AFL vereist service - melding komt terug

2010-2012
NGfe
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

AFL vereist service - melding komt terug

Bericht door NGfe » vr 10 nov, 2023 22:09

Na een paar weken te hebben doorgereden met regelmatig deze melding in mijn dash vandaag de garage opgezocht in combinatie met een winterbandenwissel. Uitgelezen en storing in linkerkoplampunit. Gereset proefgereden door garage en storing bleef weg. Van buiten de auto de lampen aangestuurd via de computer en alles deed het goed. Melding bevatte wel het woord circuit, wat mij doet vermoeden dat het misschien in de electra zit?
Enfin, eind van de dag terug naar huis en binnen no time plopte de storing weer op. Om daarna bij opnieuw starten weer te verdwijnen. Als iemand een suggestie heeft waar te zoeken naar de oorzaak van dan is die van harte welkom. Koplampunit vervangen kost 600 ex montage dus dat is een beetje zondegeld.
Verder , o o o wat een genot toch om in deze auto te rijden!!
Saab 9-5NG 2.8 2010

Scoloo
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: AFL vereist service - melding komt terug

Bericht door Scoloo » vr 10 nov, 2023 22:14

Vervelend. Een circuit fout wordt vaak gegeven. Vaak gevolgd door een hoog of laag. Maar dit kan ook aan het component zelf liggen. Deze maakt immers deel uit van het circuit. Heb je ook last van vocht in je koplamp?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 10 nov, 2023 23:49

Hebben ze bij de banden wissel misschien een acceleratiesensor geraakt?
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

NGfe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

OPGELOST AFL vereist service - melding komt terug

Bericht door NGfe » za 06 jan, 2024 18:16

Uiteindelijk niet ontkomen aan een nieuwe koplampunit. Andere weer netjes gepolijst, storingen er uit gehaald en alles is vanzelf als sneeuw door de zon opgelost. Rijd weer helemaal zoals het hoort!

Vandaag na een paar maanden te hebben doorgereden met de AFL storing de auto ingeleverd bij de garage om het probleem nu definitief op te lossen. Plus een melding dat de pook in de P stand gezet moet worden terwijl die dat al staat. En dan ging vanmorgen ook nog eens de verlichting van het instrumentenpaneel een eigen leven leiden. Spontaal ineens fel, daarna ineens zacht, draaiknop om lichtsterkte in te stellen lijkt niet te werken en deel van het paneel onder het navigatiescherm helemaal geen licht meer. Kortom, benieuwd naar de oorzaken en oplossingen. Voor de AFL lees ik hier eventueel de hoogtesensor op de achteras. We gaan het zien. Suggesties altijd welkom, voor de garage is het ook een zoektocht.
Laatst gewijzigd door NGfe op za 10 feb, 2024 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-5NG 2.8 2010

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door reiernumans » za 06 jan, 2024 19:36

Ik zou een 9-5NG altijd bij iemand neerzetten die ze vaker ziet.

Je probleem met in P moeten zetten terwijl 'ie dat al staat is waarschijnlijk de kabel die de schakelpositiesensor bedient. Die zit namelijk op de bak, en bedien je met de pook in de auto. Ik heb dit vaker gezien bij 9-5NG's met V6.

Teller klinkt als een accu of dynamo ding, daar gaan ze rare dingen van doen.

AFL storing heb ik zo niet direct een idee bij. Die kan best wat storingen geven, dus zonder een foutcode wordt dat wel ingewikkeld denk ik.
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

RoelandV
Geregistreerd lid
Regio: - kies een regio

Bericht door RoelandV » za 06 jan, 2024 21:57

Misschien is deze unit defect:

Afbeelding
Onderdeelnummer 3350670
Keep on smiling!