saab gekocht kleine probleempjes wie helpt mij ?

1984-1997
Injectie
Moderator

Re: saab gekocht kleine probleempjes wie helpt mij ?

Bericht door Injectie » zo 21 aug, 2016 16:11

Groene relais bij je dashboardkastje.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 21 aug, 2016 16:38

tenzij je een passagiersairbag hebt, dan moet je de zekeringkast eronder losmaken en omlaagklappen (2 torx schroefjes).

En waarschijnlijk ook hier hetzelfde verhaal, dus het relais openmaken en doorsolderen.
Relais was bij overigens gewoon zwart.

elcruz
Geregistreerd lid

Bericht door elcruz » zo 21 aug, 2016 19:13

HUH heb geen pas airbag volgens mij , in het dashboardkastje kan ik wel iets omlaagklappen binnenin maar zitten alleen maar rijen vol met zekeringen en onder het kastje zit bekleding met 2 boutjes is dat het?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 21 aug, 2016 21:53

als je een dashboardkastje (dbk) hebt, zal je dat moeten demonteren (pas op voor langsvliegende klemmetjes). de relais zitten namelijk achter de zekeringen, en daar kom je alleen bij door het dbk te demonteren.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 23 aug, 2016 12:55

wat betreft die ventilator... niet op gelet maar valt wel op als ik de motor uitzet en ik zit al binnen loopt deze nog steeds ong 1 minuut door
is ook de bedoeling: goed voor het afkoelen.
Ik blijf er altijd bij staan. Het stopt altijd vanzelf, maar ook dat stopt :oops:

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 23 aug, 2016 16:05

Maar alleen als de motor echt heet is zoals na een stadsrit met wachten voor stoplichten.

elcruz
Geregistreerd lid

Bericht door elcruz » di 23 aug, 2016 18:38

wat een lekker aktief forum is dit , pooh he ben er erg blij mee :D :D :D heb inmiddels headlight relais gesoldeerd lijkt goed te zijn nu ( mazzel ) ga van de week dat dbk uitbouwen maar eh....schroefjes of gewoon trekken eraan ? :x
Ben er inmiddels achter via dit foreum dat ik een 9000 CSE anniversary heb ....WAUW :D

elcruz
Geregistreerd lid

Bericht door elcruz » di 23 aug, 2016 18:42

Nog even andere vraag en niet dat het er echt toe doet maar ben gewoon nieuwsgierig ..........hoeveel betaal je in NL voor dergelijke limousine?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 24 aug, 2016 4:18

Maar net wat de gek er voor geeft. Het is een zware auto > veel wegenbelasting. BMW 5-series van 20 jaar oud zie je hier ook niet veel meer. En een 9k is niet bepaald tijdloos.
Als de lak nog goed is zou er met een kilometerstand van net over de 200k maximaal €2750 voor gevraagd kunnen worden. Maar grote kans dat je dan wel geduld moet hebben tot de echte geïnteresseerde zich meldt.

elcruz
Geregistreerd lid

Bericht door elcruz » wo 24 aug, 2016 10:04

ah oké, tja hier is wegenbelasting geen probleem je betaald hier naar vermogen van de motor, overigens hier geen verschil diesel,benzine of LPG, en ik zit wel in de duurste categorie betaal nu 168 euro voor héél jaar ( da's smullen he?) :D :D
Heb betaald voor de auto incl verse keuring en 4 nieuwe sloffen eronder 2.300

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 27 aug, 2016 7:12

zelfs met een i-tje kan je aardig meekomen in het verkeer. en mocht je dat niet willen dan is een i-tje een ideale onthaast-auto, die inderdaad best zuinig kan zijn. met mijn '86-er 9000 is 1:12,5 bij (overwegend) stadsverkeer geen uitzondering. en ondanks een akkefietje met het stuurhuis toch weer bijna goedgekeurd. bijna, want de monteur hoorde een hoge zoemtoon in de aandrijflijn, als het een wiellager is, is het afkeur. zit het in de bak, dan is er niks aan de hand...(APK-technisch, gezien)

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » za 27 aug, 2016 21:33

dan zou ik hopen op het wiellager...

panhard
Geregistreerd lid

Bericht door panhard » zo 28 aug, 2016 14:01

Nog even iets aangaande die temperatuursensor. Als je het draadje vanaf de sensor volgt zit er (na ca 50 cm als ik me goed herinner) een stekkerverbinding. Bij mijn 97-er was die geoxideerd. Even schoonmaken en het werkte weer. Als er geen sensorsignaal bij de ECU binnenkomt draait je koelfan idd continu. En dat ban die twee typen draad is ook al gezegd. Ik weet wel dat die sensor van het nieuwe type toen belachelijk duur was en nauwelijks aan te komen. Maar ik bleek die dus gelukkig niet nodig te hebben. Hoop dat dat bij jou ook zo is.

elcruz
Geregistreerd lid

Bericht door elcruz » zo 28 aug, 2016 19:45

nou dat hoop ik ook..... heb inmiddels door jullie geweldige tips eea opgelost, lichtenw erken weer ( was idd relais en gesoldeerd ) werkt nu prima. Alarmlichten zelfde verhaal op jullie aanraden gesoldeersd en werkt ook !!!
:?: Heb de kopersgids afgedrukt en vandaag ermee aan de slag ( altijd spannend ) Turbo werkt prima loopt tegen rood aan en merk je ook :D :D bij laag toerental en ineens volgas hoor je hem wel fluiten maar dat mag wel van mij........
TCS heb ik niet zie geen lampje op dashboard wel SRS en ABS dit laatste lampje overigens komt van tijd tot tijd opzetten op het dashboard maar gaat ook weer uit en soms brand ie de hele weg , vroeg me af of deze ook oplicht bij versleten remblokken omdat ze enorm piepen en ik het vermoeden heb dat deze aan vervanging toezijn.

Ander probleem wat nu aan het licht kwam: ACC....de airco werkt perfect écht koud maar als ik vervolgens de kachel op max warmte zet blijft de lucht koel ( airco gaat wel uit ) maar lucht word niet warm ?????? buitentemp was 21 graden ( vannacht geprobeerd :-) niveau koelwater is goed.

wie o wie ........en alvast bedankt

panhard
Geregistreerd lid

Bericht door panhard » zo 28 aug, 2016 20:13

Ha,

ABS-lampje heeft volgens mij niets met de toestand van de remblokken te maken. Het lampje gaat branden als van een sensor niet het juist signaal wordt ontvangen. Af en toe branden schijnt meestal draadbreuk te zijn, vaak rechtsachter naar men zegt (was bij mij linksachter). Je kunt het testen door de auto op de crick te zetten, wiel eraf en met de draad bewegen terwijl iemand anders naar het lampje kijkt. Achter komt de draad vanaf de remankerplaat en hij loopt door de rand van de draagarm naar de wagenvloer vlakbij het punt waar de draagarm scharniert.

Warme lucht: de kachel heeft geen kraan, e.e.a. wordt met luchtkleppen geregeld. Is wel veel over te vinden dacht ik. Even zoeken op deze klacht. Met de zoekfunctie of -ik vind dat vaak beter werken- met Google. Je komt dan via Google op het SF.

Plaats reactie