ACC Fan stijgt in toeren

1984-1997
Plaats reactie
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

ACC Fan stijgt in toeren

Bericht door AR » vr 07 apr, 2017 7:45

Ik heb sinds een half jaar een 1994 Saab 9000 Aero (italiaanse 2.0) met 214.0000km op de teller. 30K geleden compleet revisieblok gehad (overmaat zuigers/lagers/distributie ect)

Auto is verder netjes, alles werkt, alleen de ACC heeft een storing. Bij calibratie geeft hij hij aan dat er 1 storing is.

Zodra de ACC op auto staat loopt de snelheid van de Fan op tot aan maximaal. De eerste, zeg maar, 30 seconden loopt hij normaal en dan stijgt hij ineens. Om langdurig hoogtoerig te blijven draaien. Zo af en toe zakt hij weer iets om weer opnieuw aan te halen naar maximaal toerental.

- Binnentemperatuurvoeler gewisseld, geen verschil
- Recirculatieklep motor vervangen, deze zat vast, werkt nu weer 100%, geen verschil
- buitentemperatuurvoeler geeft juiste waarden aan.
- Met de handbediening kan ik de ventilatorsnelheid wel goed regelen.
- Airco wordt koud, kachel wordt warm.

iemand een suggestie waar te beginnen? Ik zat aan de snelheid regelaar op de fan te denken, maar aangezien hij met de handbediening wel de juiste snelheid blijft houden vraag ik mij af of het daar zit.

Gr Arco

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: ACC Fan stijgt in toeren

Bericht door Jungleman » vr 07 apr, 2017 9:46

binnentemperatuurvoeler, bedoel je daar het zwarte doppie middenop je dashboard mee?

vaak is het dat zwarte doppie, of de ACC-unit zelf die 'de fout in gaan'. wellicht eens een andere ACC-unit proberen. maar ook daar zijn er verschillende van, qua aansluiting en gebruikte materialen (metalen of plastic behuizing)

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 07 apr, 2017 10:33

Ik bedoel niet de zonlichtsensor op het dashboard, maar de temperatuursensor onder de stoelverwarmingsknoppen.

Zal eens kijken of ik die zonlichtsensor los kan halen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 07 apr, 2017 10:37

Je kunt ook de kachelweerstand eens wisselen voor een andere.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 07 apr, 2017 12:48

om de zonlichtsensor los te krijgen moet je het deksel van het dashboard lichten. geen grote klus, je moet alleen even weten waar de schroefjes e.d. zitten. o.a. onder de roostertjes van de luidsprekers (dopje/ringratel 8 )

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 07 apr, 2017 17:54

Ik zou beginnen met de foutcode uitlezen.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 07 apr, 2017 18:41

Een ACC2 unit uit een 9000 is toch niet uit te lezen?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 07 apr, 2017 18:45

als je handmatig van hi naar lo instelt, regelt de temperatuur van de uitstromende lucht dan netjes mee?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 08 apr, 2017 1:50

AR schreef:Een ACC2 unit uit een 9000 is toch niet uit te lezen?
klopt. enige wat het systeem aangeeft bij de zelftest is het aantal fouten dat het systeem tegenkomt. waar die fout(en) zit(ten), mag je lekker zelf uitzoeken, vindt Saab.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 08 apr, 2017 8:42

Ik ga vandaag even het dashboard dek eraf halen. Zijn de zonlichtsensor van een 9-3OG gelijk aan die van een 9000?

Volgens mij kan het alleen in de HoofdUnit, Mixed Air temp en Zonlicht Sensor zitten. De rest werkt allemaal.

@ 9000-95, volgens mij niet. Als ik op HI zet wordt hij warm, op Lo koud, en alles ertussen blijft hij ook koude lucht uitblazen. Maar ik zal dit straks even controleren, wat zou dat betekenen ? Mixed Air Sensor?

De kleppen en uitstroom openingen wijzigen wel mee als ik verschillende standen kies (ontwaseminging/auto ect)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 08 apr, 2017 9:30

Een ACC2 is zeker weten perfect uit te lezen met een Tech2, dan weet je exact wat er aan mankeerd.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 08 apr, 2017 11:37

weer wat geleerd

:-)

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » za 08 apr, 2017 12:54

Heb alleen geen tech 2 bij de hand... en auto staat momenteel geschorst.

Als ik de zonlicht sensor los haal geeft de acc2 unit aan dat er 2 fouten zijn. Daarvoor 1 fout dus dat lijkt het probleem niet te zijn.

Blijft alleen de Mixed air sensor over of de hoofd unit. Als ik alles op een rijtje zet

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 12 apr, 2017 7:21

Heb alleen geen tech 2 bij de hand... en auto staat momenteel geschorst.
Als ie geschorst is mag je er inprincipe niet mee rijden en als je er niet mee rijd :O: hoeft de kachel ook niet te werken, maar als je hem weer gaat gebruiken, rij dan effe langs mij lees ik hem wel voor je uit. :D

Plaats reactie