Als je graag een goede 9000 (Aero) wil die dagelijks inzetbaar is, is het wat mij betreft inmiddels een kwestie van happen waar je op kunt happen. Als je het je kunt veroorloven om deze op te halen, doen. Er staan nog maar een paar honderd 9000's op kenteken in NL, en het gros daarvan staat ver over de 400.000km met zeer matig onderhoud. Daar waren 9000's namelijk altijd erg goed in; gewoon door blijven rijden ondanks diverse vormen van mishandeling. Nog steeds zie ik vaker slopers aangeboden in NL dan rijdende, laat staan 9000's die niet in de projectklasse vallen..Savo 92 schreef: ↑wo 14 feb, 2024 18:17Daar komt bij dat ik geen zwarte wil en ook zeker geen project.
Automaat Aero 1994
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Automaat Aero 1994
-
thijs90
- Geregistreerd lid
Sinds oktober rijd ik deze 2.3 automaat als dagelijkse auto. Van origine een ‘gewone’ CSE, door mij omgebouwd naar Aero; software, interieur, bodykit en wielen. Enkel het onderstel is nog standaard.
Ik kan me eigenlijk geen betere daily voorstellen.

-
Savo 92
- Geregistreerd lid
Die staat er al een eeuwigheid (apk verliep in 2019!). Dan ga ik me toch afvragen waarom. Bovendien voldoet hij niet aan een aantal andere eisen die ik heb. Ik wil een automaat en géén (resten van) een trekhaak. Daarbij is er in het dashboard gezaagd om plaats te maken voor een moderne radio. En met een vraagprijs van 13.750 euro is hij nauwelijks goedkoper dan die Zwitser. Al met al geen optie voor mij. Ik begin bang te worden dat ik een paar jaar te lang heb gewacht, want wellicht heb ik te veel noten op zang voor mijn budget. Een aantal jaren terug waren de prijzen lager en was de keus groter.Saapie schreef: ↑wo 14 feb, 2024 20:10Bij Timmer staat een mooie blauwe te koop. Erg nette auto. Ik meen dat ze er 12.000 euro voor vragen
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Die bij ex Timmer is veel te duur, maar dat zijn de meeste Saabs daar, deze prijs slaat helemaal nergens op.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Een aantal jaren terug waren alle Saabs goedkoper. Wie wensen heeft, moet tegenwoordig dieper in de buidel tasten. Ik denk dat je met geduld rond de 8000 tot 9000 euro wel een mooie vindt.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Idem! Hele mooie auto Thijs! Foto geeft mij Texel vibes, ook al kan die op allerlei plaatsen genomen zijn. Hopelijk kan je er nog lang van genieten.thijs90 schreef: ↑wo 14 feb, 2024 20:32Ik kan me eigenlijk geen betere daily voorstellen.
Nuff said. De 9000 CS staat op eenzame hoogte wat betreft kwaliteit. Daar kan geen enkele Saab aan tippen en veel andere merken al helemaal niet. Dat is gelijk z'n ondergang geworden, want iets dat goed is goed houden is een behoorlijke verantwoordelijkheid gebleken voor velen. Zeker als het zo laten niet direct gevolgen heeft. Dat hebben we jarenlang zien gebeuren, en nu is het (bijna) te laat. Er zijn nog maar 350 9000's in Nederland ongeveer, waarvan ruim 100 uit 1997. Dat zegt wel iets me dunkt. Ook in het buitenland wordt de spoeling dun. Het heeft (te) lang geduurd voordat men de 9000 ging begrijpen; onbekend maakt onbemind is zeker van toepassing.reiernumans schreef: ↑wo 14 feb, 2024 20:17Als je graag een goede 9000 (Aero) wil die dagelijks inzetbaar is, is het wat mij betreft inmiddels een kwestie van happen waar je op kunt happen. Als je het je kunt veroorloven om deze op te halen, doen. Er staan nog maar een paar honderd 9000's op kenteken in NL, en het gros daarvan staat ver over de 400.000km met zeer matig onderhoud. Daar waren 9000's namelijk altijd erg goed in; gewoon door blijven rijden ondanks diverse vormen van mishandeling. Nog steeds zie ik vaker slopers aangeboden in NL dan rijdende, laat staan 9000's die niet in de projectklasse vallen..
Je kunt nog steeds goede 9000's kopen vandaag de dag, al moet je dan vaak over de grens kijken. Bijvoorbeeld naar Duitsland en Zwitserland (zoals je deed), daar snappen ze onderhoud een stuk beter (dat je het moet afdwingen middels een gruwelijk strenge keuringSavo 92 schreef: ↑wo 14 feb, 2024 21:18Ik begin bang te worden dat ik een paar jaar te lang heb gewacht, want wellicht heb ik te veel noten op zang voor mijn budget. Een aantal jaren terug waren de prijzen lager en was de keus groter.
Precies, dat moet te doen zijn, al moet je dan geen Aero willen in de meeste gevallen. Al komt er binnenkort een groene Aero automaat met schuifdak en LPG te koop die mogelijk in je prijsklasse valt.Saapie schreef: ↑wo 14 feb, 2024 22:25Een aantal jaren terug waren alle Saabs goedkoper. Wie wensen heeft, moet tegenwoordig dieper in de buidel tasten. Ik denk dat je met geduld rond de 8000 tot 9000 euro wel een mooie vindt.
-
9323
- Donateur (2x)

Helemaal eens met dit alles. Afgelopen jaren toch aardig wat 9000's door mijn handen gegaan - en ze verkeerden allemaal in vergelijkbare staat. Er was van alles mis mee, maar het waren altijd weer dezelfde zaken, ze waren allemaal oplosbaar en de basis was altijd goed. Dat zegt wat, over die basis. De opknap-Anni is een voorbeeld, maar ook de Anni van Doesbrand. De Grobbendonk, niet te vergeten. En de Anni van 9000-95 eigenlijk ook, hoewel daar wel een andere motor in moest. Verder nog een handvol i'tjes die allemaal nog rondrijden.
Wat je hoopt is dat iemand een interventie pleegt, voordat het te laat is. Maar als het nog niet te laat is, betalen ze die interventie dubbel en dwars terug met jaren hernieuwd rijplezier.
Wat je hoopt is dat iemand een interventie pleegt, voordat het te laat is. Maar als het nog niet te laat is, betalen ze die interventie dubbel en dwars terug met jaren hernieuwd rijplezier.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Daar durf ik die van mij ook wel bij aan te schuiven... Als ik hem niet had gekocht, was die al al lang gesloopt.
maar uiteindelijk is de body best ok (rondom de voorruit bijv niets geen roest. ) maar helaas wel de wielkasranden achter.
En verder gewoon heel veel kleine dingen die je met relatief kleine investering weer netjes kon fixen.
Maarja, daar gaan zoveel auto's op kapot.. al die kleine reparaties bij elkaar opgeteld is toch wel veel geld, en vaak is 'de auto dat niet meer waard'.
(Dit laatste vind ik ook zo'n domme uitspraak.. als de auto goed rijdt, en je wilt hem doorrijden, is een auto al gauw veel meer waard dan de dagwaarde, maargoed, dat is een compleet andere discussie. )
maar uiteindelijk is de body best ok (rondom de voorruit bijv niets geen roest. ) maar helaas wel de wielkasranden achter.
En verder gewoon heel veel kleine dingen die je met relatief kleine investering weer netjes kon fixen.
Maarja, daar gaan zoveel auto's op kapot.. al die kleine reparaties bij elkaar opgeteld is toch wel veel geld, en vaak is 'de auto dat niet meer waard'.
(Dit laatste vind ik ook zo'n domme uitspraak.. als de auto goed rijdt, en je wilt hem doorrijden, is een auto al gauw veel meer waard dan de dagwaarde, maargoed, dat is een compleet andere discussie. )
-
Savo 92
- Geregistreerd lid
Ziet er fraai uit, hoor! Ik moet misschien ook wel oppassen dat ik mijn ervaringen met de 9000 Aero uit het verleden niet te veel romantiseer en een keertje gaan proefrijden in een goed exemplaar, om te zien of ik hem inderdaad nog zo fijn vind als toen.thijs90 schreef: ↑wo 14 feb, 2024 20:32Sinds oktober rijd ik deze 2.3 automaat als dagelijkse auto. Van origine een ‘gewone’ CSE, door mij omgebouwd naar Aero; software, interieur, bodykit en wielen. Enkel het onderstel is nog standaard.
![]()
-
voodoo
- Geregistreerd lid
Ik heb de opknap-Anni van 9323 voor de deur staan en kan beamen dat een 9000 een hele fijne daily is.
-
Chlorix
- Donateur

Wat waren ook al weer de vinkjes?
* Aero
* Niet Zwart
* Geen Trekhaak
* Automaat
De onderstaande heeft die zaken, echter beetje roest en de km-stand is wat hoger:
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/x/2680488621
* Aero
* Niet Zwart
* Geen Trekhaak
* Automaat
De onderstaande heeft die zaken, echter beetje roest en de km-stand is wat hoger:
-
Henk-Jan
- Donateur

Nu ik lees dat 'ie uit Zwitserland zou moeten komen ... als ik de 9000 die ooit van mijn ouders was niet al had teruggekocht en naar CH had geïmporteerd (vorig jaar als klassieker gekeurd), had ik direct voor dit bedrag de door jou overwogen 9000 Aero gekocht. Hoe vaak vind je ze nog in goede conditie, met die kilometerstand en in een prachtige kleur? En daarbij heeft me onze 9000 ondertussen beduidend meer gekost dan 14-15 mille en dan heb ik maar een i'tje (in goede conditie weliswaar).Savo 92 schreef: ↑wo 14 feb, 2024 21:18Die staat er al een eeuwigheid (apk verliep in 2019!). Dan ga ik me toch afvragen waarom. Bovendien voldoet hij niet aan een aantal andere eisen die ik heb. Ik wil een automaat en géén (resten van) een trekhaak. Daarbij is er in het dashboard gezaagd om plaats te maken voor een moderne radio. En met een vraagprijs van 13.750 euro is hij nauwelijks goedkoper dan die Zwitser. Al met al geen optie voor mij. Ik begin bang te worden dat ik een paar jaar te lang heb gewacht, want wellicht heb ik te veel noten op zang voor mijn budget. Een aantal jaren terug waren de prijzen lager en was de keus groter.

Als ik dit zie word ik helemaal wild van verlangen.
-
Savo 92
- Geregistreerd lid
Die had ik gezien, maar jouw definitie van 'een beetje roest' (voorruit, spatschermen) is anders dan de mijne.Chlorix schreef: ↑vr 16 feb, 2024 13:48Wat waren ook al weer de vinkjes?
* Aero
* Niet Zwart
* Geen Trekhaak
* Automaat
-
Saapie
- Donateur (2x)

Raamlijst heeft idd erg veel roest. Typisch zwakke plek
-
9000-95
- Donateur

Als er roest bij de a-stijlen zit zoals hier, mag je er gerust van uitgaan dat het een stuk erger is dan het lijkt en langs de onderzijde van de ruit is het dan vaak helemaal feest. Maar dat zie je pas als je de kunststof lijst daar demonteert, zou ik zeker even doen voor aankoop als je deze zou overwegen. Roest in de sponning is heel kostbaar om te repareren helaas. Is eigenlijk niet zozeer een zwakke plek van de 9000, maar het gevolg van onvakkundige ruit vervanging in het verleden. Aan het prutswerk van de bekende autoglasketens zijn er al veel ten onder gegaan en niet alleen 9000's