Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
-
90002.3Griffin
- Donateur

- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Zoals de titel al zegt: de laatste paar ritten bij opschakelen op snelweg van 3 naar 4 slipt de bak door. Beetje stotterend gevoel alsof je over ribbels rijdt. Gas iets loslaten en bak pakt meteen op. Reproduceren is me nog niet gelukt, het is me nu in 2 ritten telkens 1x gebeurd.
Iemand een idee wat de voornaamste oorzaak zal zijn alvorens ik mijn specialist opzoek?
Thanks!
Iemand een idee wat de voornaamste oorzaak zal zijn alvorens ik mijn specialist opzoek?
Thanks!
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
-
blafwoef
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 22:59
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Al olie gepeild in de bak?
9-5 2.0t Estate Black
9-5 2.3 T SE Midnight Blue (Scrapped)
9-5 2.2 TiD Estate Linear, Smoke Beige (Sold)
9³ 2.0 T SE Embassy Bleu (Sold)
9³ 2.2. TiD S...Black (Sold)
9-5 2.3 T Aero, Midnightblue.(Sold)
9³ 2.2 TiD Black Performance Edition (Sold)
9-5 2.3 T SE Midnight Blue (Scrapped)
9-5 2.2 TiD Estate Linear, Smoke Beige (Sold)
9³ 2.0 T SE Embassy Bleu (Sold)
9³ 2.2. TiD S...Black (Sold)
9-5 2.3 T Aero, Midnightblue.(Sold)
9³ 2.2 TiD Black Performance Edition (Sold)
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Als hij het niet altijd doet zou ik beginnen met als de sodemieter olie te verversen op de bak. Hoe lang geleden is dat het laatst gedaan? Hoe ziet je olie eruit? Rood, bruin, zwart, helder/troebel/creme achtig? Ruik er ook eens aan, mag niet verbrand ruiken.
Voor verversen het ronde dekseltje wat met 3 M6 boutjes vast zit onderop de bak verwijderen. Er komt een kleine 4 liter uit. Achter het dekseltje zie je een kunststof filter zitten, eruit trekken en inspecteren op metaaldeeltjes. Filter kan je gewoon schoonmaken met wat remmenreiniger oid. Olie aanvullen met verse ATF dexron II tot je op nivo staat, komt vrij nauw en moet je eigenlijk warm peilen. Ik gooi er altijd eerst een dikke 3 liter in, dan heel rustig de bak warmrijden en dan aftoppen op nivo. Peil checken doe je met warme bak, draaiende motor, auto vlak, let op er zijn 2 markeringen, bij warme bak die van 80C nemen. En een doekje gebruiken dat geen pluisjes of vezeltjes aan de peilstok achterlaat.
Daarna moet je de hele procedure nog minimaal 2x herhalen met een paar honderd km ertussen. Dit omdat er totaal ruim 8 liter in de bak zit waarvan je met verversen nog niet de helft eruit krijgt. Hele dikke kans dat het gevaar daarmee bezworen is.
Ohja, check ook even het vacuumslangetje wat voorop de bak zit aangesloten, komt vanaf de luchtinlaat.
Voor verversen het ronde dekseltje wat met 3 M6 boutjes vast zit onderop de bak verwijderen. Er komt een kleine 4 liter uit. Achter het dekseltje zie je een kunststof filter zitten, eruit trekken en inspecteren op metaaldeeltjes. Filter kan je gewoon schoonmaken met wat remmenreiniger oid. Olie aanvullen met verse ATF dexron II tot je op nivo staat, komt vrij nauw en moet je eigenlijk warm peilen. Ik gooi er altijd eerst een dikke 3 liter in, dan heel rustig de bak warmrijden en dan aftoppen op nivo. Peil checken doe je met warme bak, draaiende motor, auto vlak, let op er zijn 2 markeringen, bij warme bak die van 80C nemen. En een doekje gebruiken dat geen pluisjes of vezeltjes aan de peilstok achterlaat.
Daarna moet je de hele procedure nog minimaal 2x herhalen met een paar honderd km ertussen. Dit omdat er totaal ruim 8 liter in de bak zit waarvan je met verversen nog niet de helft eruit krijgt. Hele dikke kans dat het gevaar daarmee bezworen is.
Ohja, check ook even het vacuumslangetje wat voorop de bak zit aangesloten, komt vanaf de luchtinlaat.
9000 Anniversary 2.3T
-
90002.3Griffin
- Donateur

- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Olie idd gepeild en niveau was goed.
Ruikt niet verbrand, wel als gebruikt. Kleur was ook nog wel helder, niet echt rood meer maar rood/oranje nog wel redelijk. Had afgelopen maand olie willen laten doen maar was geen tijd meer voor bij mijn specialist. (Had het niet gemeld en volgende klant stond al op de stoep) Zoals zo vaak niet meer aan gedacht. Denk dat de bakolie er nu zo'n 30k km in zit, kan ook 40 zijn. Dus vandaar dat ik het al wilde verversen vorige maand.
Vaccuumslangetje ook gecheckt, zit nog goed vast en geen optische schade. (Ter lering: waar is dit slangetje voor?)
Donderdag gaat de bak leeg en dan zien we even hoe het er uit ziet. Alvast bedankt, ik laat het nog wel even weten.
Ruikt niet verbrand, wel als gebruikt. Kleur was ook nog wel helder, niet echt rood meer maar rood/oranje nog wel redelijk. Had afgelopen maand olie willen laten doen maar was geen tijd meer voor bij mijn specialist. (Had het niet gemeld en volgende klant stond al op de stoep) Zoals zo vaak niet meer aan gedacht. Denk dat de bakolie er nu zo'n 30k km in zit, kan ook 40 zijn. Dus vandaar dat ik het al wilde verversen vorige maand.
Vaccuumslangetje ook gecheckt, zit nog goed vast en geen optische schade. (Ter lering: waar is dit slangetje voor?)
Donderdag gaat de bak leeg en dan zien we even hoe het er uit ziet. Alvast bedankt, ik laat het nog wel even weten.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
30-40 k is op zich niet teveel. Maar de vraag is natuurlijk of de vorige keer alles is ververst of maar één keertje die 3.5 liter van de 8.
Wat er vaak misgaat bij deze bakken is dat de 3-4 traction valve in het kleppenblok gaat klemmen. Kan ook zijn dat er een accumulator niet helemaal lekker loopt. De plunjers gaat zwaar lopen door afzettingen van vervuilde olie. Meestal komen dat soort dingen een heel eind goed met een oliewissel, mits je er op tijd bij bent. In het ergste geval moet je het hydrauliekblok demoneteren en reinigen.
Wacht de oliewissel maar af en wissel zoals gezegd meerdere keren achter elkaar om er zeker van te zijn dat je de oliekwaliteit weer echt op peil krijgt.
Dat slangetje geeft de turbodruk door aan de bak, wordt intern gebruikt om de schakeldruk bij de 3-4 en 4-3 shift aan te passen op het motorkoppel.
Wat er vaak misgaat bij deze bakken is dat de 3-4 traction valve in het kleppenblok gaat klemmen. Kan ook zijn dat er een accumulator niet helemaal lekker loopt. De plunjers gaat zwaar lopen door afzettingen van vervuilde olie. Meestal komen dat soort dingen een heel eind goed met een oliewissel, mits je er op tijd bij bent. In het ergste geval moet je het hydrauliekblok demoneteren en reinigen.
Wacht de oliewissel maar af en wissel zoals gezegd meerdere keren achter elkaar om er zeker van te zijn dat je de oliekwaliteit weer echt op peil krijgt.
Dat slangetje geeft de turbodruk door aan de bak, wordt intern gebruikt om de schakeldruk bij de 3-4 en 4-3 shift aan te passen op het motorkoppel.
9000 Anniversary 2.3T
-
9323
- Donateur (2x)

- Berichten: 5776
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
zie in je onderschrift dat je 9000 gechipt is naar stage 1. Hoeveel koppel zit-ie nu? Bak kan niet heel veel meer aan dan 300nm.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
bakje kan wel een stage 1 hebben hoor, daar gaat-ie echt niet van slippen
Je kan zelfs over de 400 nm gaan. Als je het koppel maar boven de 2500 rpm op laat bouwen. En rijden met beleid natuurlijk, geen vol vermogen erop in 1 of 2.
Je kan zelfs over de 400 nm gaan. Als je het koppel maar boven de 2500 rpm op laat bouwen. En rijden met beleid natuurlijk, geen vol vermogen erop in 1 of 2.
9000 Anniversary 2.3T
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 8219
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
zou het kunnen zijn dat de veren in de Govenor uitgerekt zijn? eventueel je kickdownkabel (opnieuw) afstellen?
misschien heb je hier wat aan:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... -49ksb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

misschien heb je hier wat aan:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... -49ksb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
zakelijk:
VDLBerkhof Citea
Ebusco 3.0
MG ZS
privé:
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Engelse: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Caab: [2004 Saab 9-3 1.8T (215-ish PK) cabriolet]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i 170
(en nog 3 Honda 2-wielers)
VDLBerkhof Citea
Ebusco 3.0
MG ZS
privé:
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Engelse: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Caab: [2004 Saab 9-3 1.8T (215-ish PK) cabriolet]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i 170
(en nog 3 Honda 2-wielers)
-
90002.3Griffin
- Donateur

- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Thanks allemaal voor de input, ik wacht even de oliewissel af. Heb net even teruggezocht tot eind 2010 in mijn boekhouding en heb geen oliewissel gevonden..... Hopen dat dat het dus is.
Net nog even een ritje gemaakt en geen problemen ondervonden. Al rij ik nu als mijn opa van 80 met zo min mogelijk belasting.
Net nog even een ritje gemaakt en geen problemen ondervonden. Al rij ik nu als mijn opa van 80 met zo min mogelijk belasting.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
@ Jungleman: lekke govenor seals en/of kickdown kabel afstelling geeft andere verschijnselen, die beinvloeden beide alleen de schakelpunten. Er kan ook niet iets echt stuk zijn (veer gebroken oid) want dat zou een reproduceerbaar effect geven. Hou het maar gerust op vuil in het kleppenblok
Die oude service bulletins slaan overigens vooral op de pre 94 bakken, de latere zijn stukken beter en hebben die kwaaltjes niet meer. In de 15 jaar dat deze bak geproduceerd is heeft men niet stilgezeten. Heb me er altijd over verbaasd dat Saab tot het einde van de 9000 reeks heeft vastgehouden aan deze bak terwijl de andere auto's met een 4hp18 begin jaren 90 allemaal overgingen op de opvolger 4HP20 (Citroen Xm, Peug 605, Alfa 164, Lancia Thema, Fiat Croma). Als merk te klein geweest om aanpassingen aan het model te kunnen doorvoeren misschien?
Die oude service bulletins slaan overigens vooral op de pre 94 bakken, de latere zijn stukken beter en hebben die kwaaltjes niet meer. In de 15 jaar dat deze bak geproduceerd is heeft men niet stilgezeten. Heb me er altijd over verbaasd dat Saab tot het einde van de 9000 reeks heeft vastgehouden aan deze bak terwijl de andere auto's met een 4hp18 begin jaren 90 allemaal overgingen op de opvolger 4HP20 (Citroen Xm, Peug 605, Alfa 164, Lancia Thema, Fiat Croma). Als merk te klein geweest om aanpassingen aan het model te kunnen doorvoeren misschien?
9000 Anniversary 2.3T
-
90002.3Griffin
- Donateur

- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Eigenlijk geen idee meer, heb dat vrij snel na aankoop bij J en D vd Bosch laten doen jaar of 5 geleden. LPT--> Stage 1. Enige dat ik nog weet is dat hij naar 220pk gegaan is, koppel heeft hij wel gezegd maar ben ik vergeten in de loop der jaren.9323 schreef:zie in je onderschrift dat je 9000 gechipt is naar stage 1. Hoeveel koppel zit-ie nu? Bak kan niet heel veel meer aan dan 300nm.
Had weinig tijd toen en ben even op een avondje heen geweest, leenauto gehad en paar uur later weer opgepikt met ineens een raket onder mijn kont.
Ben zelfs nooit meer terug geweest voor een nastel beurt. (Was gezien het late tijdstip die avond geen tijd meer voor.)
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
-
90002.3Griffin
- Donateur

- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Onderweg naar mijn specialist nergens last van. Olie vervangen en een rit van zo'n 50km gemaakt zonder problemen. Uurtje boodschap gedaan en op de terug weg slipte de bak niet tijdens opschakelen maar gewoon in 4 bij accelereren van 80 naar 100. Dus bij gas geven in lage toeren in 4 slipt de bak nu ook. Dit aantal keren tijdens de rit van een ruim uur naar huis.
Lijkt er dus op dat de bak op sterven ligt. Het is overigens een FA43209.
Lijkt er dus op dat de bak op sterven ligt. Het is overigens een FA43209.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Probeer te vermijden dat je rijdt met slippende bak, dat houdt-ie niet lang vol voor de koppelingen eruit branden. Hoe schakelt de bak nu tussen 3 en 4 en weer terug? Anders dan anders? Normaal, te langzaam, onregelmatig, met een klap, blijft hij te lang hangen in 3 of 4?
Bij de 3-4 shift wordt de remband aangetrokken en de forward clutch losgelaten. Als de forward clutch zou slippen dan heb je een probleem in alle versnellingen. De remband komt ook in bij de 1-2 shift, als er geen slip is in 2 kan je met redelijke zekerheid stellen dat het probleem in het kleppenblok zit. Da's oplosbaar zonder de bak te wisselen of zelfs maar uit te bouwen. Vooropgesteld dat je nog niks eruit gebrand hebt met dat slippen. Ruiken aan de peilstok, brandlucht is einde verhaal. Zoniet: kleppenblok verwijderen en (laten) reinigen. Niet bijzonder moeilijk, vereist wel nauwkeurig werken.
Andere bak kan natuurlijk altijd nog, handig om te weten dat je zonder probleem ook een 43201 of 43205 kan gebruiken.
Ohja, trek dat slangetje voorop de bak eens los en kijk of het droog is van binnen?
Bij de 3-4 shift wordt de remband aangetrokken en de forward clutch losgelaten. Als de forward clutch zou slippen dan heb je een probleem in alle versnellingen. De remband komt ook in bij de 1-2 shift, als er geen slip is in 2 kan je met redelijke zekerheid stellen dat het probleem in het kleppenblok zit. Da's oplosbaar zonder de bak te wisselen of zelfs maar uit te bouwen. Vooropgesteld dat je nog niks eruit gebrand hebt met dat slippen. Ruiken aan de peilstok, brandlucht is einde verhaal. Zoniet: kleppenblok verwijderen en (laten) reinigen. Niet bijzonder moeilijk, vereist wel nauwkeurig werken.
Andere bak kan natuurlijk altijd nog, handig om te weten dat je zonder probleem ook een 43201 of 43205 kan gebruiken.
Ohja, trek dat slangetje voorop de bak eens los en kijk of het droog is van binnen?
9000 Anniversary 2.3T
-
90002.3Griffin
- Donateur

- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 21 dec, 2006 14:09
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Tussen 3 en 4 weinig problemen, ik denk dat het vorige keer ook niet zozeer bij het opschakelen was maar meer als je net in 4 zit en dan accelereert. (normale acceleratie, licht sportief) Het leek toen alsof het bij schakelen van 3 naar 4 ging maar denk toch dat het meer dit euvel is.
Ik heb dus in geen enkele andere versnelling een probleem, slechts in begin 4. Hoger in de toeren in 4 is er ook geen probleem, slechts laag in de toeren bij licht sportief accelereren.
Oude olie was overigens nog redelijk, iets donkerder dan nieuw maar niet troebel etc. Filter was zo goed als schoon. Wel zaten er aan het magneetje onderin een paar kleine stukjes, maar dan ook slechts een paar en heel klein.
Ik merk dat zodra de bak slipt in 4 en ik gas los laat het meteen stopt en ik weer langzaam kan accelereren.
Ik twijfel een beetje wat te doen eigenlijk. Is het kleppenblok reinigen de moeite of verleg ik / stel ik dan het probleem alleen maar uit? Wat is een redelijk bedrag voor deze reparatie? Mijn specialist had eventueel een Aero bak met weinig km liggen. Dilemma, dilemma.......
Thanks voor je hulp, zal morgen even naar dat slangetje kijken.
Ik heb dus in geen enkele andere versnelling een probleem, slechts in begin 4. Hoger in de toeren in 4 is er ook geen probleem, slechts laag in de toeren bij licht sportief accelereren.
Oude olie was overigens nog redelijk, iets donkerder dan nieuw maar niet troebel etc. Filter was zo goed als schoon. Wel zaten er aan het magneetje onderin een paar kleine stukjes, maar dan ook slechts een paar en heel klein.
Ik merk dat zodra de bak slipt in 4 en ik gas los laat het meteen stopt en ik weer langzaam kan accelereren.
Ik twijfel een beetje wat te doen eigenlijk. Is het kleppenblok reinigen de moeite of verleg ik / stel ik dan het probleem alleen maar uit? Wat is een redelijk bedrag voor deze reparatie? Mijn specialist had eventueel een Aero bak met weinig km liggen. Dilemma, dilemma.......
Thanks voor je hulp, zal morgen even naar dat slangetje kijken.
'92-'94 Saab 900S USA-model
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
'94-'08 Saab 9000 2.3 Griffin
'08- Saab 9000 Anni 2.3lpt-->FPT-->Stage1 220pk
'25- Saab 9-3 Cabrio 2.0T-->Maptun Stage 2 255pk
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4217
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Automatische bak slipt af en toe van 3 nr 4
Tja, da's altijd een dilemma. De ellende met automaat bakken is dat vrijwel geen enkele garage/specialist eraan durft te beginnen, dus als je praat over het demonteren en reinigen van het kleppenblok zul je daar zelf een avondje aan moeten besteden. Of ga naar een automaat specialist, die hebben geen last van koudwatervrees op dit gebied. Maar gezien de uurlonen in dit land loopt het al gauw uit op een bakwissel. Een gebruikte bak hoeft je de kop niet te kosten maar daar komen nog wel de nodige uurtjes montage bij natuurlijk.
Het feit dat je alleen in 4 slip hebt wijst sterk in de richting van een probleem in het kleppenblok. Dit omdat er in de bak geen enkele koppeling zit die alleen in 4 werkt. In 4 zijn er 3 koppelingen aktief, namelijk de remband, de 3-4 koppeling en een vrijloop. Maar die vrijloop is ook in 2 en 3 aktief, de remband ook in 2 en de 3-4 koppeling in 3 en 4.
Ander kwaaltje wat ze soms hebben is een uitgelopen lagerbus in de pomp, dan verlies je druk maar dat zou slip gven in alle versnellingen. Is overigens na te meten, er zit een druk meet aansluiting op de bak.
Maar heb je alleen slip in 4 dan ga je dus al gauw denken aan een aansturings (=kleppenblok) probleem.
Je kan als eerste stap proberen om de 2-4 remband af te stellen. Da's 5 minuten werk, baat het niet etc en kan je zelf doen voor de deur als je een steeksleutel en een inbus kan vasthouden. Kijk aan de voorzijde van de bak, daar zie je een inbusboutje wat geborgd zit met een grote moer, dacht 22 of 27. Moer lossen, inbus met de hand indraaien tot je net weerstand voelt en dan weer 2 volle omwentelingen uitdraaien. In die stand vasthouden en de moer weer vastzetten.
Het feit dat je alleen in 4 slip hebt wijst sterk in de richting van een probleem in het kleppenblok. Dit omdat er in de bak geen enkele koppeling zit die alleen in 4 werkt. In 4 zijn er 3 koppelingen aktief, namelijk de remband, de 3-4 koppeling en een vrijloop. Maar die vrijloop is ook in 2 en 3 aktief, de remband ook in 2 en de 3-4 koppeling in 3 en 4.
Ander kwaaltje wat ze soms hebben is een uitgelopen lagerbus in de pomp, dan verlies je druk maar dat zou slip gven in alle versnellingen. Is overigens na te meten, er zit een druk meet aansluiting op de bak.
Maar heb je alleen slip in 4 dan ga je dus al gauw denken aan een aansturings (=kleppenblok) probleem.
Je kan als eerste stap proberen om de 2-4 remband af te stellen. Da's 5 minuten werk, baat het niet etc en kan je zelf doen voor de deur als je een steeksleutel en een inbus kan vasthouden. Kijk aan de voorzijde van de bak, daar zie je een inbusboutje wat geborgd zit met een grote moer, dacht 22 of 27. Moer lossen, inbus met de hand indraaien tot je net weerstand voelt en dan weer 2 volle omwentelingen uitdraaien. In die stand vasthouden en de moer weer vastzetten.
9000 Anniversary 2.3T