Blije recente eigenaar

1984-1997
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Blije recente eigenaar

Bericht door Christiaan94 » di 05 jul, 2016 12:42

Gefeliciteerd! Hier ook een "jonkie" (22 jaar) met een 9000. Ook een 900 classic gehad, en hoewel dat altijd een leukere auto zou blijven, is de 9000 toch echt fijner. Voor tuning zijn er vele op het forum die dat doen. Mijn 9000 LPT is naar tevredenheid door DionHPT onder handen genomen. Van 150 naar 210 pk, handbak kan naar 225. Rijdt echt veel fijner, en ook nog eens zuiniger. Waar blijven foto's trouwens!

JesterV2
Geregistreerd lid

Bericht door JesterV2 » di 05 jul, 2016 13:05

Ja dat lijkt me leuk!
Weet iemand trouwens iets van de handleiding? Ik kan hem niet vinden, het kan zijn dat ik hem niet heb meegekregen of dat ie verstopt is.
Welke olie gaat er in? Ik heb 10w40 synthetisch liggen.

Edit: foto's! Daar heb ik nog heelemaal niet aan gedacht, ik ga vanmiddag wat kiekjes maken!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 05 jul, 2016 13:19

instructieboekje (in het Engels): http://saab-club.com/downloads/Manuals/ ... 00MY95.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Olie: goede kwaliteit 5W40. Een 10W40 (mits volsyntheet) kan ook wel, zeker voor de zomer maanden. Maar voor de winter zou ik er toch een 5W in doen. Gebruik originele oliefilters.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 05 jul, 2016 15:40

Gefeliciteerd met je 9000. Sinds kort ook eigenaar van een 9000. Gebruik ik als woon-werk auto naast mijn andere SAAB.
Maar wat een auto is dit zeg heerlijk. Bouwkwaliteit en rijgedrag top en wat een onderschat model van SAAB. Die van mij heeft een beetje TLC nodig en dat werkt verslavend. Echt fun om te rijden. Eigenlijk een guilty pleasure.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 05 jul, 2016 17:31

duitstalige WPHB:

http://www.labann.de/lh/saab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

JesterV2
Geregistreerd lid

Bericht door JesterV2 » di 05 jul, 2016 21:18

Kiekjes!
Afbeelding
Dat is toch wel het lelijkste aan deze auto, er mist vanalles, er zit roest op de wielkasten, de clips van de chrome rand zitten er nog op, en die lijm op de bumper, bah.
Afbeelding
Dat interieur! <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb erg geluk gehad met deze sportieve velgen in zeer goeie staat!
Afbeelding
Deze roestplek bewerkt met een permanent marker, if it's stupid but it works, it ain't stupid!
Afbeeldingpicture hosting
en dan is dit toch het mooiste plaatje naar mijn mening, dit is net na het schoonmaken met de Dasty van de wibra!

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 05 jul, 2016 21:32

mooie kar, joh.

stukje op je zijscherm tussen wielkuip en 'ribbeldeel' bij je bumper hebben we in Amersfoort wel liggen, denk ik. net als een wielkastrandje. scherm weet ik niet. zal morgen even informeren, ik ben er dan toch. verder mis ik een alarmlichtschakelaar, lijkt me wel belangrijk.

sierstrips schijn je nog wel ergens (zij het after-market) te kunnen kopen. er is ooit een groepsinkoop-actie geweest, kan ik me herinneren.

en als je er van houdt: een Anniversary-stuurtje er in:

Afbeelding

nadeel: het hout wordt heet, als je auto in de zon staat.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 05 jul, 2016 21:44

't zijn mooie wielen maar strict genomen wel de verkeerde (als je inderdaad een Beverly hebt). Op een Beverly horen af-fabriek namelijk de cross spoke BBS velgen in 15x7J:

Afbeelding

Andere Beverly kenmerken (correct me if i'm wrong...): Leer, ACC, CC, tripcomputer, java-zwart (kleurcode 253, staat op het plaatje in de deursponning van het linker achter portier). En altijd MY96, dit model is maar één jaar geleverd.

Die roest rondom de wielkasten is vrij standaard helaas, onder de sierlijsten blijft troep zitten en dan gaat het roesten. De permanent marker zal niet veel helpen, beste de roest zoveel mogelijk verwijderen (klein slijpschijfje op de dremel, er zullen mogelijk gaten gaan vallen...), dan roestomvormer erop, primer/plamuur en aflakken in kleur. Als je er daarna lijsten op zet zal het optisch allemaal nog wel loslopen.
Alarmlicht schakelaar die afbreekt is zo'n typisch 9000 kwaaltje, er zijn er meer en je zult ze ongetwijfeld gaan tegenkomen (doet je CV het eigenlijk :roll: )

Apropos roest: Check even de staat van de achterste schokdempertorens en de veerschotels achter, en de chassisbalken van achteras tot achterbumper. En de "bakken" tussen achterwielen en achterbumper. En de voorruit omlijsting. En de remleidingen rondom de tank. Dan heb je de ergste zaken wel gehad :wink:

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 05 jul, 2016 21:48

en je tankbanden!! die willen ook enthousiast roesten. en als de een gaat, gaat de ander er vrij snel achteraan en ligt je tank op straat. 2 nieuwe kosten je de kop niet, net geen € 50,- bij J&D in Vinnikveel...eh...Vinkeveen. :mrgreen:

roest op de voorschermen begint een beetje een 9000-kwaal te worden.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 05 jul, 2016 21:59

Gefeliciteerd met je 9000! Een veelgehoorde ontwikkeling: eenmaal achter het stuur is men er niet meer vandaan te slaan. Ondergetekende en zijn twee broers kennen het 'probleem'.

In welke regio is de SAAB te spotten?

Mijn broer heeft zijn Beverly (met <200.000 km) recent ingeruild (op een 9000 Anniversary) bij Autoland Timmer in Meppel, waar ik hem tijdens de afgelopen Saab-meeting achter het pand bij de slopers zag staan. Dus mocht je nog iets Beverly-specifieks zoeken is dat misschien het proberen waard.

Gr.,
Falcon

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 05 jul, 2016 22:00

Ik heb het ook op de 9000 helaas. Eerst alleen rechts maar Links komen ook ineens blaasjes :(
Zelf ben ik daar niet zo handig in. Heeft iemand ervaring wat een schadehersteller hiervoor rekent?

Ps; over dat stuur. Net alsof een zwart leren stuur zo lekker koel blijft in de zon :lol:

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 05 jul, 2016 22:02

ik heb wat ervaring met een 9-3Aerostuur en een 9000-Anni-stuur, en ik moet zeggen: de houten delen worden warmer dan het leer.

:O:

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » di 05 jul, 2016 22:34

Ach die hitte maakt niet uit, of je moet lekker aso met een hand nonchalant op het stuur liggend rondrijden..

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 06 jul, 2016 9:51

ik vat even niet wat er zo aso is aan 'nonchalant met een hand op je stuur liggend rijden'.

:O:

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » wo 06 jul, 2016 10:10

Je hebt gelijk! We zitten niet op het Audi forum, dus dat soort zaken behoeven eenmaal meer uitleg :mrgreen:

Plaats reactie