Remslangen achter, boutmaat moer

1984-1997
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Remslangen achter, boutmaat moer

Bericht door Alex B » za 25 mei, 2024 16:42

Bij de remslangen achter gaat de slang aan de carrosseriekant door een beugel waarna die aan de vaste remleiding wordt geschroefd. Wat is de maat van de moer waar de remleiding doorheen loopt? 10mm heeft te veel ruimte en 9mm krijg ik er niet op. Griptang krijgt er geen greep op. Ik moet de slangen oplijnen na het verwisselen van de remtangen, er zitten nu kronkels in die de APK-keurmeester vast niet leuk vindt, ook al remt ie verder geheel zoals het moet.

Het klemmetje heb ik er tussenuit gehaald.

Alex

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Remslangen achter, boutmaat moer

Bericht door 9000-95 » za 25 mei, 2024 18:54

Meestal 10, soms 11. Waarschijnlijk in jouw geval een 10 die door jaren van corrosie wat slanker is geworden. Gebruik je een remleiding sleutel? Met een steeksleutel ben je zeker kansloos.

Met de wartels ver heen gaat het spannend worden of je die nog los gaat krijgen. Ik zou de klauwen los maken en die draaien tot de kronkels eruit zijn.

De nettere oplossing is natuurlijk de remleiding van nieuwe wartels voorzien als er genoeg overlengte is, moet je wel zo'n flens tooltje hebben. Of gewoon de hele leiding vervangen.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 25 mei, 2024 21:16

Die wartel trok inderdaad een jas uit na meerdere malen met kruipolie inspuiten. Ik heb remleidingsleutels gebruikt maar de 10 had al geen grip meer en de 9 was te klein. Ik heb het nog met een uitgeslepen steeksleuteltje 9 die er heel krap op ging geprobeerd maar dat pakte ook niet. Er zit zag was ik nu een stukje vervangende leiding op. Duurde even voor ik met dat herinnerde maar toen ik nieuwe slangen met teflon voering en staaldraadomsponnen heb laten monteren is dat ook meteen gedaan. Stukje van een centimeter of tien, maar de wartels daar zagen er net zo verroest uit; ben er maar afgebleven. Bij het monteren van de nieuwe klauwen heb ik ze al zo gemonteerd dat de wrong in de slangen het minst was. Misschien na het remolie verversen morgen toch nog maar een poging wagen. Hoop dat de keurmeester maandag een beetje coulant is.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 27 mei, 2024 21:17

Dat werd geen goedkeur, te veel roest op een of beide leidingen die naar achter lopen, ook voor de tank. Dat wordt een beetje lastig met guerillasleutelen in de carport dus dat wordt volgende week voor me gedaan. De andere dingetjes pak ik in de loop van de week zelf aan.

Alex

Plaats reactie