steun aandrijfas rechts vervangen

1984-1997
peterpaul
Geregistreerd lid

steun aandrijfas rechts vervangen

Bericht door peterpaul » za 06 okt, 2012 12:25

Ik heb ook al een tijdje last van trillen op bepaalde snelheid. Veel is al vervangen maar waarschijnlijke euvel is dat de binnenste homokineet rechts is ingeslagen op de klos.
Nu heb ik zo'n steun met klos liggen, incl aandrijfas, deze dus:
Afbeelding

Kan ik die steun zo van de bak afhalen? Of moet dan eerst de olie eruit?
Zit zo'n ding erg vast in de bak of kan ik als ik alle bouten los heb t ding er zo uitnemen? Evt met wat klopjes van een hamer?
Moet ik nog met meer dingen rekening houden, evt dynamo oid?

Graag zou ik dit klusje in de nabije toekomst willen gaan uitvoeren dus alle tips zijn welkom.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: steun aandrijfas rechts vervangen

Bericht door 9000-95 » za 06 okt, 2012 13:59

De steun met tussenlager zit niet in/op de bak maar achter op het blok :wink:

Vervangen is niet al te ingewikkeld. Als je onder de auto kijkt zie je een aluminium koker tussen bak en steun zitten, da's een soort beschermkoker. De eigenlijke stalen tussenas draait daar binnenin. Er steekt een astap met spievertanding uit de bak, net als uit de steun met het tussenlager. De tussenas zit aan beide zijden op die astappen geschoven. Zit opgesloten tussen bak en steun en verder niet geborgd. Je kan de as dus zo weghalen, bak hoeft niet leeg. Dynamo zit ook niet in de weg, zou wel de accu loshalen voor je begint want je zit daar achter het blok zo tegen een pluskabel aan te vonken met je sleuteltje :P

De steun met het tussenlager is tevens de achterste motorsteun dus je zult het blok moeten ondersteunen met een krik + blok hout onder de carterpan. Wielkuip bekleding rechts moet eruit, rechter fuseekogel losmaken van de draagarm en de boutjes van de veerpoot bovenop een paar slagen lossen zodat-ie wat opzij kan. De klemband van de stofhoes losmaken bij de meenemer, veerpoot naar buiten trekken zodat de as met tripode eruit komt. Er zit origineel heel dun vet in wat er uit gaat lopen. Beste is de tripode zolang inpakken in een plastic zak, komt er geen vuil in.
De centrale bout vd motorsteun verwijderen (lastig bereikbaar), blok iets opdrukken met de krik zodat de steun vrij komt. Dan de 4 boutjes van de steun losdraaien en de steun van het blok drukken, er zit een paspen in aan de onderzijde. Daarna kan je de steun met wat frotten naar rechts schuiven zodat de tussenas loskomt van de bak en/of de steun. Bij montage zorgen dat de meenemer schoon is, geschikt vet erin en ook een likje vet op de spiebanen doen.

Ik heb trouwens precies hetzelfde probleem en mag dus binnenkort ook aan de gang. Ik weet alleen nog niet welke kant het is, ben daarom wel benieuwd hoe jij er achter bent gekomen dat het rechts is en niet links. Kan je duidelijk speling voelen op de tripode?

peterpaul
Geregistreerd lid

Bericht door peterpaul » za 06 okt, 2012 14:41

Dank voor de uitleg.
Dacht echt dat t ding in de bak zat :oops: alleen maar fijn dat dat niet zo is en eea zo te verwijderen is.

Destijds heb ik t ding even in de garage op de brug gehad. Links gaf geen speling en rechts zat duidelijk wat speling op.
Daarom eerst maar rechts vervangen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 06 okt, 2012 14:43

duidelijk, dank je. Zal hem binnenkort eens op de vierkolommer zetten en kijken of ik wat kan ontdekken.

EDIT iemand nog goeie tips over wat voor vet er in te stoppen?

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » wo 19 jun, 2013 22:56

Probeer deze steun te verwijderen, maar ik zie kennelijk wat over het hoofd:
- blok wat omhoog gekrikt
- steun is los van het blok en van de paspen in de motorsteun
- steun kan een stukje kantelen, maar komt al vrij snel tegen de paspen in de motorsteun
- ik kan de steun een stukje verschuiven naar de wielzijde, maar daar komt deze tegen het blok, dus ook weinig ruimte
- de tussenas krijg ik er nu niet tussenuit, de alu koker kan wel wat heen en weer schuiven

Voor mijn idee moet de steun nog wat meer naar de buitenkant, maar mis dus ruimte.

Iemand die me verder kan helpen? :wink:

Overigens zat er erg weinig vet in de klos. Toen ik wilde voelen of deze ingeslagen was pakte ik er metaalsnippers uit..Moet de tripo nog checken of deze het wel heeft overleefd.
Iemand nog een tip waar ik een goede klos (evt met steun) kan scoren?

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » do 20 jun, 2013 1:20

Probeer afdeling Leusden eens (Rademaker et al). Om de hoek vanuit Zeist.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 20 jun, 2013 10:17

Ik voel met je mee, heb er ook eens vreselijk mee lopen vechten. Maar het kan allemaal precies. Wat er mis gaat is waarschijnlijk dit: De tussenas zit aan 2 kanten met een inwendige spievertanding op een asstomp, dus er komt een asstomp uit de bak en uit de steun. Bij het naar rechts trekken van de as weet je dus nooit aan welke kant de as van de spievertanding komt, niet te zien vanwege de buitenbuis die je het zicht ontneemt. Om voldoende ruimte te krijgen moet hij er maar aan één kant afkomen, dacht aan de bakzijde. Anders krijg je nooit genoeg ruimte om hem opzij te trekken. Heb je hem er een stukje af dan kan je langs de buitenbuis kijken wat er gebeurt, eventueel de binnenas de goeie kant op drukken met een koevoetje oid. Het blijft lastig want zodra je de boel opzij drukt zet je er spanning op en zit alles klemvast :roll:

De truuk is de as zover mogelijk naar rechts te drukken terwijl hij alleen aan de goede zijde van de asstomp komt. Dan krijg je net genoeg ruimte om hem (met gepast geweld) verder naar buiten te trekken zodat je langs het blok komt (dynamosteun zit in de weg als ik me goed herinner?).

Wel belangrijk dat je de as bij de tripode al gedeeld hebt anders wordt het helemaal een feest...

Kortom, tanden op elkaar en volhouden :mrgreen:

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » do 20 jun, 2013 20:29

Tripode is al gedemonteerd.
De steun kan ik niet kantelen omdat de onderzijde van de steun tegen de paspen van de motorsteun komt bij draaien.
Steun glijdt tot aan bracket van de stuurbekrachtiging.
Neem aan dat ik daar nog voorbij moet?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 20 jun, 2013 21:37

is het niet handiger om die bracket vd stuurpomp weg te halen dan? Die heb je er zo af, zijn maar een paar boutjes. 't Is al even terug dat ik het gedaan heb, zou niet meer durven te zeggen of ik die steun toen ook heb verwijderd.

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » vr 21 jun, 2013 21:49

Ik heb de achterste motorsteun verwijderd, dat gaf even wat meer ruimte om de steun te kantelen.
Na enig "frotten" lukte het de steun uit te nemen.
9000-95 bedankt voor je uitleg!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 22 jun, 2013 10:42

Kijk, de aanhouder wint :applause:
volgende keer lukt het in een half uurtje, dat zul je altijd zien :lol:

had je ipv de motorsteun weg te halen trouwens niet het blok iets hoger kunnen krikken?

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » za 22 jun, 2013 20:10

Nou, mag meteen weer aan de slag: de klos die ik meekreeg is te klein voor mijn tripoide.
Wist dat er meerdere types waren, daarom nog expliciet gevraagd.
Helaas kwam ik er pas achter toen ik de tripo terug wilde zetten..
Volgende wissel doe ik veel sneller. :wink:

Iemand nog een goed bakklos liggen?

Om het blok nog wat hoger te krikken, moest de bovenste steun los, er zat niet meer ruimte in.
De onderste steun leek me handiger, was daar toch al bezig.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 22 jun, 2013 20:13

Welk type zoek je? Hoeveel mm? Dan kijk ik morgen in de voorraad... Heb nog wel een aantal 9000 klossen liggen.

orville
Geregistreerd lid

Bericht door orville » za 22 jun, 2013 20:23

brinky schreef:Welk type zoek je? Hoeveel mm? Dan kijk ik morgen in de voorraad... Heb nog wel een aantal 9000 klossen liggen.
de klos die in het steunlager gaat, dus passagierszijde - voor een 2.0 LPT 1997.
mm kan ik niet opmeten, want de oude ligt al ergens bij het grofvuil..

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 22 jun, 2013 20:37

Er zijn voor zover ik weet 2 types in:
- de grotere zit op de 2.3 LPT, 2.3 FPT en de 2.0 FPT (Italiaanse Aero)
- de kleine zit op alle anderen (2.0 LPT, de i-tjes en de V6)

Dus merkwaardig dat je de grotere versie hebt zitten op een 2.0lpt, misschien ooit een aandrijfas van een 2.3 op gezet?

Compleet setje (meenemer met steun en tripode) in de kleine variant heb ik ook nog wel ergens liggen, moet je wel de tripode op je as omzetten.

Plaats reactie