Allen,
kan iemand mij misschien helpen aan informatie hoe ik de stoelverwarming van de bestuurder weer kan repareren?
Stoel bijrijder werkt.
Zijn er bijv. nieuwe matjes ergens te koop?
mvg,
G.
Stoelverwarming repareren
-
odin1899
- Donateur

Re: Stoelverwarming repareren
Met een soldeerbout, juiste torx dop (T40?), een klein beetje technisch inzicht en een regenachtige zondagmiddag is het prima te repareren. Eerst doormeten aan de steker om te checken of er daadwerkelijk een breuk in de verwarmingsmatjes zitten en dat het niet de schakelaar in het dashboard is. (Even zoeken in het 9000 subforum).
-
Guido
- Geregistreerd lid
De stoel krijg ik wel los en uit de auto, solderen lukt ook wel. Odin ik maak uit de reactie op dat jijzelf de reparatie weleens hebt uitgevoerd?
Ik weet alleen nog niet hoe diep de matjes in de stoel verwerkt zitten. Is het mogelijk hierbij te komen?
Ik weet alleen nog niet hoe diep de matjes in de stoel verwerkt zitten. Is het mogelijk hierbij te komen?
-
odin1899
- Donateur

Yep, ik heb al eens een stoel gesoldeerd (was 1 draadbreuk, draadje iets ingekort en aan elkaar gesoldeerd).
Bekleding loshalen komt neer op wat haken aan de onderkant loshalen, die trekken het leer (of velours) strak tegen het schuimrubber aan. Onder de buitenkleding zit het schuimrubber waar een dunne laag textiel overheen geplakt is met tussen schuimrubber en textiel de daadwerkelijke verwarmingsdraad.
Clickety-click.
Bekleding loshalen komt neer op wat haken aan de onderkant loshalen, die trekken het leer (of velours) strak tegen het schuimrubber aan. Onder de buitenkleding zit het schuimrubber waar een dunne laag textiel overheen geplakt is met tussen schuimrubber en textiel de daadwerkelijke verwarmingsdraad.
Clickety-click.
-
Guido
- Geregistreerd lid
Vandaag eventjes gekeken:

Oorzaak vrij snel gevonden, eventjes de soldeerbout met een stukje draad er tegenaan gehouden en hopsakee. We hebben weer verwarming
Odin bedankt nog voor de tips!!

Oorzaak vrij snel gevonden, eventjes de soldeerbout met een stukje draad er tegenaan gehouden en hopsakee. We hebben weer verwarming
Odin bedankt nog voor de tips!!
-
MaartenVeeke
- Geregistreerd lid
Even een topic kick
. Er is al zoveel geschreven over stoelverwarming dat ik geen nieuw topic wilde starten. Ik vroeg me af of iemand kon vertellen, of met een foto kan laten zien wat er gebeurd wanneer je een stoel opnieuw laat vullen? Is dat een klusje dat zelf aangepakt kan worden? Ik wil de bestuurdersstoel de komende tijd gaan aanpakken. Zo goed als nieuw leer heeft mijn vader nog liggen. Hoef ik enkel te reinigen en te verzorgen. Een nieuw matje voor de stoelverwarming ga ik bestellen. Ik weet dat het niet moeilijk te repareren is maar zo lang het nog te krijgen is vervang ik het liefst de delen van mijn Saab die stuk gaan voor nieuw spul. Omdat het matje van zijn plek gaat ben ik benieuwd naar wat/hoe dat vullen gaat? De stoel is niet doorgezakt maar de 'wangen' worden steeds platter.
Daarnaast heb ik een multimeter maar geen flauw benul van wat ik moet meten. Voor de rugleuning van de passagiersstoel (gek genoeg doet het zitvlak het nog wel) heb ik reeds een nieuwe mat binnen. Het matje lag in een webwinkel al jaren op de plank denk ik want de verpakking zat onder het stof. Nu wil ik dat matje even doormeten nu ik nog in de bedenktijd voor retourzending zit. Wat moet ik meten/aflezen om de conclusie te trekken dat 'ie goed is?
Ps. Beide schakelaars getest door ze te wisselen met de passagierskant waarvan het zitvlak nog heerlijk warm wordt en zijn nog 100%. Daar ligt het niet aan.
Daarnaast heb ik een multimeter maar geen flauw benul van wat ik moet meten. Voor de rugleuning van de passagiersstoel (gek genoeg doet het zitvlak het nog wel) heb ik reeds een nieuwe mat binnen. Het matje lag in een webwinkel al jaren op de plank denk ik want de verpakking zat onder het stof. Nu wil ik dat matje even doormeten nu ik nog in de bedenktijd voor retourzending zit. Wat moet ik meten/aflezen om de conclusie te trekken dat 'ie goed is?
Ps. Beide schakelaars getest door ze te wisselen met de passagierskant waarvan het zitvlak nog heerlijk warm wordt en zijn nog 100%. Daar ligt het niet aan.
-
Guido
- Geregistreerd lid
Het hangt af van de multimeter hoe je moet meten.
De mijne heeft een stand die een pieptoon geeft als je beide prikkers tegen mekaar houd.
Dan is het vrij simpel:
Dus kijk je naar het matje op het zitvlak die heeft een draad IN en een draad UIT
Op beide draden zet je een prikker. Krijg je de piep is de mat goed.
MAAR, het beste is het leer loshalen, meestal zie je een brandgaatje en dan is het altijd wel BINGO..
De mijne heeft een stand die een pieptoon geeft als je beide prikkers tegen mekaar houd.
Dan is het vrij simpel:
Dus kijk je naar het matje op het zitvlak die heeft een draad IN en een draad UIT
Op beide draden zet je een prikker. Krijg je de piep is de mat goed.
MAAR, het beste is het leer loshalen, meestal zie je een brandgaatje en dan is het altijd wel BINGO..
-
odin1899
- Donateur

Uit het linkje hierboven:
Tilt the seat back and disconnect the two wiring harnesses at the front.
Using an ohm meter, measure resistance from the yellow wire to the black wire on the larger plug (on the wiring harness that goes to the seat)
If more than a couple of ohms, the heater wire is broken, so proceed
(the resistance between the black and blue wires should be around 1000 ohms)
(this is the thermister connection)