De opknap-ebony

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur

Re: De opknap-ebony

Bericht door 9000-95 » di 13 feb, 2024 13:44

Als je Tech 2 wel de waardes uitleest, kan je zien welke sensor niet goed doorkomt. Heeft deze versie eigenlijk al stappenmotoren voor de lucht kleppen of nog die oude motortjes met een potmetertje voor de terugkoppeling? In het laatste geval kunnen die ook nog storing geven.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 13 feb, 2024 16:40

Bedankt allen voor 't advies. Ik heb vandaag (en gisternacht) alle connecties opnieuw 'geflowed' met vers tin, vervangen wat ik dacht dat ik moest vervangen (condensator leek een beetje dik, gelijk maar nieuwe erin). Ik ga 'm vandaag weer aan de auto hangen, maar eerst de nieuwe condensor + aircoslang en wat filters vervangen. Ook gelijk maar kijken of ik de IAC schoon kan maken.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 14 feb, 2024 13:01

Voor vervanging of reparatie airco slangen, probeer een tractor reparateur / hydrauliek ben je vaak een heel veel goedkoper uit, :D

Je schrijft alle connecties opnieuw 'geflowed' met vers tin kan je daar geen cursus ingeven ?

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » wo 14 feb, 2024 21:24

Ha,

Ja, daar wilde ik ook al naar kijken maar hier in de buurt was er niet iemand die zo snel een slang voor me kon fatsoeneren..

Ik kan zeker wel even een keertje een flimpje opnemen hoe je dat precies doet, 't is niet zo heel spannend, is alleen belangrijk dat je je bord niet doorfikt :P

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » zo 25 feb, 2024 22:02

Nou! daar waren we weer.

Moest even kijken waar ik ook alweer gebleven was op 't forum... maar de condensor en de aircoslang zit erin, alleen deed de pomp 't niet... prima, die halen we even uit elkaar en de hele magneetkoppeling zat vol met roest.. ja, die doet dan niet meer koppelen he! na wat schuren en schoonmaken doet de pomp weer pomp dingen en de airco blies lekker koud!

heb de auto van binnen even schoongemaakt, maar er viel me een kastje op bij 't passagiers voeteneind, ik heb geen idee wat het is en een beetje zoeken op het internet helpt ook niet. Ik dacht eerst dat dit nog een restant was van het alarm dat erop heeft gezeten, maar hier zit weer een 3.5mm audio jack op? ik snap 't niet:

Afbeelding

Daar zal ik nog even in moeten duiken, ik dacht namelijk dat de immobilizer ook nog z'n eigen leven is gaan leiden, want af en toe dan slaat de auto af na 5 minuten lopen, maar daarna start 'ie als vanouds en BLIJFT 'ie lopen... DI aan z'n einde? zitten al nieuwe bougies in (NGK 7 huppeldepup)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 25 feb, 2024 22:23

Restant van een oude carkit denk ik. In elk geval niet iets wat origineel in een 9000 zit.

Dat afslaan is een rare. Kan je loggen met T5Suite? Of met een OBD2 reader als je een OBD stekker hebt onder je stuurkolom, vanaf MY96 zit die er.

EDIT zie dat je een MY94 hebt, dan geen OBD helaas. Wel trionic als het goed is, bij de 9000 hebben ook de i-tjes trionic vanaf 94.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 25 feb, 2024 23:34

Ooit een i'tje gehad die ook op de raarste momenten afsloeg en daarna weer gewoon startte. Bleek uiteindelijk de map-sensor te zijn. Gaf af en toe opeens verkeerde waardes door waardoor de ecu van de leg raakte en de auto er de brui aan gaf.

Dat is alweer 6 jaar geleden trouwens en dat i'tje rijdt nog steeds rond.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » zo 25 feb, 2024 23:44

Geen OBD inderdaad, dan zal ik eens kijken wie er in de buurt een tech 2 aan kan sluiten, vind 't wel wat naar.

EDIT: Ik zie nu pas je bericht 9323, kan ik dat ding op 1 of andere manier testen? schoonmaken oid?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 0:02

Uitwisselen met een andere!

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » ma 26 feb, 2024 0:24

He'k nie! of even een mooie reden om naar Amersfoort te knallen ;)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 0:35

Daar ligt er vast wel eentje ja ;-)

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » ma 26 feb, 2024 10:07

ja, gelukkig volop. Bezoek is altijd leuk, maar het kan ook jouw kant uitkomen via een voordelig brievenbuspakje.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 10:46

Overigens, als ie uitvalt, valt dan alles uit? Zo ja: dan is ook het contactblokje van het contactslot verdacht.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » ma 26 feb, 2024 10:51

Als ie uitvalt dan valt alleen de motor uit, de lampen en alles wat niet met de motor te maken heeft blijft het nog doen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 10:53

ah, duidelijk. Dan kun je contactblokje afstrepen denk ik.

Plaats reactie