Beste forummers,
ik heb al sinds een paar maanden, dat het toerental bij stationair draaien 'oscilleert'. Dit doet bijna zich altijd voor net na de start en verdwijnt en komt dan meestal niet meer terug als ik een stuk heb gereden. Het was er ineens een maand of twee geleden. Op het Saab 9-5NG forum op FB las ik afgelopen week een identieke melding van een bezitter uit het buitenland. Ook was er snel een reactie van een andere 9-5NG berijder, die aangaf dat dit een 'bekende' softwarebug van de Insignia was, die vooral optrad als de temperaturen boven de 17/18 graden komen. Er blijkt zelfs een oplossing voor te bestaan....iets met softwarematige aanpassing of zoiets.
Iemand bekend met dit fenomeen?
toerental 'oscilleert' bij start
-
mfvb
- Donateur

Re: toerental 'oscilleert' bij start
Ik ben er bekend mee, in die zin dat ik het ook heb. Het komt, zoals ook gemeld in facebook-post, alleen voor bij hogere buitentemperaturen en alleen zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Ik heb het hier gisteren nog met mijn dealer over gehad en waarschijnlijk worden vrijdag (toch al voor een beurt) de injectoren met de hoogste en laagste druk verwisseld en geprogrammeerd.
Of het helpt kan ik je dus nog niet zeggen.
Of het helpt kan ik je dus nog niet zeggen.
-
Haida
- Donateur

ik ben erg benieuwd wat hier het resultaat van is........dan kan ik vast Lemmer voorbereiden 
-
mfvb
- Donateur

Het probleem wordt veroorzaakt door de EGR die staat te klapperen en ik zie dit ook wel terug als je kijkt naar de verbruiksmeter. Het wisselen van injectoren biedt geen oplossing. Iemand nog andere ideeën? In het verleden schijnt de EGR al een keer vervangen te zijn, maar ik weet niet of de oorzaak dezelfde was.