bij elkaar wel bijna 90 watt). Uiteindelijk ging het vanzelf uit en kon ik ook weer de knippers aan de gang krijgen, maar tijdens de rit gebeurde het toch weer een aantal malen opnieuw constant te branden, alleen rechts.
Wie of wie kent dit en kan mij vertellen waar ik de storing moet zoeken?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Knipperlicht rechts brandt continu
je zou zeggen dat het in je relais zit. die zitten o.a. achter je zekeringen. als het goed is, zit er in de buurt van/op je zekeringenplateau een sticker met de indeling van de relais, zodat je kan zien welke waarvoor dient en welke je dus nader moet bekijken c.q. vervangen.
-
odin1899
- Donateur

Ik gok ook je knipperlicht relais. Pootjes opnieuw solderen op de printplaat hielp bij mij (net zoals het groot/dimlicht relais on de motorkap wel eens opnieuw gesoldeerd moet worden).
-
utopia
- Geregistreerd lid
Ik ga maandag gelijk op zoek naar dat relais, ik had zelf ook als zo'n vermoeden. Bedankt voor jullie reactie!
-
odin1899
- Donateur

Bij mij is het positie N, op sommige schema's zie ik het ook positie O zijn.
Je kunt er (soort van) bij als je het paneel onder de airbag er af haalt en het 'deksel' van het zekeringenkastje (als je SRS hebt).

-
9000-95
- Donateur

bij een model met SRS is het handiger om de afdekking boven de passagiersvoetenruimte te verwijderen, dan 2 torxjes boven de zekeringen losdraaien en je kan de hele zekeringkast omlaag scharnieren.
Het relais gezou het probleem kunnen zijn maar dan zal het niet aan de solderingen liggen. Het zou ook nog kunnen zitten in de alarmlicht schakelaar of in je alarm. Zeker als je nog een eagle hebt: daarvan willen de interne relais wel eens moeilijk gaan doen, als er een contactje blijft hangen kan je precies dit effect krijgen. En nog een laatste mogelijkheid: sluiting (vocht?) in de stekkerdoos van je trekhaak.
Het relais gezou het probleem kunnen zijn maar dan zal het niet aan de solderingen liggen. Het zou ook nog kunnen zitten in de alarmlicht schakelaar of in je alarm. Zeker als je nog een eagle hebt: daarvan willen de interne relais wel eens moeilijk gaan doen, als er een contactje blijft hangen kan je precies dit effect krijgen. En nog een laatste mogelijkheid: sluiting (vocht?) in de stekkerdoos van je trekhaak.
-
DureSoep
- Geregistreerd lid
Hallo hallo, ik dacht ik haak even aan want ik heb sinds kort ook dit probleem, af en toe blijft mijn rechter knipper branden en krijg ik die niet meer uit, soms met veel gefriemel en vaak naar links toe knipperen floept die weer uit maar het wordt steeds erger. Ik vroeg mij af hoe dit het relais kon zijn want zou dan het linker knipperlicht ook njet moeten blijven plakken? Het is hetzelfde relais toch. Maar het is mij al stuk of 6 keer gebeurt en alleen bij rechts. ik zal wel het eerst even naar het relais kijken maar deze is ook al pas geleden vervangen voor de apk paar maanden terug.
Groet, Kick
Groet, Kick
-
9000-95
- Donateur

DureSoep schreef: ↑za 28 okt, 2023 6:41Ik vroeg mij af hoe dit het relais kon zijn want zou dan het linker knipperlicht ook njet moeten blijven plakken? Het is hetzelfde relais toch.
Links en rechts zijn aparte circuits, ook in het relais. Dus ja, het is heel goed mogelijk dat een fout in het relais maar één kant beïnvloedt.
Ik zou beginnen het relais van binnen te bekijken op losse solderingen. Dat komt heel vaak voor en kan de meest bizarre effecten geven.
Andere opties zijn ook al genoemd hier, alarmlicht schakelaar, stuurkolom schakelaar, trekhaak aansluitdoos, alarm als dat er nog in zit.
-
DureSoep
- Geregistreerd lid
Ow oke wist niet dat dat zo werkte, daar ga ik dan eerst maar naar kijken, dankjewel.
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Als je een trekhaak hebt met een niet originele (met ingegoten bedrading) stekkerdoos zou ik daar ook eens naar kijken.