1994 9000 CSE die gered moest worden.

1984-1997
Plaats reactie
Carroda
Geregistreerd lid

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Hij is een beetje de clutch kwijt soms...

Bericht door Carroda » wo 12 jan, 2022 11:17

@Ivy: thanks, vond het zelf ook wel een mooi simpele oplossing.

@9323: thanks voor het nummer.

Is het wisselen van een 9000 koppeling nog een beetje simpel? Ik gok dat het subframe daarvoor gedemonteerd moet worden?

Als dat zo is, kan ik beter ook even kijken voor 3 motorsteunen. :oops: Die hebben volgens mij ook betere dagen gezien.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Hij is een beetje de clutch kwijt soms...

Bericht door 9323 » wo 12 jan, 2022 12:35

Subframe van 9000 scharniert, dus het hoeft er niet helemaal onderuit

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 12 jan, 2022 12:55

Daar zal ik dus even moeten kijken hoe dat zit.
Maar gezien de draagarm rubbers ook allemaal vervangen worden, kom ik dat vanzelf wel tegen gok ik.

Weet trouwens iemand of een 900ng 240mm koppelingsplaat gelijk is aan die van de 9000?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 12 jan, 2022 13:12

Nee, is niet hetzelfde

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 12 jan, 2022 13:32

Ik was er al bang voor.

Ik beb me iig alvast een beetje aan het inlezen in het koppelings gebeuren. Maar lees nu tegenstrijdige verhalen.
Past een 240mm drukgroep op een 229mm vliegwiel? (Bij de 900ng is het geen probleem, heb ik al gedaan. Maar bij de 9000 lees ik dus wisselende verhalen. Mja, het nadeel (en voordeel) van het internet is dat iedereen er wat op kan zetten. :D

Van de andere kant heb ik dus ook weer gelezen dat het 9000 (94-98) vliegwiel en die van de 900ng hetzelfde zou zijn.
In dat geval zouden de drukgroepen iig beide moeten passen lijkt me.
De vraag is dan natuurlijk, welke info klopt?

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 21 jan, 2022 15:25

Afbeelding

De compleet verkrasde (plaatselijk tot op het metaal) achterdeur is nu omgewisseld voor een vrijwel krasvrij examplaar. 😄
Het kleurverschil wat nu te zien is, is puur zand/stof. Heb de deur pas gewassen nadat deze ingebouwd was.

Ook heb ik een nieuwe drukgroep + druklager van Onsjos over kunnen nemen. De koppelingsplaat en slave cilinder zijn ook obderweg. Dus de complete originele Sachs set voor een b234L & B234R gaat het hem dus worden.

Heb van het losse subframe wat ik nog heb liggen ook de 2 motorsteunen gepakt. (126k gelopen) Deze waren nog in een erg nette staat, dus die gaan er ook in komen.
Alleen de versnellingsbaksteun moet dan nog vervangen worden. (En de schakelstang koppeling in Amersvoort ophalen)

Maar zal denk ik niet lang meer duren voordat deze 9000 ook weer helemaal goed rijdt. 200 op de Autobahn stond er iig wel erg vlot op. 😂 Toch nog weer een stukje vlotter dan mn 185pk 9-5 estate.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 21 jan, 2022 17:10

haha, cool :-) Dingen zijn inderdaad razendsnel met al dat koppel.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 21 jan, 2022 17:53

Moet me nog wel aardig inhouden, wil hem niet door de koppeling heen trappen. niet dat straks het vliegwiel verbrand is oid.

In ieder geval neemt het lijstje voor het vervangen van de koppeling aardig vorm aan.
-Drukgroep (Sachs MF240)
-Druklager (nog in origineel saab zakje. )
-Koppelingsplaat (Sachs 240TB )
-Koppelingscilinder
-Krukaskeerring

Dingen die ook meteen megenomen worden:
-Keerring schakelstang van de bak.
-2x motorsteun (de 2 hydrolagers)
-draagarmrubbers voor (voorste en achterste, achterste worden PU)
-Stabi rubbers (op subframe, worden ook PU)
-koppelstangen

Wat ik nog moet regelen zijn de keerringen voor de aandrijfassen. (misschien die stalen bus ook... maar hoop eigenlijk van niet. :roll: )
En moet nog die koppeling van de schakelstang ophalen in Amersvoort.

Volgens mij zit de prise-as keering van de bak ook al in de koppelingscilinder verwerkt. Dus iig zou ik alles wat tussen motor en bak zit dan ook al moeten hebben zo.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 22 jan, 2022 13:26

Ben zelf net op zoek naar afdichtingen voor de bak. Volgens de EPC zit er een keerring achter de hulpkoppelingscilinder, onderdeelnummer 8734980 verkrijgbaar bij https://schwedenteile.de/p/50955/dichtu ... ml?lang=nl

Er zijn twee revisiesets hulpkoppelingscilinder in de handel voor de 94- waar hij in lijkt te zitten al geeft de afbeelding in de EPC aan dat hij er niet in zit, de set is nr. 3, de keerring 4.
Afbeelding

Ik kaap met jouw welnemen het draadje even :lol: . Ik zie nog niet waarom deze beiden zouden moeten passen op de 94- en een van de twee ook op 90-93, eentje heeft een zakje vet voor €40,- extra?

De goedkopere voor MY94-98, onderdeelnummer 8781643 niet bekend in de EPC
Afbeelding
https://www.rendcarparts.com/saab/parts ... /RD8781643, https://schwedenteile.de/p/51054/repara ... cPath=3587 en https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... r/1004098/

De duurdere voor MY90-98, onderdeelnummer 94904561
Afbeelding
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... /rd4904561, https://schwedenteile.de/p/39856/dichtu ... 04561.html en https://www.jendvandenbosch.nl/reparati ... 99384.html

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » zo 23 jan, 2022 21:12

Goeie vraag,.. wat nu het verschil tussen die 2 setjes is.. geen idee.
Misschien is de dure set wel zelf-monterend. Savonds onder de motorkap neerleggen, en zitten de de volgende ochtend gemonteerd. :lol:

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » za 12 feb, 2022 19:07

Na inmiddels toch alweer aardig wat km te hebben gereden met de 9000, nog niet echt veel gekke dingen kunnen constateren.

Het achuifdak moet afgesteld worden lijkt het. Als ik hem vanuit de kiep stand dicht doe, blijft het afdichtrubber achter het dak hanhen en plooit dan dus omhoog.

Verder blijft het oliepeil gewoon netjes staan, verbruikt dus ogenschijnlijk geen olie. De bak schakeld goed zonder bijgeluiden.
Gemiddelde verbruik staat op 8.6l, dus dat zit ook wel goed.

De laatste onderdeeltjes voordat ik kan beginnen met de ombouw moet ik nog in Amersvoort ophalen. (Koppeling van de schakelstang)
En de laatste keerringen zijn ook onderweg.
Nu dus alleen even wachten op wat warmer weer, gezien alles buiten moet gebeuren. 😅

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 28 feb, 2022 10:23

Gisteren toch nog even aan het proberen geweest met de wielen.

Afbeelding

Afbeelding

De Azev velgen staan hem goed vind ik. (Ook gezien me de Super Aero's gewoon te duur zijn. :-P+ )
Maar 16 inch is wel mooi op een 9000.

Binnenkort de koppeling maar eens wisselen. Heb alle onderdelen nu iig liggen.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 28 feb, 2022 20:40

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag voor hrt naar huis rijden nog even 2 fototjes gemaakt.
Het is wel een totaal ander gezicht dan met de originele velgen, maar vind het wel wat hebben. Opa op gympies. :mrgreen:

Ik was ook benieuwt of iemand mij vertellen kan of het afdichtrubber voor het (glazen) schuifdak ook nog ergens te koop is? Die van mij is doorgesleten aan de achterkant (of iig open gescheurd.) Als ik hrt dak van de kiep sluit, blijft een rubberflap boven het dak uit steken (met alle herrie van dien). Schuif ik hrt dak dan even open en weer dicht, is het iig weer stil.
Maar echt optimaal vind ik het zo niet, dan fix ik het liever.

Carroda
Geregistreerd lid

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.

Bericht door Carroda » ma 28 mar, 2022 8:41

Afgelopen weekeind bezig geweest met de koppeling wisselen.

Ik snap nu wat er bedoelt word met, het subframe scharniert. :lol:
Afbeelding

De oude koppeling
Afbeelding

Afbeelding
En die was wel goed 'op'.

wat er nu vervangen is:
-Koppeling (240mm)
-koppelingscylinder
-krukaskeerring
-aandrijfaskeerring bijrijderskand
-schakelstangkeerring
-Draagarmrubbers (achterste voor PU, voorste de gewone)
-stabi rubbers
-koppelstange van de stabi
-versnellingsbak steun/rubber

Helaas is de montage niet helemaal zo verlopen als gehoopt/verwacht. bij het terugplaatsen van de bak. (na veel "gepruts", en toch aardig wat woorden die ik hier maar niet herhaal, zat de bak er einderlijk een keer op. Spline van de koppeling zat er in, en van de aandrijfas achter ook.
Toen begonnen met te boutjes de bak er verder op te draaien. (zodat de koppeling een keer bedient kan worden, en het hele spul zich kan 'zetten' was het idee.

nouja,.. dat was dus een slecht idee. Blijkbaar heeft de tussen as besloten om zich vast te schranken in de 2 splines (had hem iets van het losse lager af geschoven, zodat deze zowel aan de bak kant, alsook aan e lager kant in elkaar zat. Beetje op spanning draaien, dan met de bak en het vliegwiel draaien etc, zodat die er in gaat. Dit leek ook best mooi te werken, tot.. op de laatste centimeter, is dus zowel de carterpan (dat ook naar de bak toe.) alsook de lagerhouder van de achterste motorsteun afgebroken. :oops: :roll:
Toch iets te onbenullig geweest denk ik.

Nu moet ik een andere carterpan en motorsteun opscharrelen. die nog weer monteren, dan is de auto weer mobiel.

Verder ben ik achter de modderkuipen voor nog 2 gaatjes tegen gekomen. Hier zal ook meteen even de rottigheidweg worden geslepen, nieuwe plaatjes in lassen, en weer conserveren.

Jammer van de tegenslag.. mja, eigen schuld dikke bult. Had maar iets beter moeten kijken.
wat wel positief is, de koppeling werkt al wel. :D

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.

Bericht door 9323 » ma 28 mar, 2022 11:12

Let bij vervanging van de lagersteun op dat je de goeie pakt. Er zit verschil tussen exemplaren voor auto's met automaat en auto's met handbak. In het eerste geval staat er een 'A' op, in het tweede geval een 'M'.

Plaats reactie