Vandaag naar museum Voorlinden, bij Den Haag. Mooie plek, interessante expositie (Rinus van der Velde, https://www.voorlinden.nl/).
Willen we naar huis rijden in de 9000; dat is normaal gesproken altijd starten en lopen, maar nu: contactsleutel omdraaien en dan helemaal NIKS. Geen tik, geen klik, geen lampje, geen rateltje, niks. Ook de binnenverlichting werkt niet. Accu kan het onmogelijk zijn, die is nog prima en de dynamo is afgelopen zomer gereviseerd, op het info display lees ik altijd ca 13,5 volt af. Even met de automaat-hendel heen en weer, hielp ook niet,
Dan dus maar de Wegenwacht erbij. Die meet met z'n super dikke starthulpkabels 0,5 volt aan de accuklemmem. Onbegrijpelijk laag. Pakt zn losse multimeter erbij en meet op de accupolen zelf (die stompjes die uit de accu komen) een keurige 13.5 volt als waarde. Conclusie: de aansluiting accupolen - klemmen is geoxideerd. Met een mooi speciaal gereedschapje ruwt hij de polen en de klemmen op, monteert de klemmen weer en voila, weer stroom en vlot starten. Stationair was de eerste minuten niet stabiel, heeft met inregelen te maken denk ik. En het klokje moest ik op de juiste tijd zetten. Tijdens de rit naar huis weer diezelfde 13,5 volt op het info display.
Moraal van het verhaal: dingen zijn soms zo simpel op te lossen, als je maar weet hoe je moet zoeken.
Contactsleutel omdraaien en dat er dan hélémaal niks gebeurt... (opgelost, dat wel)
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
-
Ewout
- Donateur (5x)

Re: Contactsleutel omdraaien en dat er dan hélémaal niks gebeurt... (opgelost, dat wel)
Dat kan je je haast niet indenken dat daar dan helemaal geen stroom meer doorheen gaat, hè?