Dashboardlampjes vervangen

1984-1997
Plaats reactie
VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Dashboardlampjes vervangen

Bericht door VanBunst » za 12 dec, 2015 21:50

Vraag voor de kenners: Wat is de wattage etc van de dashboardlampjes, zoals die bijvoorbeeld zitten in de schakelaar van de stoelverwarming? En waar koop ik die?

En weet iemand hoe ik het lampje vervang wat achter de draaiknop zit waarmee je de luchttoevoer regelt ( raam, gezicht, voeten). Moet het dashboard er daarvoor af?

Thanks!

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Dashboardlampjes vervangen

Bericht door jansen » zo 13 dec, 2015 12:31

Vraag voor de kenners: Wat is de wattage etc van de dashboardlampjes, zoals die bijvoorbeeld zitten in de schakelaar van de stoelverwarming? En waar koop ik die?
Verlichting schakelaar stoelverwarming heeft onderdeelnr.5471065, hier bijvoorbeeld. http://www.rendcarparts.nl/nl/rd-Saab/l ... s9-5-groen" onclick="window.open(this.href);return false;

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 13 dec, 2015 12:36

En weet iemand hoe ik het lampje vervang wat achter de draaiknop zit waarmee je de luchttoevoer regelt ( raam, gezicht, voeten). Moet het dashboard er daarvoor af?
Kachelbedieningspaneeltje er even uithalen aan de achterzijde zitten drie steeklampjes,fittingloos T5 12Volt 1,2watt

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » zo 13 dec, 2015 19:15

jansen schreef:

Kachelbedieningspaneeltje er even uithalen aan de achterzijde zitten drie steeklampjes,fittingloos T5 12Volt 1,2watt
Thanks!!

Hoe krijg ik die unit met die draaiknoppen eruit ( heb geen acc)? En kun je die stoelverw.schakelaars gewoon open maken en het lampje vervangen? Ps. Je link ging naar een versie voor de 9-3, RenD lijkt die voor de 9000 niet te hebben

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 13 dec, 2015 19:33

Hoe krijg ik die unit met die draaiknoppen eruit ( heb geen acc)?
Draaiknoppen kast zit erin geklikt, of je haald eerst de draai knoppen eraf dan de twee schroefjes die de afdekplaatje vasthoud en dan de behuizing naar voren halen, of de radio of wat er ook onder zit zodat je met je hand aan de achterzijde kunt komen om hem naar voren te drukken.

En kun je die stoelverw.schakelaars gewoon open maken en het lampje vervangen?

Schakelaar hoeft niet open gemaakt te worden, er zit aan de zijkant een dekseltje en daaronder het schroeflampje, als je hem naar voren uit het dashboard haald zie je wat ik bedoel.
Je link ging naar een versie voor de 9-3, RenD lijkt die voor de 9000 niet te hebben
Ik heb je in een vorig berichtje reeds het onderdeelnummer geplaatst, deze lampjes worden ook in andere type,s schakelaars gebruikt alleen niet alle verkopers weten exact wat ze verkopen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 13 dec, 2015 20:08

Wat jansen zegt. Dit type lampje past perfect in de knoppen van de 9000.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » zo 13 dec, 2015 20:13

Heren, bedankt, ik ga er morgen mee aan het werk.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » do 17 dec, 2015 21:59

jansen schreef:

Weet iemand waar ik die kan kopen? Dealer?

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » do 17 dec, 2015 23:09

http://www.bol.com/nl/p/reservelamp-12v ... 010534679/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit hetzelfde of zijn er verschillen in?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 18 dec, 2015 18:16

Als ik jou was zou ik naar het dichtstbijzijnde automaterialenpaleis gaan en het lampje in kwestie laten zien. De kans op een miskoop is dan een stuk kleiner.

Alex

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 18 dec, 2015 21:36

Is dit hetzelfde of zijn er verschillen in?
Nou dat zijn ze zeker niet, en helemaal al niet voor die prijs,

Deze zijn het fittingloos T5 12Volt 1.2 Watt http://www.lampengrossier.nl/epages/617 ... s/50123512" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de Brezan doosje 10stuks enkele euro,s.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » ma 04 jan, 2016 19:32

Ben ik net bij de Gamma, hangen ze daar gewoon in het rek :?

Dubbel
Geregistreerd lid

Bericht door Dubbel » ma 04 jan, 2016 23:45

Voor de meeste 9000 rijders is onvolledige dashboard verlichting een irritatie
Eerste irritatie is zwakke verlichting EDU dus je kan je trip computer en het gedeelte midden onder in je dashboard niet goed zien overdag )
Maak een connectie tussen pin 4 en 8 op je trip computer en verbind dit met reserve schakelaar naast temp sensor en boven of onder stoel verwarming schakelaars
De schakelaar is simpel maak of breek een maak betekend meer licht
op schema zie je dat dit aansluiting 4 en 8 is op device clock
Het is een work around vervangen van de edu is een stuk ingewikelder en vervangen van de tipcomputer met lichtsensor wat logisch zou zijn werkt meestal niet

Afbeelding

Hierbij een paar foto's met de fysieke aansluiting op de trip computer

Afbeelding
Afbeelding

verder kan je stoel verwarming verlichting ook vervangen door een Led ( lampje vervangen is prima maar ze blijven stukgaan omdat groene teflon kapje te weining koeling geeft )
en een led doet het altijd (nogmaals alleen voor de freaks )

hierbij schema en hoe je led kan inbouwen

Afbeelding

en fysieke uitwerking bij nieuwe type schakelaar led zit onder zwarte gedeelte en is gewone groene led met een pootje kort geknipt en vervangen door weerstand van 3K3 3300 ohm
beter is denk ik 5 K want mijn schakelaar brand te fel let op de polariteit van de led (pin 7 is de plus en pin 9 de3 min try and error werkt altijd )

Afbeelding
Afbeelding

bij de oude schakelaar moet je de led en weerstand tussen deze soldeer kontakten monteren en dan wel 3k3 weerstand nemen het groen hulsje dempt sowieso

Afbeelding

Plaats reactie