Saab 9000 SRS

1984-1997
belomorkanal
Geregistreerd lid

Re: Saab 9000 SRS

Bericht door belomorkanal » di 23 jan, 2024 14:27

beekemm schreef:
ma 22 jan, 2024 12:39
Zie dat je meerdere Saabs hebt, dus dat je de acc moet kalibreren weet je wel denk ik, krijg je dan een 0 of geeft hij storingen aan? Een probleem met de 94 is dat die tenminste bij mijn cde een afwijkende acc computer heeft bijna niet aan te komen, acc 4382933 die van 93 werken niet goed en de 95 hebben andere stekkers, wees dus heel erg voorzichtig met dat ding.
De tech2, ja ik heb er een (chinees) die wel de acc uitleest, maar niet de fouten weergeeft geen idee waar dat aan ligt, de tech2 en de 9000 is toch al een crime. srs fout kan je wel uitlezen/resetten.
Even terzijde mijn binnen tempsensor komt nooit onder de 10 graden, vreemde fout andere erin gezet zelfde probleem, iemand een idee?

succ6 jack
Hejj m al doorgeblazen met perslucht? ik las ergens dat die sensor binnen verstopt kan raken (zit een kleine ventilator in ergens)

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 23 jan, 2024 14:29

Carroda schreef:
ma 22 jan, 2024 12:52
Ik kan me voorstellen dat misschien helemaal geen probleem is, maar dat het gewoon zo werkt. De temperatuur is immerd al een door de control unit verschaalde waarde.
Als hier gewoon 10 graden als ondergrens in staat (wat best zou kunnen, want 10 graden is al veel te koud voor de binnenruimte, dus is dat dan gewoon 'koud' ) zou die nooit kouder aan kunnen geven. Dat zou wel interessant zijn om te weten hoe dat dan precies zit.
Zou tot onder 0 aan moeten geven van wat ik weet, ik heb nog ergens gelezen dat er standaardwaardes worden aangegeven in dat dashboard klokje achtig iets als er een sensor aan gort is. Ik zal 's kijken of ik dat terug kan vinden.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 23 jan, 2024 14:33

Heb ik het trouwens goed dat de 9000 echt VERDACHT veel op de 9-5 lijkt qua interieur? zou je ook dingen van een 9-5 op een 9000 kunnen zetten?

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 23 jan, 2024 14:36

belomorkanal schreef:
di 23 jan, 2024 14:29
Zou tot onder 0 aan moeten geven van wat ik weet, ik heb nog ergens gelezen dat er standaardwaardes worden aangegeven in dat dashboard klokje achtig iets als er een sensor aan gort is. Ik zal 's kijken of ik dat terug kan vinden.
De temperatuur welke in het klokje aangegeven word, is de buitentemperatuur, ja, die varieerd wel meer idd.. (Die sensor zit aan de bestuurderskant in de voorbumper gemonteerd.)

De interieur temperatuur kun je, naar mijn weten, nergens aflezen. (alleen de setpoint temperatuur, die je op de ACC unit zelf instelt.) vandaar m’n uitspraak dat ik me best voor kan stellen dat deze een interieurtemperatuur van onder de 10 graden misschien niet eens waarneemt, gezien dit, voor een passagier toch al als ‘veel te koud’ zou worden aangezien. (maargoed, dan kijk ik er weer met de ogen van een software engineer tegenaan. )

En nee, Saab 9-5 spul gaat niet passen vrees ik. (niet zonder het nodige aanpaswerk.)

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » di 23 jan, 2024 14:42

Carroda schreef:
di 23 jan, 2024 14:36
De temperatuur welke in het klokje aangegeven word, is de buitentemperatuur, ja, die varieerd wel meer idd.. (Die sensor zit aan de bestuurderskant in de voorbumper gemonteerd.)

De interieur temperatuur kun je, naar mijn weten, nergens aflezen. (alleen de setpoint temperatuur, die je op de ACC unit zelf instelt.) vandaar m’n uitspraak dat ik me best voor kan stellen dat deze een interieurtemperatuur van onder de 10 graden misschien niet eens waarneemt, gezien dit, voor een passagier toch al als ‘veel te koud’ zou worden aangezien. (maargoed, dan kijk ik er weer met de ogen van een software engineer tegenaan. )

En nee, Saab 9-5 spul gaat niet passen vrees ik. (niet zonder het nodige aanpaswerk.)
Ahh, juist. Then i didn't say anything ;)

Alright, dan haal ik dat ook maar gelijk uit m'n hoofd. Die setpoint_temp (als we het toch over software-engineering hebben, C programmeur hier ;)) zal dan voor 10C idd veel te laag zijn, ik denk dat 'ie daarom ook 'gewoon' LO aangeeft, net als 29 graden is dan HI.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 23 jan, 2024 23:24

Je kan met de tech2 de temperatuur uitlezen, vandaar ik weet dat hij niet onder de 10 graden komt, wat hij wel; moet invb inschakelen achteruitverwarming, als ik het andere kastje van het jaar 93 in in zet denk hij dat het 40 graden is in e auto en koelt dan lekker af, niet fijn in de winter.
En nee je kan alleen de deuren uit de alfa gebruiken voor zover ik weet scheelt je wel in de wegenbelasting :D

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 23 jan, 2024 23:27

Melding SRS gaat niet weg met een nieuwe klokveer, moet via de tech2 of delphi worden gewist, maar je toeter doet wel weer

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 24 jan, 2024 0:10

beekemm schreef:
di 23 jan, 2024 23:24
Je kan met de tech2 de temperatuur uitlezen, vandaar ik weet dat hij niet onder de 10 graden komt, wat hij wel; moet invb inschakelen achteruitverwarming
Dat gaat volgens mij niet op de binnentemperatuur maar op de buitentemperatuur sensor. Bij minder dan 10C buitentemp wordt inderdaad standaard de achterruit verwarming (en daarmee ook de spiegelverwarming) ingeschakeld. In de praktijk werkt dat heel fijn, is eigenlijk altijd spot-on.

Volgens mij kan je met hulp van het instructieboekje ook nog wat opties instellen in de ACC maar daarin heb ik me nooit verdiept eigenlijk. Misschien dat daar de reden ligt?

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » wo 24 jan, 2024 14:33

beekemm schreef:
di 23 jan, 2024 23:27
Melding SRS gaat niet weg met een nieuwe klokveer, moet via de tech2 of delphi worden gewist, maar je toeter doet wel weer
Leuke deze: vandaag de klokveer erin gezet.. en geen toeter.

ARGHHH, ik zie wat losse draden die van buiten naar binnen toe gaan. Misschien zit daar iets los / weggerot / whatever.

balen dit.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 24 jan, 2024 15:28

klokveer wel doorgemeten van tevoren?

En let goed op bij het monteren, dat er genoeg slagen ruimte is voor volle stuuruitslag naar beide richtingen zonder dat het lint op spanning komt te staan. De reden dat ze stuk gaan is eigenlijk altijd dat iemand het stuur eraf heeft gehad waarbij de klokveer wat verdraaid is.

De claxon heeft een aparte zekering in de kast voor de accu, en een relais. De bekabeling bij de toeter zelf achter de grill heeft het zwaar in weer en wind en wil ook wel eens doorrotten.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » wo 24 jan, 2024 21:51

9000-95 schreef:
wo 24 jan, 2024 15:28
klokveer wel doorgemeten van tevoren?

En let goed op bij het monteren, dat er genoeg slagen ruimte is voor volle stuuruitslag naar beide richtingen zonder dat het lint op spanning komt te staan. De reden dat ze stuk gaan is eigenlijk altijd dat iemand het stuur eraf heeft gehad waarbij de klokveer wat verdraaid is.

De claxon heeft een aparte zekering in de kast voor de accu, en een relais. De bekabeling bij de toeter zelf achter de grill heeft het zwaar in weer en wind en wil ook wel eens doorrotten.
Klokveer heb ik 'vast' gekregen van J&D, heb 'm voor de zekerheid zelf nog even gecentreerd.

Toeter werkt nu, was even vergeten dat er nog een zekering is die bij de koplampwissers aangesloten zit. :')
Heb mijn achterdeur-open lampje ook kunnen repareren (door de stekker maar gewoon los te halen van dat blauwe bakje), CV werkt nog! feest.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 24 jan, 2024 23:12

Goed bezig! Blauwe blokje bevat een reedcontactje, die gaan wel eens moeilijk doen met de jaren. Ervan uitgaande dat de magneet niet onderin de deur ligt te rammelen natuurlijk.
Een nukkig blokje kan ook zomaar weer goedkomen met ander weer :) Maar ze zijn ook simpel uit te wisselen.

belomorkanal
Geregistreerd lid

Bericht door belomorkanal » wo 24 jan, 2024 23:39

9000-95 schreef:
wo 24 jan, 2024 23:12
Goed bezig! Blauwe blokje bevat een reedcontactje, die gaan wel eens moeilijk doen met de jaren. Ervan uitgaande dat de magneet niet onderin de deur ligt te rammelen natuurlijk.
Een nukkig blokje kan ook zomaar weer goedkomen met ander weer :) Maar ze zijn ook simpel uit te wisselen.
Precies! ik vind er vast wel eens 1tje. Heb een mooi voorscherm gevonden op marktplaats voor niet heel duur, opschuren en overspuiten in de goede kleur en is dat ook weer goed. Nog een stukkie achterin vastlassen in de wielkuip en wat bitumen erover en dan kunnen we eens kijken voor de APK. Misschien toch maar een opknap-topic openen...

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » do 25 jan, 2024 15:47

Ja, ga dat maar doen, word ik in ieder geval een trouwe lezer, en ik woon niet eens zo heel erg ver weg net aan de andere kant bij Emmen :D

Plaats reactie