Inconsequente ESP/ABS storing?? Help!

2010-2012
Plaats reactie
Jacqhe
Geregistreerd lid

Bericht door Jacqhe » zo 26 feb, 2017 21:50

Saab 95NG 2011 diesel
Wie kan mij helpen? Saab zelf heeft (tot nu toe) geen oplossing.
Wanneer ik smorgens wegrijdt gaat bij de eerste stuurbeweging het ESP/ASB lapje aan met drie piepjes. Geen storingcode. De melding kan ik "wegdrukken" Maar ESP/ABS werkt niet. Bij een volgende stuurbeweging gaat ook het handrem lampje branden met stuk of 30 piepjes. Hierbij valt dag, verbruik en actieradiustellet uit. Handrem werkt dan ook niet meer.

Nu komt het... Deze storing is inconsequent. Wanneer ik ongeveer 10 km gereden heb, auto uit en aan zet, komt de storing niet (altijd) meer terug, soms wel dus.. Wat mij ook opgevallen is dat de storing bij koud weer (om en nabij het vriespunt) ook niet optreedt.

Meerdere malen bij Saab aan de monitor gehangen, storingen zichtbaar (in alle vier de sensoren) en te resetten, maar probleem blijft. Volgens Saab zijn de ABS sensoren goed.

Wie heeft enig idee? Naast dat ik "gek" wordt van de brandende lampjes en piepjes, is het niet werken van ESP/ABS/Handrem geen fijn idee.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » zo 26 feb, 2017 23:14

Naar joh!

Ik zou gaan zoeken naar een los contact, stekker of aardpunt. Eerst in de circuits waar ABS/EPS en/of de handrem zit. Die 'stuurbeweging' is natuurlijk ook verdacht ... sleepcontact van het stuur?

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Inconsequente ESP/ABS storing?? Help!

Bericht door jansen » ma 27 feb, 2017 20:17

Welke foutcode,s worden dan wel opgeslagen? Heb je geen can-bus probleem? Lijkt mij een beetje op het wegvallen van communicatie met het motorstuursysteem omdat ook de verbruikcijfers e.d. uitvallen en deze komen uit je motorstuursysteem. Tevens omdat je ook zegt dat het lijkt alsof het temperatuurs afhangkelijk is, en onder je motorkap zit zo,n apparaat die koud en warm kan worden.

Jacqhe
Geregistreerd lid

Bericht door Jacqhe » di 28 feb, 2017 22:39

jansen schreef:Welke foutcode,s worden dan wel opgeslagen? Heb je geen can-bus probleem? Lijkt mij een beetje op het wegvallen van communicatie met het motorstuursysteem omdat ook de verbruikcijfers e.d. uitvallen en deze komen uit je motorstuursysteem. Tevens omdat je ook zegt dat het lijkt alsof het temperatuurs afhangkelijk is, en onder je motorkap zit zo,n apparaat die koud en warm kan worden.
Welke exacte foutmelding hij geeft, weet ik niet. Deze geeft hij aan bij de garage die vervolgens gereset worden.
Is dit dan een software-probleem? Ik weet niet wat een can-bus probleem inhoud..
En een stap verder.. Hoe kan ik dit vaststellen/oplossen (laten oplossen)?

mfvb
Donateur
Donateur

Bericht door mfvb » di 28 feb, 2017 22:40

Hoewel mijn problemen niet volledig overeen komen, heb je mogelijk wel hetzelfde probleem. Ik had een draadbreuk in de motorruimte naar de ECU. Dit uitte zich bij mij in ESP meldingen en slecht tot zeer slecht reageren op het gaspedaal. In eerste instantie af en toe naar steeds frequenter. Zie ook mijn blogpost https://lovescandinavia.eu/saab-95ng-ac ... on-issues/
Wellicht heb je hier iets aan.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » di 28 feb, 2017 23:45

Het eerste probleem (ESP/ABS) had ik ook, bleek bij mij een defecte sensor bij het rechter voorwiel. Andere meldingen kreeg ik alleen bij een (vrijwel) lege accu en een lege batterij van de sleutel.
Mijn ervaring is dat de NG allerlei vage meldingen geeft bij onduidelijke storingen.

Jacqhe
Geregistreerd lid

Bericht door Jacqhe » di 28 feb, 2017 23:46

mfvb schreef:Hoewel mijn problemen niet volledig overeen komen, heb je mogelijk wel hetzelfde probleem. Ik had een draadbreuk in de motorruimte naar de ECU. Dit uitte zich bij mij in ESP meldingen en slecht tot zeer slecht reageren op het gaspedaal. In eerste instantie af en toe naar steeds frequenter. Zie ook mijn blogpost https://lovescandinavia.eu/saab-95ng-ac ... on-issues/
Wellicht heb je hier iets aan.
Dank voor je reactie, ik heb geen last van slecht reageren op het gaspedaal. Loopt verder als een zonnetje.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 01 mar, 2017 20:44

Wat forummer mfvb, had op z,n foutcode,s is het volgende de foutcode U0100 is een canbus signaal verlies op de motorstuursysteem, en de P2127 is de gaspedaalpositiesensor circuit2 spanning te laag, en de P2138 had betrekking op gaspedaalpositiesensoren 1 en 2 onaannemelijke waarden. Oorzaak zou inderdaad kunnen zijn draadbreuk in de motorruimte naar de ECU. Daarom is het van belang om storingscode,s te hebben zodat je gericht kunt gaan zoeken.

Plaats reactie